Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Rusthartslag meten

JohnDoe84
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jul 2014 21:00

JohnDoe84 20 jul 2014 21:11

Hey Allemaal,

Na lang alleen maar lezen heb ik vandaag een account aangemaakt. Ik ben de laatste tijd wat fanatieker aan het racefietsen en heb vorige week de Garmin 810 gekocht. Ik wil namelijk graag meer gaan trainen op hartslag zones. Na wat google research ben ik er achter gekomen hoe je de max hartslag meet ( bij mij ongeveer 195) . Gister nacht heb ik met mijn hartslag meter om geslapen voor mijn rusthartslag, hierover heb ik een vraag. Neem ik over de uitkomst van 8 uur slapen met hartslagband het gemiddelde van de hele nacht, het minimale punt ( in mijn geval 49), of neem ik de waarde vlak voordat ik wakker wordt..

Zie hieronder mijn hartslag tijdens bijna 7 uur slaap :)

Afbeelding

Bedankt alvast voor alle hulp/ tips

Groeten Tim

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 20 jul 2014 21:21

Zodra je wakker wordt hartslag opmeten in bed liggend.
What makes the boat go faster?

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 20 jul 2014 22:17

Je kunt de 49 het beste gebruiken. Normaal meet je de rusthartslag inderdaad wanneer je opstaat. Je zou dan bijvoorbeeld als je wakker wordt nog een minuut met je ogen dicht kunnen blijven liggen met je hartslagmeter om en dan de laagste waarde pakken.

Die 49 raad ik je aan omdat je waarschijnlijk je zones wilt vaststellen aan de hand van deze waarden. Dit is slechts een hele grove schatting en waarschijnlijk overschatten deze zones jouw werkelijke zones.

In jouw naam staat 84. Ik neem nu aan dat dit om je geboortejaar gaat. Dan ben of wordt je nu 30. Ik kan je dan adviseren om veel tijd in je rustige duurzone door te brengen. Onder de 130-135 is dan een mooie indicatie. 135 kan al aan de hoge kant zijn. Je zult zien dat de zones uit je rust- en maximal hartslag veel hoger liggen.

Ideaal is het natuurlijk om een inspanningstest te doen. Dit kun je tussen de 75 en 175 euro laten doen. Let er wel op dat er lactaat geprikt moet worden of een zuurstof analyse wordt gedaan.

Alan

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 20 jul 2014 22:19

Livio Livius schreef:Zodra je wakker wordt hartslag opmeten in bed liggend.
+1

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 21 jul 2014 08:52

Alan Smeets schreef:Je kunt de 49 het beste gebruiken. Normaal meet je de rusthartslag inderdaad wanneer je opstaat. Je zou dan bijvoorbeeld als je wakker wordt nog een minuut met je ogen dicht kunnen blijven liggen met je hartslagmeter om en dan de laagste waarde pakken.

Die 49 raad ik je aan omdat je waarschijnlijk je zones wilt vaststellen aan de hand van deze waarden. Dit is slechts een hele grove schatting en waarschijnlijk overschatten deze zones jouw werkelijke zones.

In jouw naam staat 84. Ik neem nu aan dat dit om je geboortejaar gaat. Dan ben of wordt je nu 30. Ik kan je dan adviseren om veel tijd in je rustige duurzone door te brengen. Onder de 130-135 is dan een mooie indicatie. 135 kan al aan de hoge kant zijn. Je zult zien dat de zones uit je rust- en maximal hartslag veel hoger liggen.

Ideaal is het natuurlijk om een inspanningstest te doen. Dit kun je tussen de 75 en 175 euro laten doen. Let er wel op dat er lactaat geprikt moet worden of een zuurstof analyse wordt gedaan.

Alan
Ik heb op papendal een inspanningstest test gedaan en daar is de rust hartslag totaal niet besproken.
max hsf 179 op papendal en in het veld haal ik nu max 185 hsf (1,5 jaar later)
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 jul 2014 09:43

Rusthartslag is helemaal niet van belang voor je trainingszones. Mijn hartslag is aan het eind van de ochtend (zittend achter een buro) vaak lager dan als ik net wakker ben.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 21 jul 2014 11:42

Inderdaad, de rusthartslag wordt niet besproken tijdens een inspanningstest. Tijdens een inspanningstest word je aerobe drempel en anaerobe drempel bepaald aan de hand van je lactaat waarden of zuurstof waarden. Aan de hand daarvan kan zeer precies bepaald worden op welke hartslagen of Wattages jij zou moeten trainen om een bepaald effect te krijgen.

Er zijn heel veel verschillende zones. Vaak zijn het allemaal dezelfde beestjes alleen met een andere naam.

Jij vraagt naar je rusthartslag en je maximale hartslag. Aan de hand van deze waarden kun je met de tabellen van Karvonen ook een inschatting maken van je hartslagzones. Dit kan een goede indicatie zijn, maar vaak overschatten ze ook je zones.

Over de test kan ik geen uitspraken doen, daar kunnen verschillende redenen voor zijn, voeding, temperatuur, ziekte, verkoudheid, trainingen in de dagen/periode ervoor en ga zo maar door. Zo'n verschil is wel mogelijk.

Geef de zones van die test eens door, dan kan ik daar eens naar kijken.

JohnDoe84
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jul 2014 21:00

JohnDoe84 25 jul 2014 18:45

Thnxs allemaal voor de bruikbare reacties, ik probeer idd rondjes van 2 uur te maken en train dan vaak met een hartslag van rond de 135.

Plaats reactie