Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Mountainbikers Heuvelrug hebben vergunning nodig

MTB Heuvelrug
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 jan 2015 12:03
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contact

MTB Heuvelrug 01 feb 2015 13:47

Nog maar een paar jaar geleden zag het er in het NPUH heel anders uit. Er was een hele sterke tegenbeweging tegen het mountainbiken. We zouden mede-mens, natuur, plant, dier en bodem verstoren en hele gebied de vernieling in helpen. Er is geen plaats deze extreme sport in dit Nationale Park..

Het heeft even geduurd, er was veel weerstand en tegenstand, maar uiteindelijk zijn de provincie Utrecht, het Nationaal Park, SBB, Utr. Landschap, Nm, Recreatieschap en de meeste particuliere landgoedeigenaren (Nsw landgoederen) om. Ze snappen dat reguleren meer oplevert dan verbieden.

Vorig jaar op kosten van Utr. Landschap de route van Zeist aangelegd.
En Rhenen en Kwintelooijen met geld van de Provincie, Recreatieschap en gemeente Rhenen.
En Amerongen verbeterd op kosten van SBB en vanuit onze eigen gelden (de inschrijfgelden van de MBC Heuvelrugcyclo).

Nu zijn jullie aan zet. Koop een vignet voor 7.50, kom een keer (of regelmatig) helpen bij onderhoud. Of adopteer met je clubje een stuk van 1km van een route en houdt deze net zo straks als je eigen tuintje.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12637
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 feb 2015 13:50

precies ldd al jaren en ook zeeland en amerongen volgens mij.
Mag overigens allemaal met dezelfde vergunning dacht ik!

LDD wordt gewoon heel goed onderhouden door veelal MTB rijders. Ik heb er geen problemen mee.

MTB Heuvelrug
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 jan 2015 12:03
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contact

MTB Heuvelrug 05 feb 2015 10:20

Moeras-fietsen, toendra-fietsen, modder-fietsen?
We weten niet hoe de omstandigheden het beste genoemd kunnen worden. Wat we wel weten, is dat ze op dit moment heel slecht zijn.
In 2014 is er door het Nationaal Park ongeveer 100.000 euro geïnvesteerd in de routes Zeist, Rhenen, Kwintelooijen en Amerongen.

Door het aanhoudende slechte weer zijn ze op dit moment zeer slecht begaanbaar. En je kunt ze eigenlijk alleen maar kapot rijden. En als ze aan gort gereden zijn, kunnen we ze niet meer herstellen. Ook niet met al onze vrijwiligers.

Dus daarom het verzoek om even een weekje weg te blijven. Ergens anders te gaan fietsen of een andere sport te gaan doen. Op het fietspad te gaan rijden, of op de weg. Zodat we hierna nog steeds van goed begaanbare MTB-routes kunnen genieten.

We hebben tenminste een week zonder neerslag nodig. De ondergrond is bevroren en daarboven ligt heel veel modder. Natte/modderige singletracks worden al snel zesbaans loopgraven. Dat herstel je niet meer.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37659
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 feb 2015 10:46

Ik hoop dat men zich er aan wil houden. Ik kom al paar weken niet in het bos ivm de overvloedige neerslag. Alles wordt verrot gereden.
Less is bore

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 05 feb 2015 11:15

Zijn de MTB-routes op de Heuvelrug eigenlijk ook geschikt voor cyclocrossers? En zo ja, bestaat er een overzicht van welke wel en welke niet 'cyclocrossvriendelijk' zijn?
t.a.f.k.a.e.h.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4506
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 05 feb 2015 11:26

Tja, dadelijk krijg je mensen die zeggen... ik heb betaald, dus ik rijd... :-(

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 feb 2015 11:40

Alle schade aan de paden wordt juist veroorzaakt door de verplichte routes. Als alle MTB'ers zich verdelen over het bos is er niets aan de hand, je rijdt met een paar MTB's niet direct een pad kapot. Pas als er veel mensen in die slechte omstandigheden rijden ontstaat schade.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

MTB Heuvelrug
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 jan 2015 12:03
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contact

MTB Heuvelrug 05 feb 2015 15:47

De natuurbeheerder wilden ALLE mountainbikers het Nationaal Park uitjagen
De mountainbikers wilden op alle paden fietsen zonder een bijdrage te leveren.

We zijn in het midden uitgekomen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12637
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 feb 2015 16:48

evilhomer schreef:Zijn de MTB-routes op de Heuvelrug eigenlijk ook geschikt voor cyclocrossers? En zo ja, bestaat er een overzicht van welke wel en welke niet 'cyclocrossvriendelijk' zijn?
heuvelrug is wel te doen, alleen uit ervaring heb ik gezien dat een wortelpad nogal lastig kan zijn met een crosser :-) Dat demonsteren althans enkele rijders.

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 05 feb 2015 20:02

De hele discussie doet me denken aan discussies die ook in het klimwereldje zijn gevoerd over de toegankelijkheid van bepaalde massieven.

Wordt bij de verschillende startpunten aangegeven hoe de kwaliteit van de route is? Ik kan me namelijk voorstellen dat er best veel rijders zijn die niet op fora komen, die bereik je op deze manier helemaal niet. En wordt een negatief rij advies duidelijk aangegeven? Eventueel met een suggestie voor een alternatieve route, opdat de rijder die gekomen is, niet denkt, "ik ben er nu en ga toch, wat moet ik anders, zo erg zal het niet zijn, die ene rijder".
:winkthumb:

MTB Heuvelrug
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 jan 2015 12:03
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contact

MTB Heuvelrug 08 feb 2015 20:17

We hebben zeven routes tussen Zeist en Rhenen: Zeist, Austerlitz, Leersum/Lombok, Leersum/Zuijlenstein, Amerongen, Kwintelooijen en Rhenen.
Dat lukt dus niet met bordjes die je op de piste ziet. Geen geld, geen tijd, geen mensen. Op het mountainbikeforum van mountainbike.nl wordt de vraag 'hoe ligt het parcours X erbij" regelmatig gesteld. En beantwoord.

Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 feb 2015 12:53

MTB Heuvelrug schreef:De natuurbeheerder wilden ALLE mountainbikers het Nationaal Park uitjagen
De mountainbikers wilden op alle paden fietsen zonder een bijdrage te leveren.

We zijn in het midden uitgekomen.
En waarom moesten alle MTB'ers het nationaal park uitgejaagd worden? Vanwege de schade die aan de paden veroorzaakt werd? Enige argument wat ze volgens mij hadden was een zeer beperkte groep wandelaars die maar bleven klagen.

Wat betalen die wandelaars voor het begaanbaar houden van het bos en het onderhoud aan die routes? Jullie hebben je gewoon mooi laten gebruiken om het slechte nieuws met een mooi jasje eromheen te presenteren aan de MTB'ers.

Als de MTB'ers zich gewoon door het bos verspreid hadden dan hadden die paden geen specifiek onderhoud hoeven te hebben. Dan hadden er niet routes aan elkaar vast geknoopt moeten worden, nieuwe paden gemaakt hoeven te worden, want dan had iedereen zelf een weg naar de volgende route kunnen kiezen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie