Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe racefiets - afmontering vragen

Remco83
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 dec 2016 21:09

Remco83 28 mar 2017 15:40

Ik heb als beginnend triatleet geen verstand van fietsen, maar ik weet wel dat beter materiaal leidt tot een beter resultaat. Ik zou natuurlijk ook een fiets van 15.000 euro kunnen kopen met wielen van 4000 euro of kunnen blijven fietsen op mijn 2de hands fietsje uit 2005.. beiden vind ik voor mij niet ideaal.

Met betere wielen gaat het fietsen hoe dan ook sneller, wat niet onbelangrijk is in een koers. Het feit dat ik advies van anderen gebruik voor mijn keuze en ze vervolgens laat monteren door mijn lbs maakt de efficiëntie daarvan niet minder. Tuurlijk is het cool als je een ketting zelf kan maken, maar als dat in de triatlon gebeurt is de race toch voorbij. (Voor een goede klassering in ieder geval)

Het is voor mij dan ook geen vraag OF ik andere wielen wil dan de standaard wielen die erbij zitten, maar welke.... maar toch bedankt dat jullie mij de vakantie ook gunnen!

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 28 mar 2017 16:05

Je benen training en verstand moeten het doen en niet je wielen ook niet in een koers.
De beste investering voor jou is een vermogensmeter als je hard en gedoseerd wil gaan rijden.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15962
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 28 mar 2017 16:08

Remco83 schreef:.............;
Ik wil met name hogere wielen voor in de koers in NL op het vlakke.. .............
Als je het geld niet "op overschot" hebt en je wil gaan koersen koop je dan een fiets met mechanische 105 groep en een stel 2ehands carbon, al dan niet Chinese, wielen.
Mocht je dan in de koers brokken rijden moet je je niet nog een 2e vakantie ontzeggen :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 28 mar 2017 17:03

Wat voor wielen zitten er standaard in je fiets dan?
Betere wielen gaan niet per definitie sneller. Dat is ook afhankelijk van je doel.
Wil je bijvoorbeeld "rondjes om de kerk" rijden dan wil je een wiel wat snel accellereert. Dus licht en wendbaar.

Wil je daarentegen tijdritten (waar triathlon onder valt) dan wil je liever een wiel wat meer een vliegwiel effect heeft. Wat iets moeilijker op gang te brengen is maar wel uit zichzelf wil doorrollen.

Bedoel je met wielen om te koersen, dat je juist een extra set wil hebben voor andere ritjes dan de triathlon, of wil je gewoon goede wielen voor de triathlon?

In elk geval is het handig voor ons om te weten wat er standaard in zit, want misschien zitten er al heel mooie wielen voor jou doeleind in... Waarom dan upgraden?

groeten,
Rob

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 28 mar 2017 17:08

Bij Sensa heb je overal keus in en zeker qua wielen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Dennvdam
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 apr 2016 17:26

Dennvdam 28 mar 2017 17:36

Ik heb op mijn 'gescheurde' Merckx (zie ander topic) een mechanische Ultegra en op mijn TT Felt een Di2. Ik ben tevreden van beide groepen, en zal zeker niet direct alles op Di2 zetten. In TT positie heeft de Di2 wel voordelen qua gemak. Ook hier zat de Di2 standaard op deze fiets, anders zou ik de meerprijs ook zelf niet betalen. Dan geef ik nog liever geld uit aan een licht setje klimwielen of een aero setje racewielen.

Remco83
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 dec 2016 21:09

Remco83 28 mar 2017 19:00

Bedankt! Na het lezen van de reacties heb ik besloten om het geld op de di2 te besparen en dit geld in de wielen te steken.

Standaard zitten er Supra Ra pro wielen bij. Ik zou graag wielen willen voor de triathlon wedstrijden. Echter zijn dit er maar een paar per jaar. Als de wielen ook voor gewoon gebruik geschikt zijn en ik hoef ze niet te wisselen, dan is dat helemaal ideaal. Zeker omdat de fiets dan altijd voordeel heeft van de mooie looks!

Het gaat dus om aero wielen, het liefst niet tubeless want daar heb ik geen verstand van, voor mijn budget is 40mm denk maximaal haalbare. Wellicht dat 30/40 ook wat meer allround is als je ze er altijd op wil hebben ivm de wind?

De upgrade wielen van Sensa: RFC 55 zijn wel erg mooi en betaalbaar (599), maar ik las er niet zon beste recensies over...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 mar 2017 19:03

Hoe werkt dit dan, stel je een bepaalde trapfrequentie in, en de boel wordt verder geregeld? Zou je niet heel graag zelf willen bepalen wanneer er geschakeld wordt??

Misschien snap ik Di2 niet zo goed, maar ik dacht dat electrisch schakelen vooral het mechanische verving. Daarmee sneller, preciezer en met minder kracht te schakelen was. En dat er eventueel nog wat hippe features waren, zoals met welk knopje je wat voor schakelactie uitvoert en evt extra knopje makkelijk toe te voegen.
Het werkt niet op basis van trapfrequentie.

Full synchro betekent simpelweg dat je vooraan niet meer hoeft te schakelen. Je schakelt alleen nog lichter en zwaarder en het systeem bedenkt wanneer er vooraan geschakeld moet worden.

Semi-syncrho kan ook. Hierbij schakel je wel zelf vooraan, maar corrigeert het systeem 2-3 kransjes achter als vooraan schakelt.

Ik vind Di2 wel een verbetering maar het is absoluut niet wereldschokkend. Vandaag nog ruim 3 uur mechanisch gereden (ruim 10 jaar oude groep) en dat schakelt ook gewoon perfect.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 28 mar 2017 19:58

Remco83 schreef: Het is voor mij dan ook geen vraag OF ik andere wielen wil dan de standaard wielen die erbij zitten, maar welke.... maar toch bedankt dat jullie mij de vakantie ook gunnen!
Als je het zo goed weet , moet je het ook helemaal zelf maar uitzoeken..
Succes met zoeken.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Remco83
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 dec 2016 21:09

Remco83 28 mar 2017 20:11

Keezx schreef:
Remco83 schreef: Het is voor mij dan ook geen vraag OF ik andere wielen wil dan de standaard wielen die erbij zitten, maar welke.... maar toch bedankt dat jullie mij de vakantie ook gunnen!
Als je het zo goed weet , moet je het ook helemaal zelf maar uitzoeken..
Succes met zoeken.
Waarom reageer je uberhaupt als je geen advies gaat geven op de vraag... :dislike:

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 28 mar 2017 21:17

Ga eerst maar eens rijden met de standaard wielen zijn 24-28 spaaks anders maak je er een winterset van.
Ik haal wel uit jouw woorden dat je veel afgaat met "ik heb gehoord" ipv het zelf mee te maken.
DI2 zou ik wel aanraden in wielen is genoeg keuze.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 28 mar 2017 21:52

havana schreef:


Ik vind Di2 wel een verbetering maar het is absoluut niet wereldschokkend. Vandaag nog ruim 3 uur mechanisch gereden (ruim 10 jaar oude groep) en dat schakelt ook gewoon perfect.

Eens met dat niet wereldschokkend
Maar als je zoals mij vanaf oktober tot 2 weken geleden met een 105 groepset gereden hebt ( en ook nog 11speed wat al helemaal niet slecht is ) en je stapt dan weer op je di2 fiets dan besef je wel weer van boh wat is dit fijn
Schakelt altijd perfect , geen gezeik met kabels die rekken of slecht gaan schakelen
Lekker knopje duwen ook niet slecht :lol:

Zeker niet iets wat je moet hebben maar het maakt het leven op de fiets wel een stuk prettiger en dan heb ik nu niet eens semi syncro shift aangezien ik nog met de ultegra di2 fiets rij
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Plaats reactie