Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Aanpassen aandrijflijn van trekking fiets

stork
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 okt 2006 18:02

stork 17 apr 2014 20:27

Goedendag,

mijn oude trekking fiets, een samenraapsel van componenten, heeft wat extra aandacht nodig. Nu heeft deze fiets nog het oude IG (InteractiveGlide) systeem(tandwielen, ketting en cassette) Het is zo'n smalle 7.1 mm ketting, niet een moderne 7.3 mmHG ketting. De kettingen, ik rouleerde drie kettingen tegen de slijtage, zijn nog niet op. Maar graag wil vooruit kijken en mijn opties bepalen, qua vervanging. De originele IG onderdelen zijn slecht te verkrijgen. Mijn vraag is wat nu uberhaubt met elkaar compatibel is en wat een verstandige keus is. Ik hou niet zo van werkende spullen maar weggooien, dus het voorstel om de fietsen weg te doen en iets nieuw te halen zit ik niet op te wachten.

Ik wil minimaal mijn cassette vervangen door een polder versie bijv een CS-HG50 12-23.
Deze is wel HG maar schijnt IG compatibel te zijn.

Ketting, lastiger. KMC heeft een paar 7.1mm kettingen en de originele Shimano IG30 of IG50 zijn lastig aan te komen en vermoedelijk een stuk duurder dan de courante HG kettingen.
Waarom dan niet een HG ketting? Omdat, van horen zeggen en internet, het opschakelen voor niet of slecht schijnt te werken. Dan zou ik een nieuw HG crankstel moeten kopen. Nu hoeft dat echt niet een ultra licht model te zijn maar het zijn weer extra kosten en je gooit en redelijk crankstel weg.

Graag wil ik in keer alles bestellen zodat ik de revisie in een keer kan af ronden.

Jullie adviezen en mening worden zeer gewaardeerd.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 18 apr 2014 07:19

Laat eens weten wat voor crankstel je hebt, dus welke kettingbladen (BCD?) je nodig zou hebben. Kettingbladen liggen in alle schuren van Nederland stof te vangen. Dus misschien is er voor jou wel wat bij.
Kun je die HG cassette wel monteren op je achternaaf? Sheldon Brown zul je wel van buiten kennen, neem ik aan? Dus deze ook al geprobeerd: "Shimano says you shouldn't use H.G. chains on I.G. cassettes. SRAM chains are compatible with both types."?
Overigens is het gepuzzel tussen kettingen van 7.1 en 7.3mm volkomen overbodig. Een 7-8v ketting is ongeveer 7.2mm en of het nu 1mm meer of minder is, dan maakt helemaal niets uit. Ook het merk niet. Verder zou ik zeggen: snel wat kms maken met die IG kettingen, dan verslijten ze sneller. :mrgreen:

sorry, ik bedoelde 0.1mm verschil :oops:
Laatst gewijzigd door klimmer op 18 apr 2014 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.

stork
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 okt 2006 18:02

stork 18 apr 2014 08:10

Ik heb er twee, een FC-TX70 en een FC-TS51 beide 170mm 42-34-22. Ik wil juist wat kilometers maken maar wil wel goed voorbereid op pad gaan. De kettingbladen zijn nog prima. De cassette op zich ook maar zo'n mtb cassette is voor op het vlakke niks. Vandaar dat ik die wil vervangen. De kettingen beginnen hun einde te naderen.
@klimmer, ik neem dat 0.1mm verschil bedoelt. 1.0mm zal best wat uitmaken.
Ja ik ben goed bekend met de site van Don Sheldon. Ook andere fora brachten nog niet echt uitsluitsel.
Maar als ik goed begrijp zeg je dat sram kettingen wel werken op beide types? Zou dat ook voor kmc gelden?

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 18 apr 2014 09:33

Ik snap dat hele gedelibereer over die kettingen ook niet.
Heb je 8 spiet, dan kan je gewoon iedere 8 spiet ketting gebruiken.
Cheap light strong, choose two

stork
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 okt 2006 18:02

stork 18 apr 2014 10:21

@kees0251
Ik vind het ook vervelend dit geneuzel. Maar er is nu eenmaal een fysiek verschil tussen beide systemen. Ik vind het niet een fijn idee dat als je even aanzet je ketting voor er afloopt oid. Het is ook niet zo dat ieder wit tabletje een asperientje is.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 18 apr 2014 10:55

Er zijn maar 3 dingen van belang bij kettingen en tandwielen:
1-De steek, die is altijd 1/2 inch"
2-De inwendige breedte van de ketting moet gelijk of iets groter zijn dan de breedte van de tandwielen.
3-De uitwendige breedte moet gelijk of kleiner zijn dan de ontwerpbreedte voor een bepaald aantal kransen.
Voorbeeld: een 9 spiet ketting loopt prima over 8 spiet systemen, omgekeerd niet.

De vorm van de tanden e.d. zijn allemaal bijkomstigheden.
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 18 apr 2014 13:16

Het citaat over de SRAM kettingen is van Sheldon Brown! :D

Plaats reactie