Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats Tecklenburg

arjenv
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 09 sep 2008 02:10

arjenv 11 mei 2014 20:59

Hele dag wat kleine buien, pas de laatste 10km echt flink nat geregend.

Roan123
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 jul 2012 08:33

Roan123 17 mei 2014 20:13

Net weer terug van een dagje fietsen in Tecklenburg, alle bekende klimmetjes wel gedaan. 112 km met 1623hm.
Om 8:45 vertrokken vanuit een zonovergoten Groningen in mn uppie omdat mn fietsmaatje niet meer ging. Naar mate ik zuidelijker reed werd het steeds mistiger. Gelukkig trok de mist redelijk snel weg en kon ik alleen met armstukken beginnen en tegen de middag kwam het zonnetje er ook goed door heen..

Die Am Kleeberg, wat een beest is dat, had um eerst vanaf de snelwegkant gedaan, die was prima te doen, na afgedaald te hebben toch nog maar even omgekeerd en vanaf de zuidoostkant beklommen, oi oi oi wat een steil ding is dat zeg.. Ook voor het eerst de Doreberg gedaan, lekker klimmetje alleen in het begin echt enorm slecht wegdek (dumb dat ik in eerste instantie niet helemaal doorklom tot het hek, maar tot het plateautje 50 meter ervoor daar gaat mn 'goede tijd' op het strava segment 8)7 ) .. Sudenfelder strasse is ook een leuke klim,en de cementfabriek blijft leuk met die haarspelden, op het laatst nog de tv toren van 2 kanten beklommen (Grafenstrasse en Alter Postweg), met name de Alter Postweg deed me pijn zo in de laatste kilometers van de dag.. Al met al een mooi dagje.
http://www.strava.com/activities/142201799

@Havana thanks voor de tip van het goedkoop tanken dichtbij Laggenbeck en het water bijvullen bij de Jet pomp ;)

Gebruikersavatar
steven250
Forum-lid
Berichten: 1088
Lid geworden op: 06 mei 2006 16:42
Locatie: Deventer

Gebruikersavatar steven250 25 jul 2014 19:06

Ik wil morgen weer ene ritje gaan maken in die omgeving.

Vorig jaar september reed ik de route van Havana (versie van toen), 133km met 2.000hm: http://app.strava.com/activities/86009255

Heeft iemand verder nog tips voor een mooie route? Ik zat te denken aan minimaal 2.000hm
Afbeelding
Volg mij via mijn Bike planner blog of via Strava

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 jul 2014 19:51

Evt kan je nog een op en neertje doen naar de Luisenturm, verder heb je alles wel in de route zitten...

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 26 jul 2014 08:32

Heb daar laatst een rondje gereden van > 1000 hm in 70 km en daar zaten veel (bekende) klimmetjes niet in, meer dan 2000 hm moet dus (makkelijk) lukken, ligt een beetje er aan hoe veel km je wilt rijden lijkt me zo.
Zelf gebruik ik altijd gpsies.com voor routes en dat bevalt erg goed.

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 26 jul 2014 12:03

Ten noordoosten van Ibbenburen stikt het ook nog van de hellingen, alleen is de eerder gereden route van "Havana" wel een veel mooier stuk (van Tecklenburg tot voorbij Bad-Iburg globaal).

remco1b
Forum-lid
Berichten: 713
Lid geworden op: 10 jun 2011 13:01

remco1b 26 jul 2014 13:51

steven250 schreef:Ik wil morgen weer ene ritje gaan maken in die omgeving.

Vorig jaar september reed ik de route van Havana (versie van toen), 133km met 2.000hm: http://app.strava.com/activities/86009255

Heeft iemand verder nog tips voor een mooie route? Ik zat te denken aan minimaal 2.000hm

Dit misschien nog wat. http://www.strava.com/activities/166752822
Op de terug weg kan je bij tecklenburg nog 2 extra klimmen mee pakken. Maar die hebben wij geskipped omdat iemand koorts kreeg onderweg.
B.S.U.R
Rose CRS3000 tekoop
canyon Aerroad 6.0
Canyon CF6.9
http://www.strava.com/athletes/1001097

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 jul 2014 13:56

Hier het rondje dat ik eerder dit seizoen maakte. 155 km met 2100 hm. De Luisenturm zit er ook in (dat is dat heen-en-weertje helemaal in het oosten van de route).

http://connect.garmin.com/activity/478163491

Let op, op de top van Luisenturm vergat ik mijn GPS weer aan te zetten (viel ineens uit) en daardoor lijkt het alsof je daar door kunt rijden, wat niet zo is. Gewoon bij de windmolen omkeren en dezelfde weg terug. [edit] Ik zie nu dat ik via Lengerich ben gereden, dat is niet zo'n fraaie route maar ik moest langs de FM om een extra bandje te halen aangezien ik vrijwel direct na de start lek reed.

Behalve de Luisenturm zitten de meeste usual suspects er ook wel in, zoals de Dörenberg, Cementfabriek en de Jägerberg. Omdat ik niet veel zin had in steile wanden ontbreken wel de Steinstrasse en de Kleeberg, maar die er desgewenst vrij eenvoudig tussen te pluggen.

Ook bij Tecklenburg zelf + de TV-toren kun je desgewenst nog meer hoogtemeters meepakken maar ik vond het wel goed zo ;)

Als je bij de Luisenturm niet heen en weer wilt rijden heb ik ook een rondje getekend, waarbij je en passent nog 2 doodlopende klimmetjes meepakt. Ik heb dit rondje nog niet zelf gefietst, maar volgens Gpsies zijn de 2 doodlopende klimmetjes na de Luisenturm beide een stuk minder lastig dan de Luisenturm.

http://www.gpsies.com/map.do?fileId=wcgasiwsfyrlbfhi

En voor degenen die geen genoeg krijgen van klimmen.... de XL route

http://www.gpsies.com/map.do?fileId=xhqqlywxloptidki

Gebruikersavatar
steven250
Forum-lid
Berichten: 1088
Lid geworden op: 06 mei 2006 16:42
Locatie: Deventer

Gebruikersavatar steven250 26 jul 2014 19:53

Bedankt nog voor de tips, maar ik ben vanochtend al vroeg vertrokken. Uiteindelijk had ik de route van Havana aangepast met de extra lus naar de Luisenturm, goed voor ongeveer 170km.

Hieronder kun je mijn verslag terug lezen:

Stevige klimtraining Tecklenburg; constant op en af... au!

Met de vakantie in aantocht (vertrek vrijdag 8 augustus) wou ik vandaag de klimmersbenen nog een laatste maal echt trainen. Vorig weekend was ik naar de Veluwe gereden, dus daar had ik nu geen behoefte aan. De andere dichtstbijzijnde optie is voor mij het gebied rond Tecklenburg in Duitsland. Voor wie dit gebied niet kent: het is zwaarder dan de Veluwe, heeft meer opties, ongeveer vergelijkbaar met Limburg. De hellingen zijn er soms echt goed steil (20%+) maar toch kom je er nooit echt hoog.
Om wel de nodige hoogtemeters te kunnen maken moet je er dus sprokkelen en veel draaien en keren. Vorig jaar September had ik datzelfde daar al eens gedaan in een route van +/- 130km en reed ik die route grotendeel weer met een extra lusje naar de Luisenturm.

Zonder GPS is deze route niet te rijden omdat je regelmatig lusjes maakt en over dezelfde wegen rijd (beide richtingen) en de route zichzelf kruist. Maar vorig jaar had ik daar al ervaring mee opgedaan dus ik wist nu hoe ik dit aan moest pakken.

Goed half 9 stapte ik in de auto richting Duitsland, het was ongeveer 5 kwartier rijden. Onderweg vielen er wel een paar druppen regen, maar het zouden gelukkig de enige druppen zijn die ik vandaag zou zien, dus dat was prima :) Het was ongeveer 25 graden met een afwisseling van wolken en zon, de wegen waren onder de bomen wel wat vochtig en daardoor was het soms wel wat benauwd, goed drinken was dus het devies.

Net voor 10 uur reed ik weg bij de auto. De route begint wel vlak, maar het duurt nog geen 4km voor de eerste heuvels zich aandienen. Vanaf Ledde ging ik richting Tecklenburg waar het draaien en keren begon. Meerdere lusjes kruisten elkaar hier, dus het was goed opletten. Hier ging ik toch nog eenmaal de mist in waardoor ik ‘gratis’ wat extra hoogtemeters voor de kiezen kreeg ;) Teckjlenburg kent een paar pittige hellingen met stukken tot boven de 20% dus ik kon dat wel voelen. Dit werd gevolgd door wat draaien en keren bij één van de zendmasten bij Tecklenburg.
Vanaf km 30 was dit ook geweest en ging ik oostwaarts naar de Doreberg op km 55 (doorlopend, maar het hoogste punt in de regio) en door naar Bad Iburg. Vanuit Bad Iburg kwam er lus oostwaarts. In deze zit zat echter wel voor mij een nieuwe klim: een heen-en-weertje van +/- 30km vaan de Luisenturm. De route daar na toe was een van de weinige stukken in de route die wat mogelijkheden bood om even stevig door te trappen omdat er geen steile heuvels in zaten. De Luisenturm bleek nog een pittig ding te zijn! Net als de Doreberg loopt deze echter ook dood, dus moest ik weer over dezelfde route terug.

Ondertussen raakte mijn beide 750cc bidons ook zo goed als leeg (had eentje al een keer een beetje bijgevuld) dus besloot ik bij terugkomst in Bad Iburg maar even een terassje te pakken vlakbij het kasteeltje daar. Dit bleek geen slecht idee want zoals bekend kan je in Duitsland goed taart eten ;)

Afbeelding

Ondertussen kon ik de benen al wel goed voelen, maar gelukkig hoefde ik nog ‘maar’ 50km van de geplande 170. Vanaf nu werd het soms wel harken en was ik blij dat ik mijn ‘fietsvakantie-verzet’ alvast gemonteerd had om te testen: met 34x30 kan ik lekker soepel blijven draaien :)

Na Bad Iburg ging ik weer terug naar het westen via Lienen en de bekende cementfabriek daar, en ik moet zeggen dat ik die voor mijn gevoel wel eens soepeler op ben gereden…
Hierna kwam nu een lusje noordwaarts gevolgd door weer een stuk zuidwaarts met de Kleeberg, een steil pokkeding zo aan het einde van de route. Gelukkig zat het er nu bijna op en na nog een keer goed harken in Tecklenburg ging het eindelijk definitief omlaag richting de auto.

Uiteindelijk was ik net voor 5 uur weer bij de auto. Ik was wel blij dat ik er was want het was een zware dag geweest. Constant op en af en draaien en keren kost energie en je moet steeds weer schakelen. Uiteindelijk kwam ik op 168km met net geen 2.400 hoogtemeters, en dat is voor een ‘laag’ gebied als dit toch echt een flink getal!

totaal 167.8 km / 2.373hm
http://www.strava.com/activities/171215622
Afbeelding
Volg mij via mijn Bike planner blog of via Strava

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 jul 2014 23:24

Mooie route! En inderdaad die Luisenturm is een vuilak. Ik reed daar eerder dit seizoen met 39x27 en dat ging voor geen meter.

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 31 jul 2014 09:51

Gister voor het eerst dit jaar een paar hellingen beklommen en wel in het Teutoburgerwald. Kleeberg (vanaf Tecklenburg), Holperdorper (vanuit Lienen), Dorenberg, Urberg, Jagerberg (vanuit Hagen) , Steinstrasse en de klim naar Tecklenburg vanaf Natrup Hagen gereden. Ging erg lekker, was 27 graden en het gebak in Hagen heerlijk.

Ook weer wat nieuwe wegen gereden rond Velpe. Hier kwamen we voor dichte spoorbomen te staan en kwam er geen trein voorbij. Het bleek dat je via de intercom moest vragen of de bomen even omhoog konden...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
steven250
Forum-lid
Berichten: 1088
Lid geworden op: 06 mei 2006 16:42
Locatie: Deventer

Gebruikersavatar steven250 19 okt 2014 20:22

Niet vandaag, maar gisteren:

Waardige seizoensafsluiter rond Tecklenburg

Half oktober nog temperaturen van boven de 20 graden, wat een luxe! Die kans kon ik natuurlijk niet laten schieten, dus heb ik de fiets nog maar eens achter in de auto gegooid en ben naar tecklenburg gereden voor een mooie seizoensafsluiter. Goed half 8 reed ik weg en toen ik daar dus rond 9 uur begon was het nog arm/beenstukken weer.

Na een paar uur liep de temperatuur echter genoeg op om weer in kort/kort te rijden, lekker :)

De route was weer constant op en af, draaien en keren. Het was nu de derde keer dat ik deze route reed, dus ondertussen weet ik wel waar ik op moet letten, want er zitten wat lusjes en overlappingen van wegen in.

Qua conditie kan ik wel merken dat het seizoen op zijn eind loopt. De benen draaien wat minder soepel. Maar goed, ik heb er dan ook al zeker 12.000km dit jaar op zitten, dus eigenlijk tijd voor wat rust. Echter, met dit mooie weer zou ik dat vandaag zonde vinden, dus tot nu toe had ik het nog uitgesteld. De rit van vandaag lijkt mij echter een goed moment om er eens een week of 2 a 3 een punt achter te zetten. Eens kijken of ik mij daar aan kan houden…

totaal 164km / 2425 hoogtemeters
http://app.strava.com/activities/208772373

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en 's avonds toen ik vanuit Deventer naar mijn ouders reed zag ik ook nog weer een mooie zonsondergang :)

Afbeelding
Afbeelding
Volg mij via mijn Bike planner blog of via Strava

Plaats reactie