Organiseren pelotonstocht
Hallo allemaal,
In het kader van een sportdag ben ik gevraagd om een toertocht te organiseren.
Het is de bedoeling dat het een pelotonstocht wordt.
Nu ben ik op zoek naar informatie, draaiboeken en mensen die ervaring hebben met het organiseren van zulke tochten.
De tocht moet zo'n 100 km worden en starten in Utrecht.
Heeft iemand hier, of ken je iemand die hier ervaring mee heeft en, misschien wat op papier heeft, wil je dat dat aan mijn laten weten?
Groet,
Jan-Paul
In het kader van een sportdag ben ik gevraagd om een toertocht te organiseren.
Het is de bedoeling dat het een pelotonstocht wordt.
Nu ben ik op zoek naar informatie, draaiboeken en mensen die ervaring hebben met het organiseren van zulke tochten.
De tocht moet zo'n 100 km worden en starten in Utrecht.
Heeft iemand hier, of ken je iemand die hier ervaring mee heeft en, misschien wat op papier heeft, wil je dat dat aan mijn laten weten?
Groet,
Jan-Paul
Ik zou informeren bij een vereniging die regelmatig een tocht organiseert. Volgens mij hanteert de KNWU een protocol. Misschien kun je dat inzien. Denk dan vooral aan organisatorische zaken als veiligheid, pech onderweg, route aanduiding en verkeersbegeleiding.
Aan de andere kant, met max 25 man gaat het volgens mij meer om goede afspraken: twee aan twee, afstand houden, wacht op elkaar, respecteer verkeersregels en bovenal, ga geen koersje spelen.
Aan de andere kant, met max 25 man gaat het volgens mij meer om goede afspraken: twee aan twee, afstand houden, wacht op elkaar, respecteer verkeersregels en bovenal, ga geen koersje spelen.
'I have too many bikes', said no cyclist ever.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3500
- Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11
Hier op de site van de NTFU kun je onder het kopje 'Aansprakelijkheid-Veiligheid' nog een veiligheidshandboek vinden met nuttige tips.
Ben je van plan om gebruik te maken van motorrijders om de route af te zetten?
Ben je van plan om gebruik te maken van motorrijders om de route af te zetten?
-
- Forum-lid
- Berichten: 3500
- Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11
Met twee motorrijders doe je niet veel. Als je moet gaan klimmen, is het met een groep extra lastig.
Belangrijk is wel dat je goede afspraken maakt over de te rijden snelheid. Heb je twee of meer voorrijders (fietsers), dan kunnen die de haantjes wel opvangen die harder willen.
Ook achterin moet je goede fietsers hebben die de achterblijvers in de gaten houden en aangeven aan de voorrijders dat de snelheid goed of niet goed is.
Belangrijk is wel dat je goede afspraken maakt over de te rijden snelheid. Heb je twee of meer voorrijders (fietsers), dan kunnen die de haantjes wel opvangen die harder willen.
Ook achterin moet je goede fietsers hebben die de achterblijvers in de gaten houden en aangeven aan de voorrijders dat de snelheid goed of niet goed is.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3500
- Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11
Als de groep heel groot wordt, is dat wel aan te bevelen. Rijd je veel door de bebouwde kom?
Bij ons in de gemeente wordt ieder jaar een mooie pelotonstocht georganiseerd, hier rijden zelfs politiemotoren mee die op kruisingen het verkeer tegenhouden! Misschien kan de organisatie je van wat meer info voorzien: http://www.wielerevenementenleudal.nl/
Ik denk dat je sowieso een redelijk risico loopt als je dit doet zonder toestemming van de gemeente, ook op het gebied van eventuele aansprakelijkheid.
Ik denk dat je sowieso een redelijk risico loopt als je dit doet zonder toestemming van de gemeente, ook op het gebied van eventuele aansprakelijkheid.
Campagnolo Ultra Dork