Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Aanschaf nieuwe fiets +/- 2000€

winston.c
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 sep 2016 11:35

winston.c 24 sep 2016 12:02

Hey allen,

Ik lees hier al een tijdje mee, en aangezien ik met een aantal vraagjes zit, heb ik besloten ze hier te posten. Na een aantal jaartjes op gekregen en geërfde fietsen te rijden is het stilaan tijd om een eigen fietsje aan te schaffen.

Ik fiets momenteel ongeveer 3 à 4.000 km per jaar, hoofdzakelijk op het vlakke en meestal alleen, tijdens het zomerseizoen vul ik dit aan met een groepsritje op zondagochtend. Aangezien ik bergop rijden echter het leukst vind, probeer ik tweemaal per jaar een uitstapje te maken waarbij ik de stevigere beklimmingen opzoek (Vogezen, Alpen, Dolomieten). Daarnaast zou ik de volgende jaren graag tochten zoals de marmotte en trois ballons gaan meedoen.

Mijn huidige fiets is een aluminium diamand van een onbestemd jaar, maar minstens tien jaar oud. Deze is voorzien van een 9-speed campagnolo veloce groep (triple) met achteraan 12-28 en vooraan 52–42-30. Op de beklimmingen die ik tot nog toe deed was deze verhouding, ook op de zwaardere stukken (bv het bos op de mont ventoux of de planche des belles filles), steeds geschikt om op aangename wijze naar boven te peddelen, waarbij ik op de steilste stukken echter wel naar de kleinste tandwielverhouding terugschakelde om een cadans van +/- 70 aan te houden.

Na enkele weken informatie verzamelen is mijn shortlist afgeslankt tot de 3 onderstaande fietsen, die momenteel in volgorde van voorkeur staan.

1. Canyon Ultimate CF SL 9.0 (2.199 €)

De Canyon ultimate vind ik een prachtige fiets, zowel het model als de kleurcombinatie (zwart wit). De uitrusting lijkt mij meer dan behoorlijk voor de prijs met een volledige shimano ultegra groep. Ik heb enkel mijn twijfels bij de gebruikte cassette (11-28) en voorste tandwielen (52 -36). Op basis van mijn eerdere ervaringen met bergop rijden (eerder op souplesse dan kracht) lijkt dit mij geen goede verhouding te zijn om overal vlot boven te geraken.

Voor zover ik heb kunnen terugvinden kan er wel een 11-32 cassette (+/- 50€) gemonteerd worden mits de achterderailleur wordt aangepast naar een medium kooi lengte (+/- 60 €). Ik denk dat der verhouden 36 x 32 toch zou moeten volstaan in vergelijking met wat ik nu gebruik.

2. Canyon Endurance CF SL 9.0 (2.199 €)

Een fiets die eigenlijk voldoet aan mijn bovenstaande probleem met de versnellingen. Ik heb echter een probleem met het visuele (idioot, ik weet het, maar het oog wil ook wat). De kleur van de ultimate spreekt mij veel meer aan en dingen onderling uitwisselen is niet bepaald een optie bij canyon. Het voornaamste verschil met de ultimate lijkt mij de wielset en zadelpen.

3. Cannondale CAAD 12 Ultegra (1.999 €)

De cannondale is een beetje de rationele keuze om niet online te kopen, aangezien een lokale FM deze aanbiedt. Deze fiets krijgt zeer goede beoordelingen maar heeft dezelfde versnelling als de ultimate en is van aluminium. Nu weet ik wel dat een goed aluminium frame zeker kan wedijveren met een degelijk carbon frame, maar aangezien mijn eerder fietsen staal en aluminium zijn, lijkt het mij stilaan tijd om ook carbon eens een kans te geven.

Zo, voor degenen die bovenstaande hoop tekst hebben doorworstelt heb ik eigenlijk volgende vragen; (1) klopt mijn redenering van cassette wissel voor de ultimate en (2) wat zou jullie (rationele) voorkeur zijn?

Grtz
Winston

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 24 sep 2016 12:10

hier kun je in ieder geval leuk rekenen mbt de verschillende cassettes: http://ritzelrechner.de/#

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 24 sep 2016 12:14

Ik zou me eerst verdiepen in de geometrie. Een Endurace en een Caad 12 zijn 2 erg verschillende fietsen.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 24 sep 2016 12:17

Hallo Winston, welkom!

Je hebt je duidelijk al even verdiept in het uitzoeken van een nieuwe fiets en de genoemde opties bieden allemaal value for money. In dit forum worden een aantal standaard adviezen gegeven voor het bepalen van de juiste fiets en de eerste reacties zullen dus ook allemaal over 'De juiste geometrie' gaan.

Met deze selectie sla je eigenlijk de eerste stap over door te kijken welke fiets het beste bij je past. De maatvoering van de Cannondale wijst uit dat het eigenlijk een pure racer is, d.w.z. een lange bovenbuis en korte balhoofdbuis. Dit betekent dat je stuur ver en laag zit vanaf je zadel en je dus vrij gestrekt zit. De Canyon Endurace is een beetje een middenweg tussen een comfort fiets en pure racer, dus een iets kortere bovenbuis en langer balhoofd (maar niet zo extreem als bijvoorbeeld de Cannondale Synapse of Specialized Roubaix die heel erg rechtop zijn).

Mijn tip, gebruik de volgende link eens om je huidige stack en reach te meten en vertel ons wat je graag anders zou willen t.o.v. je huidige fiets. Dan kunnen wij een aantal geschikte modellen aanraden en dan kun je in stap 2 de keuze maken voor welke afmontage/wielen/groep daar bij passen. Dat laatste is het makkelijkste en leukste deel ;).

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8527
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 24 sep 2016 12:25

En je eigen maten ook o.a de binnenbeen lengte en totale lengte.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

winston.c
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 sep 2016 11:35

winston.c 26 sep 2016 16:33

Alvast bedankt voor de reacties. Ik ben vandaag even bezig geweest met de geometrie van mijn huidige fietsen te bepalen.

Mijn diamant
Afbeelding
Reach: 365 mm
Stack 810 - 274 = 536 mm


Mijn ouder fiets (geen idee van waar die komt, ik ga ervanuit dat moser ooit een fietsmerk was?)
Afbeelding
Reach: 395 mm
Stack 810 - 274 = 555 mm

Ter vergelijking heb ik de twee fietsen ook nog even naast elkaar geplaatst.
Afbeelding

Zoals jullie kunnen zien zit er tussen beide fietsen wel wat verschil (hoewel de invalshoek het verschil wel iets groter laat lijken dan in realiteit), ik heb ze dan ook gekregen en heb er nooit echt bij stilgestaan welk formaat de fietsen waren. Bij de diamant heb ik soms na lange ritten wat last van mijn onderrug, bij de moser komt dit minder voor (hoewel mijn geheugen me hier misschien wat parten speelt, hij is dit jaar maar éénmaal buiten geweest voor een kortere rit).

Om aan de vraag van Nijkie te voldoen heb ik ook mijn binnenbeenlengte nog even opgemeten, deze is 83 cm en mijn totale lengte is 177 cm.

winston.c
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 sep 2016 11:35

winston.c 26 sep 2016 16:38

monsieurpinot schreef:hier kun je in ieder geval leuk rekenen mbt de verschillende cassettes: http://ritzelrechner.de/#
Ik heb toch wel een vijftal minuten nodig gehad voor ik wist wat dit ding doet :oops: Op basis van wat ik hier zie zou een 52 - 36 & 12 - 32 voldoende kunnen zijn om nagenoeg overal vlot naar boven te rijden. In het geval van de ultimate zou het dus kunnen volstaan om een lange (medium) kooi te voorzien en een andere cassette. De voorbladen kunnen dan behouden blijven.

Ideefixer
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 aug 2015 23:27

Ideefixer 26 sep 2016 17:39

Rijd je nu meer op de diamant of de moser? Maar op basis van je beschrijving lijkt de diamant te klein voor je. De moser heeft een meer race geometrie. In dat geval is de Ultimate een betere optie dan de Endurace. Canyon adviseert bij jouw maten de S maar deze is klein vergeleken met de moser en iets groter dan de diamant. Qua stack/reach verhouding ligt de Caad 12 dichter bij de moser. Ook hier lijkt het me moeilijk kiezen qua maten (54 en 56). Ik rijd zelf op een Caad 8 maat 56 en deze is te groot voor me.

Ik ben ook op zoek naar een nieuwe fiets met ongeveer dezelfde vraagstelling en zelfde maten (174 cm en 83 bbl).
Naast de canyons die je noemt vind ik zelf de trek emonda sl een goede optie lijken
http://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fietsen/racefietsen/performance-racefietsen/émonda/émonda-sl-5/p/1442000-2017
of de Rose Xeon Team CGF-4400 met goede mogelijkheden tot customizen.
https://www.rosebikes.nl/bike/rose-xeon-team-cgf-4400-887351/aid:887355
Laatst gewijzigd door Ideefixer op 26 sep 2016 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 26 sep 2016 18:49

Je hebt helemaal geen nieuwe fiets nodig, hooguit een nieuwe groepset voor die Moser:
Afbeelding
En misschien een paar nieuwe wieltjes en een Soma HWY One stuurtje.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie