Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Eifel (Duitsland)

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 10 nov 2011 08:50

Bedankt buzz! Dat wordt weer een leuk tochtje dit weekend! Melden ook weer ideaal weer.

kennya
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 24 okt 2009 15:34

kennya 10 nov 2011 11:20

Ik wilde afgelopen maandag een rondje gaan doen in de Eifel. Maat van me belt net voor vertrek dat ie teveel last heeft van z'n knie. Ik blijk na aankomst in Duitsland m'n schoenen te zijn vergeten.. lekker bijdehand. Achteraf was het misschien maar goed ook, zat potdicht van de mist.

pantaniet
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 sep 2010 19:16

pantaniet 29 jan 2012 17:00

Weet er iemand of er ook gemarkeerde routes zijn rondom Simmerath? Of heeft iemand een leuke route a 120-160 km met leuke klimmetjes voor me? Ga er in april 3 dagen fietsen met 2 vrienden een we zijn alle drie helaas rampzalig met het volgen van lastige routes ;)

soffatti
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 01 jan 2006 17:43

soffatti 30 jan 2012 19:05

Lees even dit topic door! Er worden diverse routes en klimmetjes genoemd in de omgeving van Simmerath.
Vorig jaar ben ik voor het eerst in de Eifel wezen fietsen. Ik verbleef toen in Heimbach. Dat is aan de andere kant van het Nationale Eifel Park.
Prima fietsmogelijkheden daar door de klimmetjes en prima wegdek. In Mei wil ik er weer heen.

marcelgtt
Forum-lid
Berichten: 142
Lid geworden op: 15 jul 2008 23:10

marcelgtt 03 mar 2012 11:55

Wat een mooie verhalen (incl foto's) maken sommigen er toch van petje af.

Ik kwam op dit topic omdat we erover zitten te denken om in Rijnland-palts op vakantie te gaan.

Normaal gesproken gaat altijd mijn cyclocrosser (zonde van mijn goede fiets) mee op vakantie in Limburg waar we op een camping zaten,nu is mijn vraag aan degene met ervaring in de duitse omgeving of dat ook te doen is met mijn cyclocrosser of moet ik een oplossing zien te vinden voor miijn goede fiets :? :?:
Gr Marcel

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2328
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 04 mar 2012 17:08

Kon niet langer wachten. Bovendien was 29 februari natuurlijk de gestolen dag bij uitstek om eens in de winter (!) naar de Eifel & Ardennen af te zakken, en... er nog 2 dagen aan vast te plakken. Wel curieus trouwens, een kleine 3 weken geleden nog gemountainbiket met -16°C, nu stond er een max van +18°C op de teller.

Prima weersomstandigheden in ieder geval om vanuit Rurberg 3 aantrekkelijke ritten te rijden, deze keer op m'n winterbike. Maar natuurlijk niet al te gek gedaan, zo vroeg in het seizoen. In totaal 350km en 5200hm. Het wordt wel tijd trouwens dat ik een nieuw cameraatje aanschaf, na 2 plaatjes was het over en sluiten...

Afbeelding

Afbeelding

Maar goed, andermaal prima kunnen trainen. De langste rit (140km, 1900hm) ging via Monschau naar het Gressenicher Wald, en vervolgens retour over een fraaie hoogvlakte (oostelijk van Nideggen) naar de Rursee. Tal van rustieke sluipweggetjes zitten erin verstopt. Onderweg naar Monschau nou eens niet over de Widdauer Mauer (2km, 11%), maar over Forsthaus Rothekreuz, het makkelijke alternatief (10km, 4%). Nou ja, het is niet echt een loper. De eerste 4 km zijn 7% gemiddeld, waarbij 'n paar keer de 15% aangetikt wordt. De laatste 6km verlopen daarentegen vals plat naar het beboste dak op 620m hoogte.

De smakelijke ingrediënten van de Gressenicher Wald-route...
Forsthaus Rothekreuz
K2 (panorama-afdaling naar Monschau)
Menzerath (via de Alte Monschauer Straße, incl. 300m kasseien)
Grünentalstraße (afdaling)
Hammer Mauer
Huppenberg
Gressenicher Wald
Großhau (afdaling)
Boich – Thum – Berg (glooiende hoogvlakte)
Hubertushöhe
Kirschberg (afdaling, sluiproute Steckenborn – Woffelsbach)

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2328
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 24 mar 2012 00:14

Afbeelding Afgelopen maandag 'n nieuwe pocketcamera gekocht, die uiteraard even getest moest worden... rond de Rursee.

Momenteel wordt er in Italië een nieuwe racefiets voor me gemaakt. De oplevering vindt echter eind april plaats. Dus nog maar eens met mijn winterbike — toch ook een prima trainingsmaatje — naar Rurberg afgereisd. De eerste 2 dagen in de Eifel getraind. Dinsdag 90km en 1800hm, woensdag 130km en 2150hm.

En donderdag een erg fraaie route door de Eifel en de Ardennen uitgestippeld. In de praktijk waren het 2 lussen, aan elkaar geknoopt door het strakke sluipweggetje tussen Kalterherberg en Sourbrodt. Normaal gesproken rijd ik eigenlijk nooit 2x dezelfde weg, maar het alternatief is de N669, die mij te druk en te brak is. Vandaar dat er een soort 8-vormige route uitrolde. Na afloop stond er 145km en 2400hm op de teller. Het leuke van deze route is dat zowel de Widdauer Mauer als de Stockeu — allebei slopers van beroep — erin verstopt zitten.

De lus door de Ardennen gaat langs mooie namen als Sourbrodt, Vallée du Bayehon, Xhoffraix. Vanaf Francorchamps wordt nou eens afgedaald over de Haute Levée naar Stavelot. Uiteraard mag de Stockeu niet ontbreken. Daarna weer verder richting Beaumont. En na de doodstille Côte de Ronxhi die doorzeurt tot in Hédomont, volgt de afdaling naar Malmedy. En van daaruit omhoog over de aantrekkelijke Route d'Espérance. Vervolgens met een grote boog om Robertville naar Bruyères, Gueuzaine, Champagne (!) en Outrewarone.

Een paar sfeerplaatjes van de 3 ritten...

Vanuit Woffelsbach 3km lang stilletjes omhoog naar Steckenborn. Wel natuurlijk eerst over de verticale Steinchen Mauer... 200m lang, 18% gemiddeld, max 25%...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Achteromkijkend naar Woffelsbach...
Afbeelding

Via Dedenborn naar ’t Forsthaus Rothekreuz...
Afbeelding

Vanuit Dedenborn op het kleine blad...
Afbeelding

Over de linkerschouder kijkend...
Afbeelding

Na 2km klimmen het alleenrijk voor fietsers, met nog 8km voor de boeg...
Afbeelding

Op de top: 't Rothekreuz, die evenwel niet zo rood meer is...
Afbeelding

Fietsend door al die minuscule dorpen in de Eifel en Ardennen vind ik het nog altijd opmerkelijk dat er zoveel mooie/dure woningen staan...
Afbeelding

Technische afzink vanaf de stille, beboste Müllenberg naar Hausen...
Afbeelding

...met lekkerrollende kasseien als toetje...
Afbeelding

Blijft toch een frappant gezicht, de afslag naar Simonskall middenin een haarspeldbocht geplugd...
Afbeelding

De fraai verborgen Wehebach Stausee, een ommetje waard... (klik op de foto voor 'n groter formaat)
Afbeelding

Aangenaam afdalen naar Widdau. Bijtrappen overbodig...
Afbeelding

Strak omhoog op de Grünentalstraße...
Afbeelding

Afbeelding

Warm welkom in Monschau...
Afbeelding

Vanuit het centrum 2km klimmen naar Mützenich, de eerste 500m dokkerend...
Afbeelding

Afbeelding

Op de Bergstraße verder over een glad en steil (!) asfalttapijtje...
Afbeelding

Afbeelding

Bij Kalterherberg de grens over...
Afbeelding

Aan de realisatie van de Vennbahnradweg tussen Aken en Kalterherberg wordt momenteel hard gewerkt, zo zag ik op verschillende locaties. Waarschijnlijk is dat gedeelte dit jaar wel gereed. Het Belgische deel (van Kalterherberg naar Sourbrodt en verder) zal vermoedelijk nog enige tijd kosten...
Afbeelding

Stockeu-afdaling, met uitzicht op Stavelot...
Afbeelding

Op weg naar Malmedy...
Afbeelding

Over het Lac de Robertville...
Afbeelding

Santé...
Afbeelding

En om een idee te geven, zojuist een enigszins ingekorte variant (135km) van de Eifel/Ardennen-route getekend...

Afbeelding

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 24 mar 2012 07:13

Zoals altijd weer mooie foto's van je. Het laat het bij mij behoorlijk kriebelen!

Vind je het trouwens niet vervelend om steeds af te stappen om een foto te maken?

Maak je ook aantekeningen waar je de foto hebt gemaakt of heb je zo'n goed geheugen?

rene-canyon
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 06 apr 2010 21:11

rene-canyon 24 mar 2012 12:54

Leuke foto's weer Buzz.Hoewel ik geen fan ben van de kwaliteit van het asfalt in België, breng je me toch weer op ideeën.
Volgens mij kan je de autoroute naar het National park inmiddels wel geblinddoekt rijden.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2328
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 24 mar 2012 19:05

Dank, heren!
stillekracht schreef:Vind je het trouwens niet vervelend om steeds af te stappen om een foto te maken?
Nee, hoor. Het is vervelender om tussen het foto's maken door, telkens te moeten fietsen. ;)
Maar zonder gekheid... Ik vind het juist wel leuk om — in een mooie omgeving — zo af en toe wat plaatjes te schieten, zeker bij fraaie of bizarre weersomstandigheden. Overigens heb ik bij een slordige 99% van m'n trainingsritten geen camera mee, en maak dan dus ongestoord m'n kilometers.
stillekracht schreef:Maak je ook aantekeningen waar je de foto hebt gemaakt of heb je zo'n goed geheugen?
Nope, ik maak geen aantekeningen of zoiets. Denk dat het meer een combi is van 'n beetje terreinkennis en 'n fotografisch geheugen. 8-)
rene-koga schreef:Hoewel ik geen fan ben van de kwaliteit van het asfalt in België, breng je me toch weer op ideeën.
Het asfalt in deze Ardennen-lus is echt prima, hoor. Aanrader dus, deze route!!

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2328
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 26 mar 2012 23:53

Nog wat info van de 1e rit uit het bovenstaande verslag. Lekker compact rondje met veel sluipweggetjes, bijna 100km lang en 1700hm. Deze Monschau-route is tegen de klok in uitgestippeld. Smakelijke ingrediënten zijn o.a...
Steinchen Mauer
Kloster Vossenack
Lönsberg
Huppenberg
Hammer Mauer (afdaling)
Grünentalstraße
Mützenich (via Bergstraße)
Eschweide
Forsthaus Rothekreuz (afdaling)
Seifenauel

Afbeelding

benvdv
Forum-lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 nov 2008 15:13

benvdv 11 apr 2012 22:08

@Buzz. Ik ben van plan om aankomend weekend jouw route geplaatst op 23 maart te fietsen alleen hoe om kan ik hem het beste fietsen (in de Eifel) je route zegt met de klok mee alleen die Steinchen mauer rijd ik liever omhoog
"Ik reed lek, maar de rest ging lekker"

Plaats reactie