Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

hulp bij twijfel

Critic
Forum-lid
Berichten: 918
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 11 sep 2015 12:42

Ben aan het kijken naar een nieuwe fiets.. Blijf erg hangen bij de Sensa calabria Custom. Ben erg gecharmeerd van het zwart en fel oranje. (en de prijs.. blijft onder de 2500eur voor full carbon wielen en ultegra groep) Ik wil wel graag een knal stijf frame. Merk dat de mijne nu, bij snelheden boven de 50 (afdalingen of rondje op sloten) toch wat wiebelig wordt. (In de ardennen durfde ik in afdalingen niet te drinken omdat 1 hand aan stuur echt te wiebelig werd). Volgens mij is dan 120 torsie en 40bracket prima stijf.. maar hoor graag de visie van kenners hier..
Is dit inderdaad een stijve fiets?
Is dit momenteel 1 van de betere "bang for your buck" in de cat rond 2500eur?
Zijn er andere mooie fietsen (die voldoen aan, goede groep, goede wielen, stijf) die ook het bekijken voor mij even waard zijn??

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 sep 2015 13:51

Wiebelig in de afdaling ligt meer aan de vork en de wielen dan dat het met stijfheid van het bracket en torsiestijfheid heeft te maken.

De Calabria zal zeker niet het stijfste frame zijn maar zou moeten voldoen. Ik denk dat je met b.v. een Giant TCR of Canyon Ultimate een beter frame hebt. De Canyons zijn wel prijzig geworden dit jaar.

In het Sensa topic loop een discussie over het vaal worden van het oranje. Ik weet niet of dit inmiddel is opgelost door Sensa.
Campagnolo Ultra Dork

Critic
Forum-lid
Berichten: 918
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 11 sep 2015 19:17

Verkleuren is volgens Sensa bekend, maar niet structureel. Lees ook dat de garanties daarvan verder netjes afgehandeld worden.
Reed in de Ardennen met racing zero, dus daar zal het niet aan gelegen hebben. Waar baseer je op, dat Sensa frames minder zijn dan canyon? (Kan online nergens cijfers vinden van stijfheid van hun frames, dus ben benieuwd waarop de mening gebaseerd is)
Daarnaast, wat is dan wel een goede stijfheid? In mijn optiek was 120torsie best veel, maar dat heb ik dus mis?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 12 sep 2015 00:24

Waarden die van de meetbank komen zeggen sowieso niet al te veel. Het zou kunnen dat de Calabria is misschien even stijf maar in ieder geval wel een stukje zwaarder. Voor bijna iedereen zal een Sensa voldoende zijn maar voor hetzelfde geld of een beetje meer is er een op papier beter frame te krijgen. Als je de Sensa mooier kan het voor jou best de juiste fiets zijn.

Wat voor fiets heb je nu eigenlijk? wiebelig aanvoelen bij 50km/h doet zelfs mijn Raleigh cadet uit de jaren 80 nog niet.
Campagnolo Ultra Dork

Critic
Forum-lid
Berichten: 918
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 13 sep 2015 21:40

No name ut China, zelf helemaal opgebouwd.
Misschien zit het el meer tussen de oren dan werkelijk het geval is. Feit is, dat het niet zo strak is als ik graag zou wensen.
Waarom zeggen de waardes niets? Neem aan dat bijv fiets, alle frames op zelfde wijze, en op zelfde machine meet. Dan zeggen waardes toch prima iets voor het beeld?

Plaats reactie