Geef hier je mening over wat je van het magazine vindt.

Slimmer Fietsen

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 21 apr 2015 08:16

rob74 schreef:Ik zal even reageren waarom ik hier weinig meelij voor voel. En dat ondanks dat ook de vrachtwagen fout zit

...

Fout2:
Het zijn duidelijk geen renners die ooit een motor opleiding hebben gehad.

SHIT!
Ik wist dat ik iets vergeten was toen ik mijn klikpedalen en helm kocht, kan ik mijn motoropleiding voor wielrenners nog met terugwerkende kracht doen?

;)
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Jan1966
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jun 2015 18:15

Jan1966 30 jun 2015 18:16

Hallo,

Graag deel ik mijn mening over groepsgedrag van wielrenners.


GROEPSRIJDEN:
Er wordt nu gesproken over een soort van gedragscode voor wielrenners die in groepen rijden.
Volgens mij is dat zoeken naar een oplossing, voor iets wat helemaal geen probleem zou moeten zijn.
Als je je normaal gedraagt, is er geen aparte code nodig.

We groeien allemaal op in het verkeer (kleine fiets in de straat, grote fiets, auto, motor etc.) en we leren allemaal wat je wel en niet moet doen.
Ik heb nog nooit een groep wandelaars, hardlopers, mountainbikers, auto’s en zelfs motoren, zo dicht op elkaar zien rijden zodat ze zelf niets meer kunnen zien. Motor rijders rijden namelijk “baksteens-gewijs”, ofwel om en om iets uit het midden. Dan kan je alles zelf zien.
Maar zodra een groepje op de racefiets stapt is dat precies wat ze doen. Zo dicht op elkaar dat ze wel moeten schreeuwen van voor naar achter en andersom.
"Auto, tegen, achter, paaltje etc.”
Deze mannen wanen zich een soort profrenner, waardoor ze denken net een paar km/uur harder te moeten rijden. Daarom rijden ze zo dicht op elkaar; tegen alle logica en veiligheid in. Veiligheid van hunzelf maar ook van anderen.

Waarom niet “normaal” fietsen zodat je alles zelf kunt zien en ja dan ga je iets minder hard…..


BEL:
Dezelfde bovenstaande groep vindt het ook “not done” om een bel op de fiets te hebben.
Schreeuwen in de kop van het peloton is natuurlijk veel leuker.
Wat ze zich niet realiseren is dat de andere gebruikers van het fietspad (soms rijden zelfs wielrenners op het fietspad ipv op de weg..) kunnen schrikken van geschreeuw (ouderen, kinderen), of zich omdraaien om te kijken. (Een natuurlijke reactie)
Terwijl een belletje (“ping-ping”) tot gevolg heeft dat de fietser(s) aan de kant gaat. Ping ping geeft aan dat er een andere fietser aankomt.

Heren het belletje werkt echt.
Ik fiets een paar keer per week over de fietspaden op de Veluwe en zeker in het weekend is het daar druk.

Helaas zag ik onlangs op televisie (Bureau Sport) ene Maarten Ducrot nog een fijntjes aangeven dat “een bel niet hoort”.
Bedankt Maarten…dit helpt echt om begrip te krijgen !
Andere excuses: “belletje geeft extra gewicht”.jaja.

Wat mij betreft mag de politie eens uitvoerig deze groepen controleren op het hebben van een bel……
(snel afgelopen na een paar bekeuringen)


OVERIG:
Ik ben bang dat bovenstaande kornuiten ook vinden dat:
-je als non-prof ook je benen moet scheren (alsof ze dagelijks vallen of op de massage tafel liggen)
-als je je benen wil scheren, vooral doen, maar geen semi-prof excuses aanvoeren.
-een te groot zadeltasje echt voor mislukkelingen is
-een fietspompje natuurlijk niet op het frame mag, maar achter in de zak moet (wel eens van een CO2 pompje gehoord?)
-alleen witte sokken mogen


Waarom kunnen wij (als wielrenners) gewoon niet een beetje normaal en sociaal gedragen?


P.S.
Ikzelf fiets ook zo’n 5000-7000 per jaar in Nederland en de Alpen. Weliswaar meestal alleen of hooguit met zijn 2’en.
Wel zo prettig.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 30 jun 2015 21:02

De tering. Het is me niet gelukt het einde van je bericht te halen. Wat een vreselijk gezwam. Ga ergens anders mensen vervelen alsjeblieft...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
FaustoCoppi
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 18 mei 2015 22:03

Gebruikersavatar FaustoCoppi 30 jun 2015 21:08

Prima post van Jan1966, helemaal mee eens. Ik schaam me kapot als ik dit soort wannabe-profs cq. zondagochtend-schreeuwgroepjes zie rijden.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 30 jun 2015 21:22

Jan1996
Als je je hele leven zo druk kunt maken dan krijg je een zwaar leven. Ben je van 1996? dan ben je al een jonge zuurpruim. Natuurlijk heb je op sommige punten best gelijk, maar ga je reacties op nu.nl of zo zetten, dan vind je vast meer medestanders dan hier.

Jan1966
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jun 2015 18:15

Jan1966 30 jun 2015 21:23

Beste 53x11,

Ik denk dat mijn bericht precies op de goede plaats terecht gekomen is.
Wel jammer dat sommige wannebe-profs (dank FaustoCoppi) maar een beperkt aantal woorden kunnen lezen in 1 ruk.
Wel vermoed ik dat je in de doelgroep valt die wel wat gedrags-opvoeding kan gebruiken.
Ik weet dat natuurlijk niet zeker, want je bent blijkbaar ook niet in staat om een fatsoenlijk inhoudelijk antwoord te schrijven.....
Of naar Tim Krabbe: niet-denkers. De leegheid.....

Nog veel fietsplezier, weliswaar ten koste van anderen, maar toch.

Jan1966
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jun 2015 18:15

Jan1966 30 jun 2015 21:28

Jans schreef:Jan1996
Als je je hele leven zo druk kunt maken dan krijg je een zwaar leven. Ben je van 1996? dan ben je al een jonge zuurpruim. Natuurlijk heb je op sommige punten best gelijk, maar ga je reacties op nu.nl of zo zetten, dan vind je vast meer medestanders dan hier.

Beste JANZ...
Of ben ik nu net zo'n slechte lezer als Jans.
Volgens mij sta ik onder Jan1966. Maar bedankt voor het compliment over mijn leeftijd.

Na Meneer 53x11, nog iemand die geen kritiek kan verdragen.
Waarom niet gewoon inhoudelijk reageren?

Dit is toch een forum en toch niet gemaakt om "medestanders" te vinden?
Misschien is "Slimmer Fietsen" toch niet de plek voor iedereen........

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 30 jun 2015 21:44

Waarom niet inhoudelijk? Omdat jouw gezeurpiet al 100X, in verschillende vormen is langs gekomen. Met kritiek verdragen heeft dat vrij weinig te maken. Ik krijg echter acuut uitslag van vingerwapperaars als jij. En dan reageer ik op mijn beurt niet zo vriendelijk.
En, oh ja: Jij weet helemaal niet hoe ik mij op mijn fiets gedraag, dus vel er dan ook geen oordeel over.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Jweijters
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 23 aug 2014 08:31
Locatie: Goirle

Jweijters 30 jun 2015 21:49

Dat met die bel... Helemaal mee eens, not, ik heb een bel op mijn fiets, als deze al gehoord wordt, ja ik heb een BBB bel die een enorme herrie maakt, dan moet er eerst omgekeken worden door de in te halen fietser(s). Deze geeft dus een slinger aan het stuur richting het midden van het fietspad, en ik mag toch nog stevig in de rem, PS. mijn snelheid is niet hoog, zo'n 27km/u, gemiddeld 25km/u. Ik had dan beter niet kunnen bellen, dan had ik gewoon in kunnen halen.
En die ouderen op de e-bike, die horen de bel vrijwel nooit!

Jan1966
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jun 2015 18:15

Jan1966 30 jun 2015 22:03

NicoNB schreef:
RobbertR schreef:Wij moeten beleefder worden, respect tonen en maak gebruik van een fietsbel naar onze mede weggebruikers.

Persoonlijk ben ik van mening dat de fietsbel (wetgeving uit de 19e eeuw?) voor mensen die op lekker tempo rijden >30 geen zin heeft omdat de mensen waar je voor belt slechthorend zijn en de bel pas op spatbordlengte horen.
De rest van de verkeersdeelnemers heb ik of geen last van omdat zij zich aan de verkeersregels houden ofwel ga ik met plezier voor in de ankers (kleine kinderen op hun fietsje).

NATUURLIJK ZIJN ALLE NIET-GROEPS-WIELRENNERS SLECHTHOREND !!!
WAT ZEG JE????
Wat een verstand....

Jan1966
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jun 2015 18:15

Jan1966 30 jun 2015 22:08

rob74 schreef:Ik zie wel degelijk een oplossing in bredere fietspaden. Ik zal me namelijk even voorstellen, ik ben de hork. Niet dagelijks en niet vaak maar soms ben ik ook even de hork. Ik probeer dat niet te zijn maar na 120 km aan smalle fietspaden en 87 keer langzame fietsers aan de kant te moeten bellen, is doorgaans mijn geduld ook een beetje op. Als ik dan voor de zoveelste keer op een dag een fietspad-blokkerende bende scholieren tegenkom, heb ik niet altijd zin om wéér vriendelijk te zijn en wéér het goede voorbeeld te geven. Dan ben ik ook wel eens wat minder vriendelijk en wordt ik wellicht als de hork gezien.

Mooie brede fietspaden? Met ruimte voor iedereen? Lang nog niet zo’n gek idee. Het zorgt zeker voor veel minder stress. En mijn lontje is niet dusdanig kort dat ik bij het eerste de beste fietspad alles voor me aan de kant scheld. Ik word pas chagrijnig na 120 km over smalle paden en weinig oplettende fietsers voor me.

Beste Rob,

Ik wil niet weten hoe jij je gedraagt in de auto......
Omdat jij zonodig 120 km gefietst heb, moet de rest maar wijken en jou ongeduld accepteren.
Ik rij 50.000 km per jaar in de auto en zal ik me ook maar zo gedragen als ik na een lange dag weer een racefietser op de weg (naast fietspad) tegen kom?

Daarnaast betekent een breder fietspad voor horken en scholieren alleen maar dat je met nog meer naast elkaar gaan fietsen.....

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 30 jun 2015 22:33

Sorry Jan1966 Ik had je leeftijd niet goed. Maar wees gerust, deze JanS, wat heeft het voor zin als iemand een fout maakt dan ook maar gelijk bewust zelf een fout maken, is nog 11 jaar ouder dan jij.
Maar ga gewoon lekker zo door, daar maak je vrienden mee. Ik heb wel een bel, omdat ik dat in Nederland zelf fijner vind, maar in Frankrijk vallen ze bijna om als ze een bel horen.

Plaats reactie