Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Interessant artikel over nut duurtraining in de winter

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27550
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 dec 2015 20:08

In de winter doe je extensieve duurtraing... Toch? Dat was altijd het verhaal.

Lees dit stukje eens en schiet er eens (kritisch) op!

http://home.trainingpeaks.com/blog/arti ... r-cyclists

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 12 dec 2015 20:21

idd een interessant artikel. Hier ga ik mij even in verdiepen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37654
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 dec 2015 20:24

Ik heb niet de kennis om er serieus op te schieten, maar deze 'beweging' zie je momenteel ook bij het hardlopen. Er zijn serieuze trainers die beweren (en bewezen hebben) dat je met de juiste intensiteit maximaal 14km als langste training hoeft te trainen om een marathon te volbrengen in een acceptabele tijd.
Benieuwd naar de onderbouwde reacties die hier gaan komen!!
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27550
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 dec 2015 20:27

GCN had er recent ook een video over

http://youtu.be/m4RjJvZ4mjE

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 12 dec 2015 20:31

Nou Alan, kom dr maar in ;)
:winkthumb:

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 12 dec 2015 21:04

Hier worden echt veel dingen door elkaar gemikt en je kunt er niets mee tenzij je specifiek gaat kijken.

Profs die tijdens de wintermaanden wel de tijd hebben om duurritten voor langere tijd te kunnen uitvoeren, het vergelijken van het effect van lange duurritten op profs t.o.v. niet profs, lange laag intensiteit duurritten die bij profs geen additioneel effect meer zouden sorteren (plausibel).

Niets nieuws in mijn optiek. Gedurende de winter wat meer rustig duurwerk maar tevens stevige interval trainingen. Je merkt vanzelf wel wat werkt. Wetenschap kan niet voor alles en iedereen specifiek de dingen voorspellen/aanraden aangezien er te veel initiele variabelen zijn.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 13 dec 2015 11:35

Zorro schreef:Hier worden echt veel dingen door elkaar gemikt en je kunt er niets mee tenzij je specifiek gaat kijken.

Profs die tijdens de wintermaanden wel de tijd hebben om duurritten voor langere tijd te kunnen uitvoeren, het vergelijken van het effect van lange duurritten op profs t.o.v. niet profs, lange laag intensiteit duurritten die bij profs geen additioneel effect meer zouden sorteren (plausibel).
Profs die sowieso veel harder moeten trainen om nog een beetje verbetering te krijgen. Ik vind het ook interessant maar vind het wel enerzijds heel algemeen gesteld en anderszijds van alles en nog wat door elkaar halen. Voor wie gaat dit artikel op? Leeftijd? Voorgeschiedenis? Doel van de trainingen? Kortom, even egoïstisch gesteld, wat kan ik er nou mee?
Veni. Vidi. Fietsie.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 13 dec 2015 12:32

Dit is weer zo'n voorbeeld van de typisch amerikaanse trainingsaanpak van de time-crunched cyclist. Men wil gewoon met weinig trainingsuren zo veel mogelijk en zo snel mogelijk vooruitgang boeken.
De eerste vraag is dan wel of het nu wenselijk is om in deze periode van het jaar (de periode van de basistraining) zo veel en zo snel vooruitgang te maken ? Zeker als je piekperiode pas in mei of nog later is. In hoeverre ga je tegen dan nog kunnen blijven verbeteren ?

Er wordt ook gesteld dat wanneer je een bepaald aantal uren lage intensiteitstraining doet en je kan dit aantal niet uitbreiden (door beperkte tijd om te trainen), je geen nieuwe prikkel meer kunt toevoegen en dus niet meer gaat verbeteren. Op zich wel waar natuurlijk. Maar als je van in het begin al intensiever gaat trainen, ga je op een gegeven moment ook geen verbetering meer krijgen omdat je intensiever trainen ook niet tot in het oneindige kan doortrekken.

Feit is ook dat intensievere trainingen meer verzuring met zich meebrengen en als je te veel en te vaak intensief traint ga je daar alle gevolgen van ondervinden.

Volgens mij is een goed trainingsschema en/en , niet of/of. Dus een afwisseling van langere rustige duur en kortere intensievere trainingen. Zelfs in de winter is het geen goed idee om 4 maanden enkel en alleen D1 training te doen. Maar evenmin moet je enkel en alleen intensiteit trainen.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 13 dec 2015 12:57

+1 voor dwangarbeider
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 13 dec 2015 13:36

Maar dat is toch precies wat dat artikel zegt? Het is verstandig om in de winter ook af te blijven wisselen ipv alleen maar D1 training te doen.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 13 dec 2015 17:20

Karl66 schreef:Maar dat is toch precies wat dat artikel zegt? Het is verstandig om in de winter ook af te blijven wisselen ipv alleen maar D1 training te doen.
+1
Allard

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 13 dec 2015 17:50

Afwissselen, ja, okee, maar ik vind dat ze een raar negatief beeld van rustig trainen schetsen. Vooral aan het eind staan een paar rare dingen, vind ik. Dat je tegenwoordig minder gauw overtraind zou raken vanwege de moderne meetmethoden (het omgekeerde kan ook: te veel alleen maar op je metertjes koekeloeren en te weinig naar je lichaam luisteren) en dat rustige duur/basistraining 'ongestructureerd' zou zijn. Wat is er ongestructureerd aan 'netjes' in D1 rijden? Zomaar wat doen is vaak juist harder dan dat.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Plaats reactie