Alles over vakanties op én met de fiets

Sallands Ergste.

Frigide
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 aug 2012 19:25

Frigide 27 jul 2016 10:54

Ik wil binnenkort weer eens gaan fietsen over de Sallandse heuvelrug. Zo nu en dan zet ik de auto ergens onder Ommen neer en fiets dan naar Holten en weer terug om zo wat hoogte meters te maken.
Ik probeer een route te maken waarmee ik zoveel mogelijk hoogte meters maak op zoveel mogelijk heuvels. Echter ken ik de omgeving niet en zoals Basecamp wel vaker doet is de kans groot dat je op die manier over zeer slechte wegen fiets, wat niet de bedoeling is.
Is bijvoorbeeld de parallel weg naast de Holteberg weg wel begaanbaar?
Hieronder de ruote die ik gemaakt heb. Verbeteringen hoor ik graag.

Afbeelding

Sallands Ergste

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 27 jul 2016 12:09

Frigide schreef:Is bijvoorbeeld de parallel weg naast de Holteberg weg wel begaanbaar?
die parallelweg ten oosten van de holterbergweg/toeristenwqeg is volgens mij een fietspad en dus begaanbaar.

Bij start/eind bij Lemelerberg zou je ook t valse plat aan de oostzijde van lemelerberg kunnen nemen, en de weg helemaal in noordwesten over dalmsholte laten vallen. en uiteraard zowel in begin route als eind route deze Lemelerberg van minimaal 2 zijden nemen, voor variatie kan je richting veranderen ;)

kan je rijrichting zien zien ( ivm op werk) : ALS je rondje ten hoogte van "sanatoriumlaan" tegen de klok in is (en dan is dat klimmetje wel t leukst ivm kom-klim), kan je na de sanatoriumlaan-klim na stukje dalen al eerder afslaan op "noord esweg" richting hellendoornse berg ipv door te rijden tot aan provinciale weg.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 27 jul 2016 12:30

Misschien heb je hier iets aan alleen weet ik niet of je links of rechtsom moet beginnen
http://m.gpsies.com/map.do?fileId=ebvtfrubihacmpwr
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
apt80
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 nov 2013 11:03
Locatie: Holten

Gebruikersavatar apt80 27 jul 2016 12:49

Ik heb pas ook zo'n soort rondje gereden. Ik woon vlak bij de HB. Wil ook best een keer samen zo'n rondje rijden. Mijn woonplaats blijkt wel uit de log ;-)

https://www.strava.com/activities/635163784
Fly Merlin

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 27 jul 2016 13:34

Off-topic - Tip: zet even je privacy zone aan zodat niet iedereen ziet waar je huis woont.

Gebruikersavatar
apt80
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 nov 2013 11:03
Locatie: Holten

Gebruikersavatar apt80 27 jul 2016 14:12

Stond wel aan, maar werkte niet goed. Dank voor de tip!
Fly Merlin

Frigide
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 aug 2012 19:25

Frigide 27 jul 2016 15:30

ted038 schreef:
Frigide schreef:Is bijvoorbeeld de parallel weg naast de Holteberg weg wel begaanbaar?
die parallelweg ten oosten van de holterbergweg/toeristenwqeg is volgens mij een fietspad en dus begaanbaar.

Bij start/eind bij Lemelerberg zou je ook t valse plat aan de oostzijde van lemelerberg kunnen nemen, en de weg helemaal in noordwesten over dalmsholte laten vallen. en uiteraard zowel in begin route als eind route deze Lemelerberg van minimaal 2 zijden nemen, voor variatie kan je richting veranderen ;)

kan je rijrichting zien zien ( ivm op werk) : ALS je rondje ten hoogte van "sanatoriumlaan" tegen de klok in is (en dan is dat klimmetje wel t leukst ivm kom-klim), kan je na de sanatoriumlaan-klim na stukje dalen al eerder afslaan op "noord esweg" richting hellendoornse berg ipv door te rijden tot aan provinciale weg.
Kun je daar vanavond nog eens op terug komen? bv met een mooie route gemaakt ik BaseCamp

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 27 jul 2016 16:03

https://www.strava.com/activities/636507710/overview

Misschien is dit een idee. Alleen dan van Ommen naar Dalfsen en dan als je de Lemeleberg over gaat als laatste bultje door fietsen naar het kasteel tussen Vilsteren en Dalfsen. Ga je dan richting Ommen (staat ook op de bordjes).
Stukje in Holten naar de MacDonalds zou ik ook even weglaten :lol:

Bultjes hierin: Lemeleberg, Holterberg, Villa Park Nijverdal en een andere waarvan ik de naam niet weet.
Maak joe woar

Gebruikersavatar
apt80
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 nov 2013 11:03
Locatie: Holten

Gebruikersavatar apt80 27 jul 2016 16:23

Vergeten te vermelden: mijn route gaat over asfalt en half verharde fietspaadjes die bij droog weer met een racefiets goed te doen zijn. De klim vanuit Haarle naar de Toeristenweg bijvoorbeeld is zo'n half verhard pad.
Fly Merlin

rudi assauer
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 30 apr 2014 19:52

rudi assauer 27 jul 2016 18:28

Op openstreetmap.org kun je heel goed zien welke weg verhard is of niet, die heb ik er altjd naast openstaan als ik mijn routes maak, nog nooit fout gegaan.
Race: Stelbel Rodano Disc / Cannondale CAAD10
MTB: Santos 4.29
WW: Santos Trekking Lite

Afbeelding

Frigide
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 aug 2012 19:25

Frigide 27 jul 2016 23:24

rudi assauer schreef:Op openstreetmap.org kun je heel goed zien welke weg verhard is of niet, die heb ik er altjd naast openstaan als ik mijn routes maak, nog nooit fout gegaan.
Hoe je dat kunt zien ben ik wel benieuwd naar.

Voor zover Sallands Ergste lijkt me dit wel aardig optimaal. Alleen de parallelweg naast de Holteweg en de retour weg waar het poppetje staat ben ik niet zeker van hoe het wegdek er uit ziet.

Afbeelding

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2318
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 28 jul 2016 12:59

Frigide schreef:[...] Voor zover Sallands Ergste lijkt me dit wel aardig optimaal. Alleen de parallelweg naast de Holteweg en de retour weg waar het poppetje staat ben ik niet zeker van hoe het wegdek er uit ziet. [...]
Een blik op Google-Streetview doet vermoeden dat zowel de Oude Helledoornseweg als de Sprokkelweg onverhard zijn met ernaast een smal, verhard, niet-verplicht fietspad.

Plaats reactie