Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Sensa Giulia (2015) of Bianchi Sempre Pro (2014)

ArjanK1981
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 okt 2014 10:11

ArjanK1981 31 okt 2014 10:27

Goedemorgen,

Na zes jaar lang op mijn aluminium Trek 1.7 (volledig 105) gereden te hebben, is het tijd voor wat nieuws. Ik kan voor vergelijkbare bedragen een Sensa Giulia of een Bianchi Sempre Pro kopen.

Het grootste verschil dat ik in de specs kan vinden is dat de Sensa volledig Ultegra afgemonteerd is en dat bij de Bianchi het crankstel en de remmen geen Ultegra zijn maar Fsa Gossamer. Als ik een beetje rondkijk op google dan heeft praktisch iedereen een voorkeur voor het Ultegra-crankstel en met name de Ultegra-remmen. Wat zijn jullie gedachten?

Waar ik geen verstand van heb zijn de wielen. Onder de Sensa zitten Supra RA-wielen, onder de Bianchi Fulcrum Racing 7-wielen. Ik ben op zoek naar probleemloze wielen, aangezien ik niet de lichtste ben (rond 90 kg).

Hoe zien jullie de kwaliteit van beide frames wat betreft comfort, stijfheid en geometrie? Een supersportieve fiets met dito houding is ook niet wat voor mij.

Ik zie jullie tips graag tegemoet!

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 31 okt 2014 14:02

Met 90kg moet ieder wiel probleemloos werken. Meeste systeemwielen kunnen tussen de 100 en 120 kg hebben als maximum gewicht dus daar zit jij ruim onder.

ridley orion
Forum-lid
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33

ridley orion 31 okt 2014 18:20

Gewoon de sensa full ultegra en de remmen zijn veel beter

gunnarius.maximus
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 18 sep 2014 19:38

gunnarius.maximus 31 okt 2014 21:18

De reden dat bianchi voor fsa cranks kiestis omdat het een bb30 frame is. Shimano zou hier enkel passen met behulpvan adapters. Die adapters doen het voordeel van bb30 ( smaller = lagere q-factor en stijver ) teniet.
Ik ben zelf een tevreden bezitter van een sempre en vond dit een verbetering t.o.v. mijn koga gran racer met full ultegra.
De remmen van fsa zijn inderdaad iets sponziger, maar met mijn 66 kilo hoeft er niet zoveel geremd te worden... moet zeggen dat een paar andere remblokjes erin ook veel verschil maakte. Qua styling vind ik de fsa remmen beter bij de fiets passen, maar das persoonlijk.

Voor wat betreft de fiets, tja, ik zou voor de bianchi gaan. Maar ik ben bevooroordeeld en heb een voorkeur voor italiaans.... dan valt de sensa altijd af ;)

gunnarius.maximus
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 18 sep 2014 19:38

gunnarius.maximus 31 okt 2014 21:22

Kleine aanvulling, met de oude fulcrum 7 heb ik ( toen nog op de koga en toen nog 80 kilo plus ) de ronde van vlaanderen gereden zonder ook maar een slagje erin.... prima wielen dus!

Gebruikersavatar
Harryfietst
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar Harryfietst 01 nov 2014 08:25

Ik heb de fulcrum 7 wielen in mijn crossfiets (de normale versie, niet de CX versie). Geen enkel probleem. Genoeg kuilen en boomwortels tegengekomen. Dusdanige klappers gemaakt dat mijn zadel over de breedte gebroken is (zie http://instagram.com/p/unIP06BuMI/), maar de wielen zijn nog even recht. Kortom, die kunnen wel tegen een stootje!
En ja, Bianchi en Sensa: Ik heb voor de weg een Bianchi Sempre Pro en die rijdt geweldig! Mijn LBS had een los frame liggen, dus die kon ik naar keuze opbouwen. Ik heb gekozen voor Campagnolo Athena 11 speed, ook het crankstel. Ik ben van mening dat zo'n mooie Italiaan ook met een Italiaan afgewerkt moet zijn. Maar als het compleet opgebouwde fietsen zijn heb je geen keuze...

ArjanK1981
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 okt 2014 10:11

ArjanK1981 01 nov 2014 15:19

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb zonet een testritje gemaakt op een Sensa Giulia. Wat een verschil met mijn huidige Trek! Het maakt de keuze alleen maar lastiger, want die Bianchi heeft natuurlijk ook een uitstekend frame.
Ik kan de Bianchi helaas niet testen, dus hoe ik erop pas is maar de vraag. De Sensa was een 58 cm frame en daar pas ik met mijn 1,93 meter toch heel fatsoenlijk op. Mijn Trek is echter 62 cm. Nu is de vraag waar ik beter op pas: een 58 of 61 cm frame... Wat denken jullie?

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 01 nov 2014 16:25

Framemaat zegt niks meer tegenwoordig. stack en reach zijn de hoofdmaten en daarnaast kan je naar balhoofthoogte en toptube lengte kijken. Op basis daarvan moet je een framemaat vaststellen.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5220
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 01 nov 2014 17:33

Gerboon schreef:Framemaat zegt niks meer tegenwoordig. stack en reach zijn de hoofdmaten en daarnaast kan je naar balhoofthoogte en toptube lengte kijken. Op basis daarvan moet je een framemaat vaststellen.
Precies. Ik heb ook een 58 met mijn 1.93m, maar voor een tarmac red ik het daar niet mee. Is dus per fiets bepalen welke maat.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

ArjanK1981
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 okt 2014 10:11

ArjanK1981 03 nov 2014 10:44

Hieronder staan de reach en stack van de twee maten die mij eventueel zouden passen:

Sensa Giulia 58/61 cm:

Reach: 393/402
Stack: 591/607

Hieronder de gegevens van mijn huidige Trek 1.7:

Reach: 399
Stack: 633

Conclusie: ik zit in ieder geval een stuk lager/aerodynamischer op de Sensa, aangezien de stack een stuk lager is. De reach van de Trek valt precies tussen de 58 en 61 van Sensa in.
Als een 58 te klein zou zijn, waaraan zou ik dat dan moeten merken? Ik heb zaterdag een ritje van een uur en een kwartier gemaakt op twee Sensa's in de maat 58 zonder problemen. Wat me met name opviel is dat ik het stuur gemakkelijker pak bij de remgreep, waar ik op de Trek vaak tussen de "bocht" van het stuur en de remgreep in zit, omdat ik als ik de remgreep pak, net iets te "ver weg" zit.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 03 nov 2014 10:58

Dat 'ver'of niet 'ver' zitten is ook afhankelijk van de stuurpen lengte en de reacht van de sturen. Als bij beide het verschil 1 cm is in het voordeel van de Sensa dan heb je 2 cm winst en kom je er dus een stuk makkelijker bij.

Op basis van de maten die jij vermeld zou ik een 61 pakken. Dan heb je een gelijke reach en als je het aankan kan je 2.5cm dieper zitten.

Ik weet natuurlijk niet hoe je nu je fiets hebt afgesteld. Veel spacers? en hoeveel? stuurpen horizontaal of omhoog? of zelfs een negatieve pen?

Als je nu bijvoorbeeld 2cm spacers hebt staan dan kun je eens testen door die weg te halen. Lukt dat niet dan zul je op die 61 sensa met bijna 5cm spacers moeten rijden. Naast dat dat geen gezicht is, kun je je ook afvragen of de geometrie van die fiets dan geschikt is.

Aerodynamisch zitten is leuk. Totdat blijkt dat je rugklachten krijgt of je met de benen tegen de buik komt. (dat hoeft niet te komen door een te dikke buik, maar is ook afhankelijk van de heup hoeken etc.)

ArjanK1981
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 okt 2014 10:11

ArjanK1981 03 nov 2014 12:29

Bedankt voor de tips. Ik zal vanavond de rolmaat eens ter hand nemen ;)

Plaats reactie