Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuw(?) low-budget fiets

OfWelDan
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mei 2013 15:46

OfWelDan 20 mei 2013 15:54

Beste forumbezoekers,

Ik fiets nu een jaartje of 3. Eerst op een fiets die voor mijn vader van mijn oom was, die hem weer tweedehands had gekocht, niet het nieuwste model dus. Daarna heb ik op marktplaats een fiets gekocht voor weer iets minder dan 300 euro. Heeft goed gefietst, alleen hij is volgens mij echt een stuk te klein. Ik heb framemaat 61 als het goed is, en die fiets maar 57.

Aangezien die nu ook wat kuren begint te vertonen, leek het me een goed moment om het geld wat ik anders zou gebruiken voor wat nieuwe onderdelen te steken in een nieuwe of tweedehandse fiets. Aangezien ik een student ben en niet heel ruim zit in het geld, gaat het wel om een zeer laag budget, denk aan 400-500 euro.

Qua nieuwe fietsen kom ik bijvoorbeeld de Sensa Prima Basic Special tegen voor ongeveer 470 euro. Mijn vraag is nu eigenlijk: is het wel verstandig om zo'n goedkope nieuwe fiets te kopen, of zou het met mijn budget verstandiger zijn om een tweedehands fiets te zoeken?

Gewicht van mijn fiets maakt me niet zo veel uit (die paar kilo's die ik win kan ik ook winnen door een maandje wat gezonder te eten :D ), het gaat me er alleen om dat hij goed fietst. Ik rij alleen voor het plezier, soms een tocht van 200 km, maar over het algemeen ritjes van 70-100 km een paar keer per week.

R-Know
Forum-lid
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 dec 2012 15:19

R-Know 20 mei 2013 16:01

Zelf zou ik op zoek gaan naar een goedkopere gebruikte fiets.
De heel goedkope low budget fietsen zijn al heel snel te-low-budget.
Zorg dat je een fiets koopt die nog even meekan en die als het er tijd voor is, een nieuwe ketting waard is.
Marktplaats staat vol met goedkopere fietsen van mensen die 2 jaar geleden een fiets gekocht hebben en die er hooguit 10 ritten op gedaan hebben.
Zoek iets met een Shimano 105 groep en je kan er jaren plezier van hebben. Hoeft niet meer dan 4 a 5 honderd te kosten.
Succes

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 20 mei 2013 16:06

Meer low budget dan dit zou ik niet gaan: http://www.fietssportief.nl/nl/producte ... a-2013/575

Eventueel hebben ze ook modellen met Sora (waarvan het 2012 model maar 400 euro kost) maar de meerwaarde van Tiagra is in mijn optiek de prijs meer dan waard.
Campagnolo Ultra Dork

klimski
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 12 mei 2013 19:50

klimski 22 mei 2013 11:14

Even mijn mening, meer is het ook niet. De fiets in bovenstaande post is keurig, niks mis mee. Echter, 9,7 kg... waarschijnlijk zit het meeste gewicht in het frame..dus daar doe je niks aan.

Een tweedehands Koga met stalen FM-1 frame uit de jaren '90 weegt krap 10 kg...
Met andere woorden, ga op zoek naar een mooie gebruikte fiets met een hele goeie groep erop en je kan jaren vooruit.
Koga Granlux 1995 Campa Mirage.

Gebruikersavatar
Rick.1968
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 mei 2012 10:25
Locatie: Barendrecht

Gebruikersavatar Rick.1968 22 mei 2013 13:33

Ik zou op zoek gaan naar een gebruikte fiets. Qua componenten/groep zou ik je minimaal Shimano 105 of Campagnolo Veloce adviseren. Beter een kwalitatief goede gebruikte groep dan een nieuwe van mindere kwaliteit.
Lekker op Marktplaats gaan struinen! ;-)

Succes!
-----------------------------------------------
Wilier Cento1 Air
Bianchi Sempre.
Koga beachracer.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 mei 2013 14:00

De huidige Tiagra groep doet niet onder voor de oude 105 5600. Het gewicht gaat echt geen kilo schelen met wat je op marktplaats vindt voor zo'n bedrag, het zal ook vooral in de wielen, stuur, stuurpen, zadelpen en de Tiagra triple groep zitten. Tussen verschillende aluminium frames zit echt niet zoveel gewichtsverschil.

Het is meer wat je zelf wilt. Een fiets met een merk-imago met een duurdere (statusverhogende) groep die al wat versleten is (=kosten). Deze fiets zal misschien een paar ons lichter zijn.
Of een nieuwe met garantie die wat minder aansprekend is qua status maar kwalitatief gewoon goed.

Een voordeel van 2e hands kan zijn dat je wat meer keuze hebt met de geometrie maar dan moet je wel exact weten welke geometrie goed is voor jou.
Campagnolo Ultra Dork

klimski
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 12 mei 2013 19:50

klimski 25 mei 2013 22:24

Ik vond deze Gazelle met campa veloce er wel vet uitzien. Maar ik mag geen nieuwe fiets kopen tot er 500 km op zit...

http://tinyurl.com/op6yo97" onclick="window.open(this.href);return false;

(trouwens geen enkele band met verkoper, noch weet ik of de fiets daadwerkelijk deugt!).
Koga Granlux 1995 Campa Mirage.

rutiefrutie
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 10 mar 2012 21:26

rutiefrutie 26 mei 2013 12:48

Xtrail, zoals Ernie suggereerde, is denk ik prijs/kwaliteit onverslaanbaar.
@ Klimski, in zijn eerste post zei hij dat het gewicht van de fiets hem niet zoveel uitmaakt..
Dus dat de Xtrail 9.7kg is maakt echt hem waarschijnlijk niet uit, want die fietsen rijden wel gewoon goed en dat is belangrijk voor hem!
Een nieuwe fiets met Tiagra of 105 is wel betrouwbaar, daar beleef je nog erg lang plezier aan.
Met een marktplaats fiets is dat altijd iets twijfelachtiger (neemt niet weg dat er soms zeker goede fietsen te vinden zijn!).
Verder denk ik dat het ook gewoon leuk is om een nieuwe fiets te hebben ipv een 2e handsje + de garantie kwestie!

Ik ben begonnen met een fiets van Decathlon (B'twin), daar heb ik 3 jaar met veel plezier op gereden.
No nonsens strakke aluminium fietsjes met degelijke (wel een beetje zware) wielen.
http://www.decathlon.nl/triban-7-a-id_8239802.html" onclick="window.open(this.href);return false;
^ Vergelijkbaar met de Xtrail, ook Tiagra alleen beetje duurder maar ook een beetje lichter. ( Mooie carbon achtervork :D )
Heb fiets al eens in het echt mogen aanschouwen, zitten mooie leuke rode decals in verwerkt!
Als je het budget niet zover kan rekken staan er ook nog weer goedkopere fietsen op..
Alleen kom je dan, net als bij die Sensa, in de Shimano non-series en Sora.
Ik denk dat je die toch beter links kunt laten liggen en voor Tiagra / 105 moet gaan!

Gebruikersavatar
remkolvb
Forum-lid
Berichten: 529
Lid geworden op: 06 apr 2011 10:35
Locatie: Bovenkarspel

Gebruikersavatar remkolvb 30 mei 2013 10:05

Ernie C. schreef:Meer low budget dan dit zou ik niet gaan: http://www.fietssportief.nl/nl/producte ... a-2013/575
Dit is precies de fiets waar ik ook op rij, vorig jaar aangeschaft als beginnende wielrenner. Tot op heden erg veel plezier van beleefd. Voor de km's die ik er nu op maak totaal geen beperkingen of iets ontdekt. Heb geen vergelijking met andere fietsen, dus kan daar niets over zeggen. Voor mij was budget een issue, aangezien ik als beginner ook nog kleding, schoenen ed moest gaan aanschaffen. Persoonlijk denk ik dat je voor dat geld geen miskoop doet.
Trek Emonda SL 6 Disc 2021
"Assumption is the mother of all fuckups"

-eric-
Forum-lid
Berichten: 523
Lid geworden op: 10 sep 2009 00:47
Locatie: Kop van Drenthe

-eric- 30 mei 2013 12:33

Ik zou wel graag een carbon voorvork willen, niet vanwege gewicht oid, maar vanwege het feit dat een carbon voorvork iets comfortabeler fietst omdat het iets trillingen dempt.
Ik fiets in Drenthe regelmatig klinkerwegen en dan is een aluminium voorvork niet fijn... Ga maar eens een proefritje maken op twee (bijna) dezelfde fietsen, één met een alu vork en één met een carbon vork...
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

rutiefrutie
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 10 mar 2012 21:26

rutiefrutie 30 mei 2013 16:49

De B'Twin heeft carbon voorvork en zelfs een carbon achtervork :)

Plaats reactie