Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Verantwoord wielrennen

markie87
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:54

markie87 21 nov 2014 20:11

Sinds 4 jaar ben ik besmet geraakt met het virus dat wielrennen heet. Heel rustig aan heb ik het opgepakt door in het eerste jaar ''slechts'' 900 km te rijden. In de daaropvolgende jaren liepen de kilometers per jaar al aardig op. Zo zat ik vorig jaar op een goeie 8800 km, maar dit jaar tik ik al bijna de 16.000 km aan. Ter vergelijk: Niki Terpstra heeft er een goeie 30.000 km op zitten.

Nu zit ik met het volgende: wielrennen is een fantastische sport waar ik veel plezier aan beleef en in mijn vrije tijd uren aan kan besteden. Maar is teveel fietsen niet slecht voor het lijf? In het wielerseizoen rijd ik een goeie 400 km in de week, wat neerkomt op circa 4-5x per week trainen. Daarbij trap ik altijd wel aardig door. Soloritjes met gemiddeldes tussen de 31-33 km p/u vormen geen uitzondering. Ik hoor van verschillende mensen die al jaren sporten dat het vele sporten wat ik doe roofbouw op mijn lichaam is. Op de korte termijn zal dit in principe geen problemen opleveren (geen signalen van overtraining), maar als ik ouder word kan het wel voor eventuele problemen zorgen.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Is het vele sporten wel verantwoord?
Ook handig om te vermelden is mijn leeftijd. Ik ben nu 27 jaar. Daarnaast ga ik niet direct als een gek rijden. Ik doe dus de eerste 10 minuten als ik aan een rit begin rustig aan, dus zeg maar de warming-up. Bij thuiskomst doe ik echter geen cooling-down. Zou dit wel ertoe leiden dat het op de lange termijn slecht is voor het lichaam?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen/meningen!

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 21 nov 2014 20:21

Ik zou er op letten niet "altijd" op tempo te rijden. Soms, als je een of meerdere zware trainingen achter de rug hebt, is het heerlijk om lekker rustig (<25km/h) te fietsen. Als je dit op tijd doet, dan zal je jezelf niet snel over de kop rijden.

Wel een kwestie van goed aanvoelen wat je nodig hebt.
Ik zou overigens niet nog eens 8000 kilometer er bij doen voor het komende jaar. Dan is het een kwestie van tijd alvorens jou relatief ongetrainde (want pas een paar jaar bezig) lijf het begeeft.

Ik fiets inmiddels al dertig jaar, waarvan de laatste vijftien jaar gemiddeld zo'n 15000 kilometer per jaar. Ik heb eigenlijk nog nooit ernstige fysieke problemen gekend. Ik heb de eerste vijftien jaar wel geleidelijk opgebouwd.

Sinds(2001) ik iedere dag naar mijn werk fiets (op de racer), ben ik erg constant geworden.

Om rugklachten te voorkomen doe ik wel vrij trouw een aantal grondoefeningen per dag. Door intensief maar eenzijdig te sporten train je delen van je lichaam erg goed, maar blijven andere wat achter in de ontwikkeling. Dit kan op den duur voor slepende blessures zorgen.

oldsteel

oldsteel 21 nov 2014 20:38

als je 4-5 x per week 80-100 km kunt trainen, heb je vast geen voltijd baan.

heb je wel een voltijd baan en kun je daarnaast 400 km per week trainen, behoor je m.i.
tot de echte bikkels.

je zegt nu al 16.000 km aan te "tikken", ligt er aan in welke hartslagzone's je dit doet.
continu in een hogere zone is niet goed voor je lijf, heeft ook rust nodig.

er zijn boeken vol geschreven over nut en effect van trainingen, ik heb de wijsheid niet in pacht.

maar als je er lol in hebt en blijft houden , wat is er dan verkeerd aan?

markie87
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:54

markie87 22 nov 2014 09:55

Bedankt voor jullie reacties, hier kan ik zeker wel wat mee :)
Zelf heb ik altijd maar de neiging om continu hard door te blijven fietsen. Het is een beetje psychisch door niet onder de 30 km p/u gemiddeld te rijden. Het geeft veel voldoening door steeds zo hard te gaan, maar door ook eens rustig te gaan rijden kan het toch beter voor het lichaam zijn.

En het rijden op hartslag vind ik ook een goeie tip. Daar ga ik zeker voor sparen. Garmin Edge o.i.d.

En ja, ik werk gewoon fulltime. Veel van mijn vrije tijd gaat gewoon op in het wielrennen doordat ik er zoveel voldoening uit haal :) En dat gaat het zeker hard met gereden kilometers.

peterfietser
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 mar 2006 14:05

peterfietser 22 nov 2014 11:54

Ik heb een maat die heeft in z'n hoofd ook een mannetje dat hij gem. 30 moet rijden.
Ik rij me de eerste uur dan de klere achter hem. vervolgens gaat bij hem dan meestal langzaam het licht uit terwijl ik dan nog energie heb om een paar uur door te knallen. Als je ritten van 100 tot 150km rijdt is het verschil in tijd tussen 29gem en 30 a 31 niet eens zo groot. waarom dan niet gewoon wat relaxter fietsen met 29 gem en 10 min langer onderweg bij 150km afstand. Probeer vooral te genieten i.p.v. gejaagd te fietsen. Ik heb afgelopen jaar 12000km gefietst en het ging fantastisch. Wat ook helpt is je voornemen een bepaalde afstand met maximaal 29gem rijden. Je moet dan wel de dicipline opbrengen om niet bij een snel groepje aan te haken als die je toevallig onderweg voorbijkomen. succes

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 22 nov 2014 13:26

Lees ook de topics 'Spinnen' en 'Nuchter trainen' maar eens door. Dan zul je erachter komen dat altijd hard rijden helemaal geen effectieve trainingsmethode is. Maar als het erom gaat gewoon lekker te rijden moet je gewoon lekker genieten van dat jakkeren. Zelf moet ik er trouwens niet aan denken.
Of het slecht is weet ik niet. Ik denk dat je lichamelijk niet zo gauw iets stukmaakt met fietsen. Wel moet je blijven letten op vermoeidheid, maar dat is een kwestie van goed luisteren naar je lichaam en er dan ook naar handelen!
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

sneeuwcrosser2
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 23 dec 2011 12:44

sneeuwcrosser2 22 nov 2014 21:43

Met 16000 km per jaar zou ik toch gaan uitkijken om niet overtraind te raken. Dit kan prima, naast een volledige baan, maar ik zou dan wel op hartslag gaan rijden. Als je altijd volle bak rijdt ligt overtraining op de loer. Met 16000 km krijg je lichaam dan niet voldoende tijd meer om te herstellen. En dan pleeg je wel roofbouw. Ik rij veel duurritjes met hartslag 120-140 en rij in de zomer ook 30-32 gemiddeld in deze zone, zonder veel inspanning. Dus gewoon de basis trainen en daar de snelheid omhoog zien te krijgen.

r.storm6
Forum-lid
Berichten: 181
Lid geworden op: 31 jul 2010 19:45

r.storm6 22 nov 2014 22:08

Als je met hartslag meter gaat fietsen kun je mischien de snelheidsmeter er af halen. Helpt mij in ieder geval wel. Ik vindt het anders toch moeilijk om gediciplineerd te blijven. Ik heb nu de telefoon in mijn achterzak die neemt de afstand op. En dan valt het gemiddelde ook echt nog wel mee. En je fietst toch wat relaxter.

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 23 nov 2014 12:28

En dan is er natuurlijk ook gewoon het gegeven dat een hart gewoon slijt. Ik herinner mij te hebben gelezen/gehoord dat je - bij langdurig intensief gebruik - het regenererend vermogen van je hart navenant sneller achteruit gaat. Dit wordt wel gedeeltelijk gecompenseerd door een lagere rustpols maar je gaat wel gewoon eerder dood. Er zijn natuurlijk ook gezondheidsvoordelen die hier geheel los van staan. ;) .
Daarnaast heb ik onlangs gelezen dat mannen die meer dan 9 uur per week fietsen een verhoogde kans op prostaatkanker hebben.

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 23 nov 2014 13:13

Prostaatkanker? Geloof er geen snars van, maar heb je een bron om je gelijk aan te tonen?
older Budweiser

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 23 nov 2014 16:12


Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 nov 2014 16:30

Iedere man krijgt prostaatkanker, tenzij je eerder dood gaat.

Plaats reactie