Alles over vakanties op én met de fiets

voor het eerst op fietsvakantie

paulusp
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 08 nov 2006 22:12

paulusp 08 nov 2006 22:23

Hallo allemaal,
ik ben van plan om volgende zomer voor het eerst op fietsvakantie te gaan.  "Waar begin je aan" zullen jullie vast denken! haha
Omdat ik voor het eerst ga weet ik niet echt waar ik moet beginnen maar heb wel een aantal website's bezocht van operators die fietsvakantie's aanbieden.
Ik wil iig naar het buiteland, liefst mijn eigen fiets meenemen (want dat is de beste :-) ). Ik zou graag in Ierland of Ijsland (DUUR!) willen fietsen.
Wie kan mij helpen met een aantal vragen.
Als je voor het eerst op fietsvakantie gaat, raad je dan aan om dit te boeken via een organisatie?
Als je voor het eerst gaat, kan je dat dan alleen doen? Wel kampeer ervaring maar ben geen ster in kaartlezen.
Iemand ervaring met in Ierland fietsen? Zonder dat het een 50+ beurs wordt. (Uw koffers worden per touringcar van hotel naar hotel gebracht haha)
Kan je je fiets makkelijk meenemen in het vliegtuig of per bus?
Hopelijk kan iemand me helpen! Alvast bedankt!
schimmeltussejebenen

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 nov 2006 23:30

De enige reden waarom ik met een georganiseerde reis mee zou gaan is omdat ik dan tenminste wat mee kan nemen. Als ik met de fiets op pad zou gaan komt de weightweenie in mij boven en neem ik bijna niets mee. Is toch lekker makkelijk als je na een lange dag fietsen onder de warme douche kan stappen, ff 2 uurtjes maffen dan lekker eten, beetje tv kijken en je bent weer klaar voor de volgende dag.
Met het vliegtuig kan je gewoon je fiets meenemen in speciale fietskoffers. Ik zou m'n fiets alleen meenemen in een koffer van hard plastic, die kunnen namelijk niet kapot. Ik heb nog al wat foto's en verhalen gehoord van fietsen die dubbel gevouwen uit vliegtuigen kwamen. Personeel op de luchthavens zal het net zo als iedere andere koffer behandelen en er gewoon mee gooien, komt de boel klem te zitten dan is je fietsje kapot.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

paulusp
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 08 nov 2006 22:12

paulusp 09 nov 2006 14:13

Heb je een tip voor een reisbureau ?
 
schimmeltussejebenen

toni
Forum-lid
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 sep 2005 17:04

toni 09 nov 2006 14:49

http://www.cycletours.nl/
http://www.snp.nl/ProductGroups/Invaria ... dPartId=15
Heb diverse fiets vakanties met beide aanbieders gedaan. cycletours voor de cyclosportieve reizen en snp voor de relaxtere vakanties samen met mijn vriendin. Beide bevallen me zeer goed. Met name het aanbod van SNP is erg breed. Cycletours heeft met name veel groeps reizen, wel zo gezellig als je individueel inschrijft.

wolfy
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 27 apr 2006 20:38

wolfy 12 nov 2006 14:59

Naar wat voor vakantie ben je op zoek? Wil je met volle bepakking fietsen of moet de bagage voor je vervoerd worden?
Zelf ben ik een aantal jaren terug op fietsvakantie naar Scandinavië geweest, met volle bepakking. Ik ben toen met de fietsbus gegaan (heen en terugreis geboekt). Verder heb ik niks gepland, maar heb daar per dag een route uitgestippeld naar een volgende camping.De fietsbus rijdt inmiddels ook naar Ierland: http://www.fietsvakantiewinkel.nl/2www/index.php
hardrijdster, geen wielrenster

paulusp
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 08 nov 2006 22:12

paulusp 12 nov 2006 22:59

Met volle bepaking rijden en lekker camperen lijkt me erg cool maar weet niet of het haalbaar is.
Ik ben bereid om met bepakking achterop te fietsen en een rugtas op. Klein tentje en slaapzakkie moet dus lukken maar geen kookgerei.
Die fietsbussen is een goeie tip, ook wat goedkoper denk ik dan met het vliegtuig en met zo'n fietskoffer is een heel gedoe (waar laat je die op plaats van bestemming ? ? ?)
Ik ga eens uitzoeken of je in Ierland in het wild mag kamperen...
schimmeltussejebenen

riherm1
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 29 aug 2005 12:28

riherm1 14 nov 2006 19:03

ha!,
kijk ook eens op www.wereldfietser.nl, staat veel info, ook met een forum.fiets meenemen in vliegtuig kan prima in een oude fietsdoos. dat is gemaakt van zwaar, dik karton. er zijn een aantal tips om je fiets zo veilig mogelijk daarin op te bergen, uitgebreide handleiding is te vinden op www.vakantiefietser.nl
wildkamperen mag volgens mij nergens, maar ik doe het altijd, nooit problemen gehad, ga niet in de voortuin van het politiebureau staan.
ga niet met een rugzak op fietsen maar probeer de fiets alles te laten dragen-> is prettiger

gast
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 23 mei 2006 11:15

gast 15 nov 2006 10:46

Ik zou eerst eens een keer in NL, Duitsland of Belgie gaan. Gewoon vanuit huis. Een dag of vier. Dan kun je ervaren hoe het is, wat je allemaal mee moet nemen etc. Neem meteen een gids met jeugdherbergen/overnachtingsadressen mee voor het geval het kamperen een beetje tegenvalt oid.
Ben zelf vroeger veel op fietsvakanties geweest. Maar eigenlijk nauwelijks gekampeerd. Je moet zo verschrikkelijk veel meenemen. Als je in jeuhdherbergen of zimmer/fruhstuck gaat zitten heb je niet zo extreem veel bagage nodig en kun je ook nog eens iets schoons aandoen  Vooral als het regent wordt een fietsvakantie met kamperen een hel. (Je kunt niks uithangen.) Maar ja, ieder zijn lol.

wolfy
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 27 apr 2006 20:38

wolfy 15 nov 2006 12:35

Ieder zijn vakantie
Mijn eerste (en op dit moment nog enige - maar dat duurt niet lang meer) fietsvakantie was in Zweden. Direct 3 weken, weinig kampeer ervaring, weinig fietservaring en veeeeeeel regen (dit zal in Ierland vast ook zo zijn ). Gelukkig hadden we steeds mazzel met de tent opzetten en inpakken, want dan was het altijd droog. Het was een super vakantie!Mijn vriend was overigens al wel eerder op fietsvakantie geweest, dus we waren niet helemaal blanco.
Het is wel een aanrader om het nodige gereedschap mee te nemen. Wij hebben toen problemen gehad met een geknapte ketting, maar hebben hem in the middle of nowhere zonder problemen kunnen repareren.
Op de site van Op Pad (www.oppad.nl) kun je wel paklijsten vinden voor wat je verder mee moet nemen.
hardrijdster, geen wielrenster

wolfy
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 27 apr 2006 20:38

wolfy 15 nov 2006 12:36

een rugzak lijkt mij ook niet prettig, neem dan een stuurtas of voortassen
hardrijdster, geen wielrenster

paulusp
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 08 nov 2006 22:12

paulusp 19 nov 2006 12:24

Quoten: Origineel geplaatst door riherm1 op 14 November 2006


ha!,
kijk ook eens op www.wereldfietser.nl, staat veel info, ook met een forum.fiets meenemen in vliegtuig kan prima in een oude fietsdoos. dat is gemaakt van zwaar, dik karton. er zijn een aantal tips om je fiets zo veilig mogelijk daarin op te bergen, uitgebreide handleiding is te vinden op www.vakantiefietser.nl
wildkamperen mag volgens mij nergens, maar ik doe het altijd, nooit problemen gehad, ga niet in de voortuin van het politiebureau staan.
ga niet met een rugzak op fietsen maar probeer de fiets alles te laten dragen-> is prettiger

Bedankt voor de tips!
schimmeltussejebenen

paulusp
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 08 nov 2006 22:12

paulusp 19 nov 2006 12:25

Quoten: Origineel geplaatst door gast op 15 November 2006


Ik zou eerst eens een keer in NL, Duitsland of Belgie gaan. Gewoon vanuit huis. Een dag of vier. Dan kun je ervaren hoe het is, wat je allemaal mee moet nemen etc. Neem meteen een gids met jeugdherbergen/overnachtingsadressen mee voor het geval het kamperen een beetje tegenvalt oid.
Ben zelf vroeger veel op fietsvakanties geweest. Maar eigenlijk nauwelijks gekampeerd. Je moet zo verschrikkelijk veel meenemen. Als je in jeuhdherbergen of zimmer/fruhstuck gaat zitten heb je niet zo extreem veel bagage nodig en kun je ook nog eens iets schoons aandoen  Vooral als het regent wordt een fietsvakantie met kamperen een hel. (Je kunt niks uithangen.) Maar ja, ieder zijn lol.

Vanuit huis is idd een goeie, misschien kan ik in april ofzo een paar dagen gaan testen. Meteen een goede training!
schimmeltussejebenen

Plaats reactie