Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Hoe doen jullie dat toch?? (kaartlezen+drinken)

SandervdV
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 10 aug 2011 13:21

SandervdV 09 jul 2012 11:47

Ik ben een beginnende fietser, rij sinds een maand of 8 wekelijks en kom nu een aantal praktische problemen tegen waar vast en zeker hele praktische oplossingen voor zijn...
Het eerste probleem gaat over de weg vinden...
Ik ga in Limburg op vakantie, en ik wil daar natuurlijk een aantal heuvels meepakken. Maar ik wil niet iedere twee kilometer stoppen om op een kaart te gaan kijken. Hoe lossen jullie dat op? Hoe weet je welke kant je uit moet, en als je dan in de buurt bent, hoe kom je dan het makkelijkst te weten welk straatje je moet nemen om de juiste klim te krijgen?

Mijn tweede vraag gaat over drinken tijdens lange inspanningen.
Ik ga begin september de Mont Ventoux beklimmen. Ik kan twee bidons meenemen op de fiets, maar dat is natuurlijk niet voldoende tijdens de klim. Ik wil het liefst niet stoppen om bij een verversingspost bij te vullen. (weet eigenlijk niet eens of die er wel is...)
Hoe doen jullie dat? Hoe nemen jullie voldoende water mee? Ik heb een camelbag, is dat de enige manier?

Alvast bedankt voor de hulp.
Sander.

Gebruikersavatar
tinoh
Forum-lid
Berichten: 571
Lid geworden op: 13 mei 2011 10:48

Gebruikersavatar tinoh 09 jul 2012 11:58

2e vraag: Er zijn verschillende formaten bidons. Ik heb nu meestal standaard 2 bidons van 0,75 ltr bij me. Daar kan ik zeker 2 uur op fietsen. Zorg dat je voldoende gedronken hebt voordat je aan de Mont Ventoux begint en dan moet je het volgens mij wel redden op 1,5 liter. Eventueel kun je nog een flesje kwijt in je achterzak.
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 09 jul 2012 11:59

Wat betreft het kaartlezen, maken velen van ons gebruik van een Garmin of volgen een uitgepijlde route.

Er vanuitgaande dat je 1 bidon (500ml) per uur zou moeten leegdrinken, heb je met 2 bidons 2 uur de tijd om boven te komen.
Met 2 bidons van 750ml heb je weer een uurtje extra speling. ;) In een uur of 3 moet je wel boven kunnen staan denk ik.
Gazelle Team TVM \'99

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 09 jul 2012 12:01

In Limburg zou ik gewoon de AGR routes volgen, deze zijn met bordjes aangegeven. Kijk even op http://www.amstelgoldrace.nl/index.php? ... guageId=11" onclick="window.open(this.href);return false; voor meer info.

Ik zou persoonlijk wel genoeg hebben aan twee bidons voor twee uurtjes klimwerk maar dat is persoonlijk. Een combi van twee grote bidons en een camelback lijkt me zeker toereikend.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 09 jul 2012 12:01

KAARTLEZEN
Je kan natuurlijk een GPS device kopen. Niet goedkoop en zelf ben ik ook van de kaarten, pijlen en bordjes.

De Amstel Gold Race is permanent van pijlen voorzien, Weet je zeker dat je niks overslaat.
Andere routeborden die leuk zijn om te volgen zijn de Mergellandroute.
Tot slot heb je natuurlijk de fietsknooppunten.
Je plant de route thuis en ze de nummers op een stukje tape (verfafplaktape) en plakt dit op je bovenbuis.

Wel handig om toch een kaart mee te nemen.

DRINKEN
Camelback vind ik zelf niet zo fijn. Ik neem in zo’n geval naast twee bidons op de fiets twee flesjes water mee die ik links/rechts in m’n shirt stop. Gewoon van die halve liter plastic flesjes. Die heb je ook met een drinktuitje en deze smalle flesjes zitten net wat lekkerder in een shirt dan een bidon.

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 09 jul 2012 12:12

Kaartlezen: de laatste keer dat ik in Limburg een rondje ben gaan fietsen heb ik van tevoren een route uitgestippeld. Vervolgens met Google Streetview de plekken bekeken waar je af moet slaan. Vervolgens op een briefje omschreven: bij Mediq Apotheek links. Bij kruisbeeld rechts, etc.

Nadat ik dat thuis had gedaan, wist ik tijdens het fietsen van de route het eigenlijk al uit m'n hoofd ;-) Maar dat ligt natuurlijk ook aan hoe goed je geheugen voor dat soort dingen is ;-)

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 09 jul 2012 12:12

Als je echt tekort denkt te hebben kan je ook nog 1 of 2 bidons aan je zadel hangen. Komt uit de triatlon wereld geloof ik.

Maar als het je eerste keer in de bergen word, ben je denk ik wel blij als je onderweg ff je flessen "moet" vullen ;)

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 09 jul 2012 12:14

japiecarbon schreef:Maar als het je eerste keer in de bergen word, ben je denk ik wel blij als je onderweg ff je flessen "moet" vullen ;)
De "smoes" van een lege bidon kan soms echte een geschenk uit de hemel zijn ;)

Cervino
Forum-lid
Berichten: 274
Lid geworden op: 14 mar 2012 14:32

Cervino 09 jul 2012 12:24

Ventoux: met 2 bidons heb je meer dan genoeg om boven te komen. It's not a desert.

Kaartlezen: Vroeger gebruikte ik een kaartrol op het stuur. Een vel met aantekeningen van een tevoren geplande route. Is niet meer van deze tijd. Kunt beter een spoor tevoren uitzetten op een GPS. ( is een leuk werkje) De Garmin Etrex 30 is een allrounder als je verder niks geeft om trainingsinfo zoals cadans, hartslag e.d. Deze GPS heeft een helder scherm. Je kunt je spoor ook een zwarte kleur geven en dat lijntje is prima te volgen. Inzoomen tot 120 meter is voldoende.
http://www.cima-lux.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 09 jul 2012 12:30

Als ik een route niet ken, dan plak ik de plaatsnamen (die altijd wel goed aangegeven staan op routebordjes) op mijn bovenbuis.
Eigenlijk hebben de meeste routes maar een paar punten waar het echt mis kan. De rest wijst zich meestal vanzelf als je je een beetje voorbereidt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
vantheman
Forum-lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 aug 2009 14:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar vantheman 09 jul 2012 12:51

Ik heb 6 bidons: 2 van 500 ml, 2 van 750 ml en 2 van 1 liter.
Afhankelijk van temperatuur en afstand kies dan voor een bepaald type bidon.
Voor korte ritten kan dat 1 bidon van 500 ml zijn en voor lange ritten met warm weer 2 bidonnen van 1 liter.

Daarnaast gebruik ik zelf een GPS systeem. Als je een smart phone hebt kan je ook gebruik maken van diverse gratis navigatie apps.

dario
Forum-lid
Berichten: 3819
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 09 jul 2012 13:22

Als ik in onbekend gebied ga rijden heb ik altijd een (kopie van) kaart mee waarop ik de geplande route heb uitgetekend; van de namen van te passeren dorpen en andere herkenningspunten maak ik ook een lijstje, da's meestal genoeg.
Ik rijd altijd met maar een drinkbus (wel eentje van een liter); ik stop liever om die ergens bij te vullen dan na een uurtje of twee water op bad-temperatuur te moeten drinken. En voor ik begin te rijden drink ik al een half litertje, zodat ik er even tegen kan.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Plaats reactie