Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Zadelstand

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 949
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 21 okt 2014 21:26

Beste,

Mijn zadel staat met de punt omhoog, niet veel maar je kan het duidelijk zien. Doe ik dat niet dan heb ik het gevoel dat ik naar voren van het zadel glijd

Ik rijd op een specialized toupe 130 mm. (143mm ook geprobeerd maar duidelijk te breed)

Kan iemand mij duiden wat dat betekent ?
Laatst gewijzigd door beezer op 22 okt 2014 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 22 okt 2014 09:36

Misschien betekent dit dat jij zo prettig zit?

Ik snap de vraag niet helemaal, je geeft namelijk niet aan of je klachten hebt of niet. Als jij er zo goed op zit dan hoeft het toch niets te betekenen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 okt 2014 09:46

Klein beetje met de punt omhoog is OK, dan zal het zadel min of meer horizontaal zijn als je erop zit.

Echter, als je het zadel enorm met de punt omhoog moet zetten dan kan dat wijzen op

a. verkeerd zadel
b. te korte zit

EdRaket3
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 jun 2014 23:03
Locatie: Heemstede

EdRaket3 22 okt 2014 10:22

Zadel moet toch gewoon horizontaal staan?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 okt 2014 10:29

EdRaket3 schreef:Zadel moet toch gewoon horizontaal staan?
Niks moet...
Het meest wenselijk is dat een zadel zodanig staat dat je er goed op kunt fietsen. Dit kan comfortabel zijn, maar mag ook met schuurpapier en gekke afstelling om je tijdrit zo hard mogelijk te kunnen doen (Tony Martin).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

EdRaket3
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 jun 2014 23:03
Locatie: Heemstede

EdRaket3 22 okt 2014 10:33

Hi Mark, ik formuleer het inderdaad niet helemaal goed. Niets moet inderdaad. Als je wilt mag je inderdaad gewoon op de stang gaan zitten natuurlijk. Wat ik bedoelde te zeggen was dat als uitgangspunt toch meestal het zadel gewoon horizontaal wordt gezet? Dus als ie met de punt naar boven staat, zou ik zeker eens horizontaal proberen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 okt 2014 10:45

EdRaket3 schreef:Hi Mark, ik formuleer het inderdaad niet helemaal goed. Niets moet inderdaad. Als je wilt mag je inderdaad gewoon op de stang gaan zitten natuurlijk. Wat ik bedoelde te zeggen was dat als uitgangspunt toch meestal het zadel gewoon horizontaal wordt gezet? Dus als ie met de punt naar boven staat, zou ik zeker eens horizontaal proberen.
Uitgangspunt horizontaal lijkt me inderdaad prima.
En wat Havana zegt, als t daarna zo komt dat je de punt een tikje omhoog wilt hebben staan is dat niet zo gek. Heel ver omhoog is wel een beetje gek.

Maar als TS nu geen klachten of problemen heeft, dan zou ik daar niet aan gaan sleutelen. Immers een niet bestaand probleem oplossen is zonde van de tijd en moeite.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 22 okt 2014 10:56

De meeste zadels zijn helemaal niet 'horizontaal' zoals een plank. Er zit een soort van licht golvende lijn in waardoor de achterkant en voorkant wat naar boven komen ook al staat het zadel horizontaal.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 949
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 22 okt 2014 11:30

JoostG schreef:De meeste zadels zijn helemaal niet 'horizontaal' zoals een plank. Er zit een soort van licht golvende lijn in waardoor de achterkant en voorkant wat naar boven komen ook al staat het zadel horizontaal.
Klopt ik had eerst een Specialized Romin, daar is dat veel duideljker aanwezig dan bij het zadel wat ik nu heb; Toupe.

En wat is een beetje omhoog ? Ik zal vanavond een foto plaatsen.

Dit onderwerp ben ik gestart omdat ik op de bikemotion te horen kreeg (iemand van bikefitting.com) dat het zadel altijd horizontaal moet staan; anders is het zadel te smal....

Ik ben een paar keer opgemeten en telkens kwam er een zadel uit van 130mm.
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

EdRaket3
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 jun 2014 23:03
Locatie: Heemstede

EdRaket3 22 okt 2014 11:33

Ik heb overigens het Kontact zadel op mijn fiets. Zit uitstekend, slechts 203 gram en ergonomisch verantwoord. Zie www.kontactbike.com

(ik heb geen zakelijke relatie, ben gewoon tevreden gebruiker)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 okt 2014 11:37

Als je het zadel kantelt, veranderd de breedte toch niet? De punt iets omhoog, zal achterkant iets omlaag gaan, maar de breedte van het zadel blijft daar hetzelfde. Wellicht dat de stand van je bekken iets verandert, waardoor het drukpunt op je zadel iets naar voren komt te liggen, naar de plek waar het zadel smaller aan het worden is. Wellicht bedoelen ze dat.

En verschil in zadelbreedtes, de keuze is zo beperkt. 130 of 143mm... dus als de marges klein zijn, dan zal je toch gewoon bij dezelfde zadelbreedte blijven.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 22 okt 2014 12:08

beezer schreef:Beste,

Mijn zadel staat met de punt omhoog, niet veel maar je kan het duidelijk zien. Doe ik dat niet dan heb ik het gevoel dat ik naar voren van het zadel glijd

Ik rijd op een specialized toupe 130 mm. (143mm ook geprobeerd maar duidelijk te breed)

Kan iemand mij duiden wat dat betekent ?
Dat betekent dat je er verkeerd op zit. Een zadel hoort horizontaal/waterpas te staan. Het gevoel dat je naar voren glijd, is niet terecht en wellicht een fictief. Of het is het gevolg van een verkeerd geplaatst zadel. Misschien/mogelijk staan je zadel te ver naar voren (of achteren) en zit je niet goed aan je werk.
Foto's van jou op je fiets helpen bij het beoordelen van je situatie.

Reken het volgende eens uit ism je verloofde:
1. Cranks horizontaal, zodat je knie helemaal naar voren staat (9 uur - 3 uur) en dan een schietlood. Hoe groot is de afstand tussen je knie en je pedaal?
2. Schietlood op het puntje van je zadel. Hoe groot is de afstand tussen je bracket en het touwtje van het schietlood?

Afbeelding

Plaats reactie