Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Ervaringen met Cycletrend te Utrecht.

janmulder
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 mei 2011 17:11

janmulder 23 feb 2012 09:28

2 weken geleden naar CycleTrend te Utrecht geweest om m'n fiets op te halen. Ik kwam daar 4 weken geleden als beginneling binnen, en ga nu 2 weken later als loser weer weg. De medewerker des winkels herhaalde bij binnenkomst meteen maar weer even denigrerend met een cynisch lachje dat “we nu toch echt hadden afgesproken” dat ik geen fiets meer zou kopen bij een “postorderbedrijf”. Toen ik de fiets kwam brengen om de ratelende ketting te verhelpen en voorrem van een geluidje af te helpen, zei de medewerker namelijk: "je moet ook geen fiets bij een postorderbedrijf bestellen". De arrogantie van de expert wat mij betreft. Bij Cycletrend kreeg ik persoonlijk het gevoel dat als je geen halve prof. bent, je eigenlijk als klant niet serieus genomen wordt.

Mijn fiets komt van Rose, en ik ben er een half jaar geleden speciaal voor naar de fietsenwinkel Rose in Duitsland gereden met mijn vriendin. Want: meeste fiets, voor minste geld. Ik geef meteen toe, ik had ook daar alweer geen beste ervaring met de medewerker, het zou dus heel goed aan mij kunnen liggen. Dat laat ik aan uw interpretatie over. Misschien heb ik gewoon een ander idee van klantenservice. Dat ik, ook als beginner die nergens wat van af weet, toch ook op een vriendelijke manier behandeld wil worden. Je kan bijvoorbeeld als expert ook zeggen: “He wat leuk dat u bent begonnen met fietsen! Wat mankeert er precies aan de fiets en hoe gaat het tot nu toe?” Dat krijg je dus als je iemand in een winkel zet die wel van racefietsen zelf houdt maar niet echt dol is op klanten.

Het komt er op neer dat ze in de gemiddelde racefietsenwinkel eigenlijk willen (en vooral ook uitstralen) dat je een overpriced racefiets bij hun koopt. Slimmer is (soms) om hem in Duitsland te kopen omdat ie daar veel goedkoper is en van hoge kwaliteit, maar voor onderhoud is de lokale fietsenwinkel dan wel weer handig natuurlijk. Vind ik. Zij niet dus... Zijn ze dus geïrriteerd...

Ik mocht bij Cycletrend 60€ afrekenen, maar waarvoor dat wist de medewerker niet precies. De monteur had er van alles aan gedaan “zodat jij weer je fiets helemaal in orde hebt”. Toen ik vroeg wat de monteur precies had gedaan, wist de medewerker echt letterlijk niets te zeggen. Hij wist het gewoon niet. Zo van die sukkel snapt er toch niets van, betaal nou maar gewoon en nu wegwezen vriend. Zo'n gevoel kreeg ik erbij. Naar huis gefietst ratelt mijn ketting nog steeds enigszins, en m'n voorrem maakt nog steeds hetzelfde geluidje tijdens het remmen. De 2 redenen waarvoor ik de fiets wegbracht zijn dus niet verholpen. Ik ben wel alsnog goed op mn fiets gezet! Zadelhoogte is nu goed. Althans, volgens Lance van Cycletrend. En m'n bel is op de fiets gezet. Ik denk ik schrijf mijn ervaring maar eens op.

Misschien is die andere winkel, Dupree, in Utrecht beter? MIsschien had ik daar naartoe moeten gaan...

EDIT Freerider: Ik heb de titel aangepast.

tjansen
Forum-lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 11 mar 2008 13:33

tjansen 23 feb 2012 09:46

Ook ik heb voor m'n vriendin wel eens haar Rose fiets naar Cycletrend in Utrecht gebracht ;) en kan me helemaal niet vinden in jouw ervaring. Werd vriendelijk geholpen, voor een normale prijs en de fiets zag er weer top uit.

Ik denk dat je dus een medewerker met een slechte dag hebt getroffen. De postorder opmerking zou bij mij al voldoende zijn geweest om dan maar de fiets ergens anders naartoe te brengen.

In Utrecht is het imo niet zo best gesteld met het aanbod van fietsenzaken. Ik doe het tegenwoordig zelf of breng m'n fiets naar Zeist.

neos
Forum-lid
Berichten: 1523
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:41

neos 23 feb 2012 10:07

tja.......... dit is eigenlijk niet de plaats om een zaak in diskrediet te brengen. :( :( :( :( :(
cornelli racing cycles Uden

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15760
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 23 feb 2012 10:11

Tja,

Even helemaal anders, ik koop een erg dure fiets bij een lokale fm en ga dan naar Rose voor een herstelling? Komt niet goed denk ik.
Ik koop een erg goedkope fiets in China en ga dan naar mijn lokale fm. Die zou vriendelijk, meedenkend en liefst ook nog eens goedkoop en snel moeten zijn.

Aan waar je je fiets koopt zijn zowel voor- als nadelen verbonden. Moet je bij stil staan bij aankoop.

PS: er zijn ook heel goede vakbekwame, vriendelijke, meedenkende, snelle en daarbovenop prijselijke lokale fm, ik heb er zo een
I know myself like no one else
Nothing to defend

jansen01
Forum-lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 sep 2011 19:13

jansen01 23 feb 2012 10:23

Sucks? Nou nou, een hypothese, 'gegrond' op één ervaring/één persoon? gaat echt te ver om hier het label 'sucks' aan te hangen. Wat als jij de enige bent die met de zaak in kwestie slechte ervaringen heeft? Enig idee hoe schadelijk (gezien het aantal forumleden) dit kan zijn voor deze zaak?
Addict R1

tjansen
Forum-lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 11 mar 2008 13:33

tjansen 23 feb 2012 10:44

Zo'n opmerking over postorder is natuurlijk wel dieptriest. Hang dan een bordje op de deur dat je niet welkomt bent. Omzet = omzet lijkt mij...

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 23 feb 2012 11:45

Als je een "internet" fiets koopt, weet je dat je niet dezelfde service kan krijgen als dat je de fiets daar koopt. Dit is heel simpel gebaseerd op wat een FM moet verdienen om zijn toko open te houden.

Veel FM's reageren misschien te zuur, maar hebben in de basis wel gelijk. Het extra aan service wat ze geven kost geld wat deels opgebracht wordt uit de verkoop van een nieuwe fiets. Van een paar tientjes voor het opnieuw afstellen kan de beste man zijn licht niet laten branden.

Of je het zo kunt vertellen aan een klant, kun je jezelf afvragen.
Twitter: @rbruijns

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5860
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 23 feb 2012 11:47

Het is inderdaad niet zo netjes om een winkel af te kraken op een forum afgaande op een ervaring.

Maar ik ben het met je eens dat een FM gewoon een fiets moet repareren. Ongeacht waar die fiets vandaan komt. Tweedehands, een andere FM of een internet fiets. Een fiets is een fiets en een fietsenmaker kan onderhoud plegen. En daar vraagt die dan weer geld voor. Heel simpel. Voor fietsen die hij zelf heeft verkocht, geeft die wat meer service. Voor fietsen die niet bij hem vandaan komen, rekent gewoon een standaard tarief.
Live fast; die young. mijn blog

soffatti
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 01 jan 2006 17:43

soffatti 23 feb 2012 11:49

tjansen schreef:Zo'n opmerking over postorder is natuurlijk wel dieptriest. Hang dan een bordje op de deur dat je niet welkomt bent. Omzet = omzet lijkt mij...
+1

Als consument mag je toch zelf wel bepalen waar je je fietst koopt en waar je het in onderhoud hebt? Als FM zou ik blij zijn met elke omzet.
Daarnaast is het afkeuren van een postorderfiets echt iets van vorige eeuw. Fietsen van Rose komen in veel testen als beste naar voren.

Maar goed, er zijn nog veel meer van dit soort negatieve voorbeelden van fietsenmakers. Ze hebben zichzelf er uiteindelijk mee!

nicovandijk
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:02
Locatie: Mierlo

nicovandijk 23 feb 2012 11:58

+1 voor wat betreft:
- Afkraken is misschien niet het beste idee op basis van een N=1 ervaring.
- Een FM moet de locatie van aankoop van jouw fiets niet bekritiseren.

Even los van jouw ervaring denk ik wel dat lokale FM's de plank nogal eens mis kunnen slaan. Er wordt vaak met een schuin oog gekeken naar de "postorder" fietsen die toch echt van een goede kwaliteit zijn voor een goede prijs. Als iemand dan binnen loopt met zo'n fiets en daar onderhoud aan nodig heeft is dat de kans om aan klantenbinding te doen. Een probleem goed verhelpen en de klant vriendelijk te woord staan is een eerste mogelijkheid om een voet tussen de deur te krijgen voor een volgende aankoop. Ja, de prijzen bij de lokale FM liggen vaak (iets) hoger dan bij de postorder bedrijven. De meerwaarde moet dan komen van de service en de nabijheid van de dealer.

Overigens, Cycletrend verhandelt zelf ook "low budget" fietsen vergelijkbaar aan Rose, ze verkopen namelijk Stevens en Cube. Ik schaar deze merken toch een beetje onder de categorie Rose/Red Bull, Canyon, Focus etc.

Tot slot, aan janmulder (familie van? ;) ), in jouw geval zou ik je ontevredenheid kenbaar/bespreekbaar maken bij Cycltrend in Utrecht. Je hoeft niet alles te accepteren.
-aka Morpheus-
Ik kan het altijd zeer goed met mezelf eens zijn.

Afbeelding

My gear:
DeRosa KING RS (zomer), Stevens Vuelta (winter) & Cube Reaction R1

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37236
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 feb 2012 12:05

soffatti schreef: Daarnaast is het afkeuren van een postorderfiets echt iets van vorige eeuw.
Eens, die fietsen zijn goed.
Maaaaarrrrrrrrr.....waarom zijn ze relatief goedkoop? Omdat er relatief weinig mensen weer terug komen voor vragen, dingetjes, afstellinkjes, etc.
Ik heb niets tegen het kopen van een fiets via het net, maar het zou voor sommige mensen (zonder de TS direct te beschuldigen!) wel goed zijn om even bij zichzelf te bedenken of ze de kennis zelf wel hebben om wat basic dingetjes aan hun fiets op te lossen.
Sommigen zijn helaas genoodzaakt om ook een stuk kennis/onderhoud aan te schaffen wat verrekend wordt in de prijs vd fiets. Als je dan vervolgens met een rateltje op de ketting en een geluidje op de rem terug moet wordt dat gratis verholpen. Dit zijn namelijk 99 vd 100x heel eenvoudige dingetjes die je met minimale basiskennis gewoon zelf op kunt lossen. En als die FM dan ineens echt 40,- gaat rekenen om 2 kabeltjes bij te stellen (1/2 uur x 80,-) dan komt er weer een klaagzang dat ie zo duur is.
Internet-kopen is dus in dit geval niet voor iedereen geschikt, maar schijnt dat je dat niet mag zeggen. :?
Less is bore

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5339
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 23 feb 2012 12:42

Mijn fietsenmaker is het er zelfs over eens geweest dat er met de fietsen van Rose niets mis is. Maar wat hij ze wel nagaf is dat ze soms slordig zijn met de afstelling en montage waardoor er dus onnodige problemen ontstaan. Hij is dan zelf ook wel een precies persoon. Wat helpt is ook gewoon geld uitgeven bij je fietsenmaker. Ik heb daar laatst gewoon mijn schoenen gekocht, koop er vaak kleine onderdelen en laat reparaties aan mijn fietsen die ik niet zelf kan daar uitvoeren. Geen van de fietsen heb ik daar gekocht. Twee zijn er tweedehands en een van Rose ( maar die heeft nog niets nodig gehad ).En dat het voor die kleine dingen vaak net iets meer kost maakt me niet zo veel uit. Mijn fietsenmaker geeft me wel gewoon de service die ik nodig heb.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie