Pagina 459 van 473

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 17 apr 2024 10:41
door leon1
De spider met de 34 heeft 5 kransen, die met de 30 heeft er maar 4. Dus even snel gezegd kom je dan niet uit met de volgende spider. Maar dan moet je de hele cassette onder de loep nemen.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 17 apr 2024 12:09
door Rolandos
Hmm zag het ja, moet je eigenlijk die opvolgende ook vervangen. En dan heb je bijna een nieuwe.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 18 apr 2024 11:01
door Drkjv
Waarom voelen dezelfde wattages bergop veel lastiger als op het vlakke?

Ik gok omdat je bergop die wattage met een continue 'weerstand' moet trappen of je staat snel stil. En op het vlakke je fiets blijft doorbollen en alles net iets makkelijker trapt. Maar toch, het zijn dezelfde wattages?

Bij mij wel echt makkelijk 20 bpm verschil (tijdens zelfde ritje) en het voelt ook volledig anders..

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 18 apr 2024 11:09
door Kornuit
Drkjv schreef: 18 apr 2024 11:01 Waarom voelen dezelfde wattages bergop veel lastiger als op het vlakke?

Ik gok omdat je bergop die wattage met een continue 'weerstand' moet trappen of je staat snel stil. En op het vlakke je fiets blijft doorbollen en alles net iets makkelijker trapt. Maar toch, het zijn dezelfde wattages?

Bij mij wel echt makkelijk 20 bpm verschil (tijdens zelfde ritje) en het voelt ook volledig anders..
Ik rij bergop veel makkelijker hogere vermogens dan op het vlakke, volgens mij geldt dat voor de meesten. Tegen de wind kan ik dan wel weer vergelijken met bergop. Volgens mij om dezelfde reden als bergop, dat je moet blijven trappen (zoals jij ook al aangeeft). Met de wind in de rug een hoog vermogen is een stuk lastiger. Wel is het te trainen door bijvoorbeeld ook interval blokjes met de wind in de rug te doen. Het is een bepaalde techniek waar je de hele trapbeweging de spanning erop moet houden. Vooral als je bijvoorbeeld wedstrijden rijdt heb je daar veel voordeel van, omdat vaak bij koersen het verschil wordt gemaakt met rugwind.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 18 apr 2024 11:24
door 0475
Andere cadans? Vermogen is het moment maal de hoeksnelheid. Lage toeren x hoog moment = hoge toeren x laag moment.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 18 apr 2024 11:32
door synapse
Kornuit schreef: 18 apr 2024 11:09
Drkjv schreef: 18 apr 2024 11:01 Waarom voelen dezelfde wattages bergop veel lastiger als op het vlakke?

Ik gok omdat je bergop die wattage met een continue 'weerstand' moet trappen of je staat snel stil. En op het vlakke je fiets blijft doorbollen en alles net iets makkelijker trapt. Maar toch, het zijn dezelfde wattages?

Bij mij wel echt makkelijk 20 bpm verschil (tijdens zelfde ritje) en het voelt ook volledig anders..
Ik rij bergop veel makkelijker hogere vermogens dan op het vlakke, volgens mij geldt dat voor de meesten. Tegen de wind kan ik dan wel weer vergelijken met bergop. Volgens mij om dezelfde reden als bergop, dat je moet blijven trappen (zoals jij ook al aangeeft). Met de wind in de rug een hoog vermogen is een stuk lastiger. Wel is het te trainen door bijvoorbeeld ook interval blokjes met de wind in de rug te doen. Het is een bepaalde techniek waar je de hele trapbeweging de spanning erop moet houden. Vooral als je bijvoorbeeld wedstrijden rijdt heb je daar veel voordeel van, omdat vaak bij koersen het verschil wordt gemaakt met rugwind.
Heb ik ook. Net zoals jij blij klimmen en bij rug- en meewind!

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 18 apr 2024 11:37
door raven14
Dat is persoonlijk. Ik rijd makkelijker hoge vermogens bergop of zonder wind/lichte meewind. Tegenwind vind ik wat lastiger.

Er kunnen vele redenen voor zijn. Cadans en techniek zoals gezegd, maar ook de positie op je fiets is anders en kan een invloed hebben. Je heuphoek bijvoorbeeld heeft invloed op het gemak waarmee je vermogen levert. Ook de sterkte van je core en de manier waarop je die in de verschillende posities gebruikt.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 18 apr 2024 12:43
door fietsslak
Grappig hoe dat persoonlijk werkt:
Zaterdag bij AGR zonder probleem verschillende Limburgse heuveltjes opgeknalt met 130-150% FTP, maar gisteren in de schuur duizend doden gestorven toen Zwift vond dat ik 30sec 110% moest doen….

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 18 apr 2024 13:47
door kopjethee
Bij de term kort-kort en lang-lang is het vrij duidelijk maar wat is lang-kort of kort-lang?

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 18 apr 2024 14:02
door leon1
Van boven naar beneden lezen. Dan weet je het.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 18 apr 2024 14:03
door Kornuit
Kort-Lang mag nooit voorkomen

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 18 apr 2024 14:03
door fietsslak
:twisted: Bovendien: lange broek, korte mouwen is gewoon raar…