Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Goedkopere mountainbikes

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 19 feb 2017 14:13

Van de week liep ik tijdens het wachten even een rondje door de showroom van de LBS. Het viel me op dat er een aantal -op het eerste oog- goed uitziende MTB's stonden met nieuwprijzen tussen de €649,- en €799,- (de gemiddelde prijs van een leuke wielset tegenwoordig). Deze 29'ers waren van alle gemakken voorzien; discs, Deore, verende voorvork en afgemonteerd met degelijke banden (Schwalbe Smart Sam).

Nu ik wat dichter bij de Heuvelrug woon jeukt het al een tijdje om af en toe een MTB te huren of misschien wel een goedkope MTB erbij te nemen.

Mijn vraag is waar lever je met name op in in deze prijsklasse? Het is dan wel geen full suspension, of carbon of afgemonteerd met een dure groep, maar ik ben wel benieuwd hoeveel value for money je kan krijgen in deze prijsklasse.

2e hands is natuurlijk ook een optie, maar ik ben niet actief opzoek en vraag me nu alleen even af wat er voor maximaal €750,- nieuw te koop is.
Laatst gewijzigd door DeletedUser02 op 19 feb 2017 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1039
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 19 feb 2017 15:32

Ik kwam deze tegen in de aanbieding:

https://www.12gobiking.nl/merida-big-nine-500-2016

Deore/SLX afmontage, hydraulische schijfremmen, luchtgeveerde vork en steekassen. Voor € 750 wel ongeveer het maximaal haalbare. Zeker de steekassen en de luchtgeveerde vork zie je niet zo snel terug in deze prijscategorie. Als je nog nooit op een duurdere mtb hebt gereden, is dit ruim voldoende om je mee te vermaken. Alleen de remmen is wat op bezuinigd.

Ik rijd zelf overigens al 2 jaar op een instap mtb van € 500 met Shimano Acera, goedkope hydraulische remmen en een voorvork met veer. Ik rijd er circa 2/3x per maand mee in het bos en heb eigenlijk alleen nog maar de remblokken hoeven te vervangen. Erg licht is hij niet, maar hij schakelt nog verbazingwekkend goed. Ik ben zelf nu wel op zoek naar iets beters, maar € 750 is een prima budget om mee te beginnen. Uiteindelijk moet je toch zelf trappen, en niet te vergeten sturen ;)
Gazelle Team TVM \'99

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 19 feb 2017 16:18

Jullie slaan de spijker op z'n kop :).

Een luchtgeveerde vork en hydraulische remmen zijn misschien nog wel iets om op te letten. Deore lijkt me prima (heb een fiets met Alivio wat ook prima is) en SLX/XT is bonus.

Het gaat mij vooral ook om de morele waarde, dat je met een fiets van ~€750,- minder zuinig hoeft te zijn. Het 'voordeel' van een 2e hands van €400,- zit al snel in versleten banden/cassette/ketting/kettingbladen/remblokken waardoor het de moeite nauwelijks waard is.

Gebruikersavatar
noepzor
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 sep 2009 15:49
Locatie: Goor

Gebruikersavatar noepzor 22 feb 2017 10:43

Mij viel deze nog wel positief op. Ik hoop dat er volgend jaar iets gelijkwaardigs te koop staat (fietsplan :P )
https://www.mantel.com/giant-talon-0-ltd-275

Zit voor het geld een prima afmontage en vork in.
TREK Emonda SL5 Afbeelding

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 22 feb 2017 11:43

Meer dan prima voor dat geld! Wel 650b en voor nl zou ik liever een 29er kopen helemaal als je net begint kan dat wel wat vertrouwen geven (zie dat je bij de heuvelrug woont).

Frame is helaas niet zo netjes afgewerkt op het eerste gezicht, lasnaden kun je zien zitten en de kabels allemaal buitenom.
Maak joe woar

scoloo
Forum-lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 26 jul 2015 18:01

scoloo 22 feb 2017 12:01

Ik heb z'n drie maand geleden een Trek X-caliber gekocht voor €650 euro. Met deore afgemonteerd en een luchtgeveerde vork en hydraulische remmen. Ook van deore trouwens.

Het enige wat ik mis aan de fiets is een lockout op het stuur. Voor de rest niets te klagen.
Biking is Living!

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 23 feb 2017 08:39

ypuh schreef:Mijn vraag is waar lever je met name op in in deze prijsklasse?
Het spreekt denk ik voor zich dat dit geld gewicht geen rol speelt, de frames en gebruikte wielsets zijn over het algemeen zwaar. Dit hoeft de fietspret niet te drukken overigens.

Daarnaast zoals genoemd de afmontage, Deore of beter is prima. Het grote verschil zit vaak ook in de voorvork (met veer of lucht) en het gewicht van de vork.

De genoemde prijsklasse biedt over het algemeen twee opties:
- nieuwe fietsen (niet uitverkoop) zullen zelden een luchtgeveerde vork hebben in deze prijsklasse. Deore moet kunnen.
- uitverkoop fietsen in deze prijsklasse (oorspronkelijk dus duurder) kunnen mooie/goede vorken/afmontage hebben

Je kunt het ook andersom zien... uitverkoop fietsen met een mindere vork maar wel Deore kun je soms voor nog minder euro's vinden... voor incidenteel of beginnersgebruik hoeft dat geen handicap te zijn.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 23 feb 2017 16:16

Nogmaals bedankt iedereen. Gewicht speelt idd geen rol. Zo te zien is er voldoende keuze in deze prijsklasse.

Een 29'er met een luchtgeveerde vork zou leuk zijn. Het streven is inderdaad een overjarig model/uitverkoop waar je een net iets leukere afmontage krijgt. De Cube Acid die Squeezer noemde is dan al een mooi voorbeeld (Deore SLX/XT mix, 2x11s).

Wat is wijsheid qua aantal versnellingen? Is 11S aan te raden voor MTB's en/of is een triple nog gewenst anno 2017? Laatst heb ik een rondje door de Ardennen gedaan op een 1x11 wat ook prima beviel. En is er ergens nog wat mogelijk qua uitwisselbaarheid met de racefiets (ik heb zowel een 10s als 11s racefiets staan). Voor zover ik weet zal dat alleen de ketting zijn.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 23 feb 2017 20:43

Ik denk niet dat je in deze prijsklasse 1x11 gaat vinden. 2x10 of 2x11 of triple... alles voldoet en is vooral persoonlijk. Overigens is 1x11 met een vreselijk dure gatenkaas cassette en dat zou ik niet willen (zowel om prijs als de gaten).

Uitwisselen snap ik niet goed... wat zou je in hemelsnaam willen uitwisselen? Ik heb die behoefte nog nooit gehad. En technisch ook niet mogelijk denken ik, maar ik zit niet echt in de shimano groepen.

zjell
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 nov 2015 21:35

zjell 23 feb 2017 22:50

Het hangt er vanaf wat jij wilt doen. Als je offroad wilt gaan en heuveltjes meepakt op NL MTB tracks kun je denk ik met een 2 x 10 of 2 x 11 prima uit de voeten. Een triple kan, zeker als je zelf wat zwaarder bent, ook goed voor je zijn.

Uitwisselen? ik deel de mening van buddo, ik zie er geen voordelen in. Als je ketting op is, vervang je hem en evt. ook de cassette.

Plaats reactie