Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Spinnen in Vlaardingen e.o

Maan68
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 aug 2014 21:58

Maan68 31 aug 2014 22:12

Komende winter wil ik weer gaan spinnen. Ben redelijk nieuw in Vlaardingen. Wie weet waar in Vlaardingen goed spinningles wordt gegeven.

dicksol
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 12 sep 2011 16:10

dicksol 01 sep 2014 08:35

Kennis van mij gaat bij Klaverstede in de Spaanse Polder.
Volgens mij hebben ze daar ook 10 ritten kaarten oid.

Verder weet ik dat je bij Hoogendijk en Sportcentrum Vlaardingen terecht kan. Geen ervaringen er mee.

Zag ook nog via google http://www.club-fit.nl/
Laatst gewijzigd door dicksol op 01 sep 2014 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 01 sep 2014 10:22

Ik weet niet hoe spinning in Klaverstede nu is, maar een aantal jaar geleden vond ik de instructie daar ronduit slecht, alsof de instructrice zelf niet begreep waar het om ging, en bepaald aardig was ze ook niet. Ik heb toen (eind 2008) heel Schiedam (en Rotterdam Noord/West) doorzocht op spinning-gebied, op zoek naar de beste, en ben toen uitgekomen bij Fitsportland (http://www.fitsportland.nl/) in Schiedam-Noord. Instructeurs en niveaus van de groepen verschillen wel, maar sommige gaan er in elk geval lekker tegenaan (dat was namelijk mijn belangrijkste bevinding: dat in de meeste sportscholen het niveau wel erg is aangepast aan de dames die er plichtsgetrouw een paar calorieën zitten te verbranden, en als fietser wil je toch wel iets een beetje fanatiekers en enthousiasters - nou, die zitten er in Fitsportland in elk geval tussen, en ik kan me bij elke instructeur wel uitleven).

Fitline in Maassluis schijnt ook goed en leuk te zijn, maar dat is voor mij te ver. Overigens zit overal spinning in een neergaande trend: leeglopende lessen, dus minder uren.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 01 sep 2014 11:51

@Louise,

Inderdaad spinning wordt minder populair. Om af te vallen is het vaak veel te intensief, daarnaast help je er je hele basisconditie mee om zeep omdat het zo intensief is.

Het is natuurlijk wel leuk om je uit te leven! Terug op de weg ondervind je de consequenties ervan haha

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 01 sep 2014 20:07

Is dat zo? Dat is wel goed om te weten voordat ik van de winter weer een paar maanden sportschoolabonnement ga nemen.
Toen ik pas weer begon met sporten vond ik het inderdaad ook wel lekker uitleven, maar toen had ik een veel minder goede conditie dan nu. Misschien was al snel blij.
Aan de andere kant zaten er ook altijd wielrenners die hun conditie op peil zaten te houden...maar naar ik nu begrijp dus om zeep? :shock:
Wat ik wel uiterst vaag vond was dat er een paar dames altijd bij waren die dat spinning meerdere keren in de week deden, soms wel 4 of 5 keer. En ik had net ergens gelezen dat je zo'n intensieve intervaltraining, want dat is het toch, maar 1 keer per week mag doen.

Overigens deed ik spinnen bij het Achmea Health Centre bij het CS in de buurt, Rotterdam.
Wat is dan een goed alternatief voor spinnen in de winter?
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 01 sep 2014 20:35

Goed aankleden en buiten fietsen ;-)

Verder ben ik ook wel benieuwd naar de reactie van Alan.
Afbeelding

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 01 sep 2014 21:39

Ok...als alternatief voor het spinnen en als het te vroeg donker is om buiten te fietsen. Ja ik weet dat je lampjes op je fiets kan doen maar ik zie slecht in het donker.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4224
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 01 sep 2014 22:38

Als het ff kan buiten fietsen en daarnaast op de tacx, lekker uitleven met de sufferfest dvd's o.i.d.
Voor mij een goeie combi in de herfst - en winterdagen.
Ik heb dit nu twee winters zo gedaan, en merk wel dat ik beter uit de winter kom (alhoewel winter 2013-2014 nauwlijks een winter was, maar dat terzijde).

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 01 sep 2014 23:27

Haha, als ik naar de fitness ga (ik doe krachttraining voor het wedstrijd zwemmen) zie ik altijd vrouwen zich helemaal uitleven op de cardio apperatuur. Het metertje geeft aan dat ze caloriën verbranden, maar uiteindelijk vallen ze niets af. Dat gebeurd ook met de spinninglessen.

Ik moet natuurlijk niet teveel generaliseren naar vrouwen, want mannen zie ik het ook genoeg doen.

Nu even wat inspanningsfysiologie. Als je een lactaat test laat doen (of met VO2 meting) kun je jouw conditie opdelen in twee delen. Je duur conditie en je intensieve conditie. - Ik probeer het nu zo eenvoudig mogelijk uit te leggen -

De lactaat curve begint laag en maakt dan een goede bocht omhoog. In die bocht omhoog ligt ergens je omslagpunt. Dit omslagpunt wil je qua Wattage dat je kunt trappen zo hoog mogelijk hebben liggen. Dus in de grafiek zoveel mogelijk naar rechts.

Als jij je duur conditie traint schuift deze naar rechts, als jij je intensieve conditie traint naar links. Je Wattage bij omslagpunt wordt dan minder, maar je wordt wel iets sterker omdat je de hoge lactaatwaarden beter aankunt.

Het hele verhaal van pieken draait erom om een goede combinatie van trainingen aan te bieden om je omslagpunt zo optimaal mogelijk te krijgen, maar ook intensief te trainen om die hoge lactaat waarden aan te kunnen.

Ik speel er dus eigenlijk mee om die curve naar rechts en weer een beetje naar links te sturen om zo het optimale uit de sporter te halen.

De winter is de periode bij uitstek om aan je duur conditie te werken. Je breid je basis uit, waardoor je omslagpunt naar rechts verschuift. Dit kan met rustige duurtrainingen, maar ook een beetje intensiteit. Sprints van 30 sec of krachttraining op sub-treshold.

In de winter kunnen de meesten niet die uren maken die ze bij goed weer wel kunnen maken. De omvang loopt dus heel erg terug, daarnaast komen de intensieve spinning lessen. Je gaat dus heel intensief trainen met minder duur omvang. Je traint dus met andere woorden je intensieve conditie waardoor de curve naar links schuift en je Wattage bij omslag minder wordt. Dit wordt versterkt doordat je bijna geen duurtrainingen meer doet die de curve naar rechts willen duwen. Je verwaarloosd je basis conditie dan.

Na de winter voel je je sterker want je kunt de hoge lactaat waarden heel makkelijk aan. Je houdt nu een Wattage van bijvoorbeeld 240 Watt (willekeurig getal) 5 min vol terwijl die 240 Watt ook je omslagpunt zou hebben kunnen zijn en je het langer dan 20 min had vol gehouden. Je bent sterker, maar niet beter geworden.

Door de rustige trainingen krijg je meer kleine bloedvaten in en rondom de spieren, mitochondria gaan efficiënter werken, je traint je hart/long systeem en bepaalde hormonale systemen die er later in het seizoen voor zorgen dat je tijdens de intensievere trainingen meer zuurstof en energie in de spieren krijgt en dus ook beter gaat presteren. Let erop dit gebeurd optimaal op een hele lage intensiteit.

Als je ooit eens een inspanningstest gedaan hebt kun je kijken naar je maximale Wattage en je omslagpunt. Een duursporter levert een hele goede test af als het Wattage bij omslagpunt op 85%-90% van het maximale Wattage ligt. Zit je op een lager percentage is de test matig en onder de 80% zelfs slecht. Dan weet je dat je te hard hebt getraind.

Sluwe
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 05 okt 2013 20:25

Sluwe 02 sep 2014 09:15

Beste Alan. Super dat we een trainer op het forum hebben die van alles wil uitleggen!

"Als jij je duur conditie traint schuift deze naar rechts, als jij je intensieve conditie traint naar links."
Dat naar rechts schuiven is duidelijk, maar hoezo gaat die naar links bij intensieve training?

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 02 sep 2014 20:40

Interessante en goede vraag. Het is alleen lastig om uit te leggen zonder mensen op het verkeerde spoor te zetten.

Heel eenvoudig gezegd zijn het twee systemen die elkaar tegenwerken. Als je veel duur doet wordt je lactaat productie minder. Train je intensief wordt je duurconditie minder.

Om te pieken moet je de curve zo ver mogelijk naar rechts proberen te schuiven, maar ook weer iets terug naar links zodat je hoge lacraat waarden kunt produceren en vol kunt houden.

Het heeft een stukje te maken met detraining. Echter je basis is het belangrijkste, die wil je zo goed mogelijk hebben.

1x in de week spinnen met een beetje verstand kan geen kwaad als je ook wat duur op de weg gaat doen;)

Gebruikersavatar
RobiOne
Forum-lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 jun 2012 09:45

Gebruikersavatar RobiOne 02 sep 2014 22:22

Misschien is dit iets voor je. Ik ga het deze winter denk ik eens proberen.
Ik weet alleen niet of het ook bij je in de buurt is.

http://www.thecyclingacademy.nl

Plaats reactie