Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

BigRingVR - real life video training

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 20 feb 2017 08:49

@Maruss Als je vermogensmeter niet geregistreerd wordt dan kunnen we geen snelheid berekenen, vandaar dat het dan niet werkt. Het is wel "interessant" dat je wel een video kon starten op die manier. Blijkbaar werd de vermogensmeter initieel (bij het koppelen in het configuratiescherm) wel gevonden, maar tijdens het rijden dus niet.

Dat kan inderdaad te maken hebben met een batterij die te leeg is, waardoor het signaal van je vermogensmeter te zwak is. Maak je gebruik van WiFi op je computer? Als dat zo is, dan kan het zijn dat het zwakke signaal van je vermogensmeter "weggedrukt" wordt door het netwerkverkeer.

Een oplossing is een nieuwe batterij, maar wat ook goed werkt om de verbinding tussen ANT+ stick en vermogensmeter/trainer/hartslagmeter beter te krijgen door gebruik te maken van een USB-verlengkabel. Daarmee kun je de ANT+ stick dan dichter bij de sensoren brengen en is er minder storing.

Als je vermogensmeter het nu "even" niet doet met BigRingVR kun je ook nog kiezen voor virtual power. Koppel dan alleen snelheids+cadans sensor en hartslagmeter en kies een geschikte trainer voor virtual power. Als je trainer er niet bij staat kies dan een generieke (Fluid of magnetic). Hiermee wordt het vermogen wel heel grof benaderd, maar zal de video wel reageren op hoe snel je fietst.

DarklyDreaming
Forum-lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 aug 2012 10:01

DarklyDreaming 20 feb 2017 09:46

ericpeters schreef:Is de beeldkwaliteit hetzelfde als de foto's op hun website? Bij kinomap vond ik het maar niks vergeleken met de tacx films.

Regards From EP
Beeldkwaliteit is prima, als je systeem en je internetverbinding goed zijn.
Ik krijg 1920x1080 beeld binnen, ziet er goed uit.

HD video en HD bandwidth aanzetten.

DarklyDreaming
Forum-lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 aug 2012 10:01

DarklyDreaming 20 feb 2017 09:54

Heb 2 ritjes gemaakt en programma werkt goed.
Ik heb wel 1 issue, maar kan zijn dat ik instellingen niet goed heb staan.

Mijn Tacx Neo heeft downhill simulatie, maar BigRingVR stopt, als ik stop met trappen.
De snelheid neemt wel toe als het bergaf gaat, maar als ik pedalen stil houdt, dan pauzeert het programma na paar seconden.

Moet ik iets aanpassen of is dit een issue in de software?

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 20 feb 2017 10:36

@DarklyDreaming bedankt voor je vraag. Dit is express zo ingebouwd, met name voor voor fietstrainers waar het wiel nog inzit. We zouden niet willen dat het wiel maar hard aangedreven blijft doordraaien.

Wat je kunt doen bij afdalen is heel lichtjes blijven trappen. De software registreert of je meer dan 0 Watt levert en blijft doordraaien zolang je dat doet.

Mochten er genoeg mensen zijn die zouden willen willen dat de simulatie doorgaat als je je benen stil houdt dan is het natuurlijk altijd een optie voor ons om de software aan te passen!

DarklyDreaming
Forum-lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 aug 2012 10:01

DarklyDreaming 20 feb 2017 11:50

ibooij schreef:@DarklyDreaming bedankt voor je vraag. Dit is express zo ingebouwd, met name voor voor fietstrainers waar het wiel nog inzit. We zouden niet willen dat het wiel maar hard aangedreven blijft doordraaien.
Welke info krijgen jullie vanuit de SMART trainer binnen?

Ik kan me voorstellen dat dit bij een trainer zonder downhill simulatie anders is dan bij de Neo mét downhill simulatie.

Ik wil niet rustig meetrappen, ik wil bijkomen na een klim :D
ibooij schreef:We zouden niet willen dat het wiel maar hard aangedreven blijft doordraaien.
Dat zal ook niet gebeuren, want de trainers met het wiel erin hebben geen downhill simulatie, die trainers hebben geen motor die dat aan kan.

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 20 feb 2017 12:24

ibooij schreef:We zouden niet willen dat het wiel maar hard aangedreven blijft doordraaien.
DarklyDreaming schreef: Dat zal ook niet gebeuren, want de trainers met het wiel erin hebben geen downhill simulatie, die trainers hebben geen motor die dat aan kan.
Toch wel hoor, de Tacx Fortius

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37651
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 feb 2017 12:36

Op mijn oude tacx werd ook het wiel aangedreven. Werkte prima en was na een pittige klim wel lekker inderdaad. Mooi moment om ff de ventilator harder te zetten enzo haha.
Snelheid werd wel beperkt, dus wiel draaide niet idioot hard.
Less is bore

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 20 feb 2017 13:24

Als we kijken naar de huidige generatie Tacx smart trainers, dan heeft de Genius Smart ook downhill simulatie. Volgens mij is dat de enige en hebben de niet-direct-drive trainers van Elite, Cycleops, BKool en Wahoo geen aangedreven rollen.

Van de smart trainer krijgen we vermogen, snelheid en cadans toegestuurd. Vermogen gebruiken we om de snelheid te berekenen, cadans tonen we en snelheid vergeten we gelijk weer. Vermogen en cadans worden ook opgeslagen voor export natuurlijk. Dat we snelheid gewoon weer vergeten komt omdat we zelf de berekeningen doen om snelheid te bepalen, anders zijn we van de berekeningen van elke trainer-fabrikant afhankelijk.

Ik heb eerder een Fortius gehad. Die bleef bergaf alleen doordraaien als je (langzaam) bleef trappen. Bij BigRingVR is het dus ongeveer hetzelfde.

Afdalen is sowieso een lastig punt op de trainer. Klimmen kun je nog simuleren door de zwaarte van het trappen. Dalen simuleren, bochten nemen, wind etc is een stuk lastiger. Daarvoor moeten we in de zomer dan maar echt naar de bergen. Voor het klimmen trouwens ook!

Gebruikersavatar
opafiets
Forum-lid
Berichten: 626
Lid geworden op: 13 aug 2008 00:14

Gebruikersavatar opafiets 20 feb 2017 21:36

Zojuist even geprobeerd op de mac.
Leuk.

Veel. Leuker dan die Zwift tekeningen.
En bij Bkool moet je - zover ik weet- altijd eerst infietsen totdat je met een paar mensen vent ofzoiets...

Al had ik graag dat de cijfers van snelheid, hartslag etc iets groter worden weergegeven.
( of ik moet vlak voor de computer gaan zitten). Zit er nu 1,5m vanaf.

Nou zal er straks wel een keer betaald moeten worden voor dit programma.
Hoe gaat dat dan in z'n werk?
( ik heb en wil geen creditcard).
.................

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37651
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 feb 2017 06:24

Die kleine cijfertjes vind ik ook lastig. Mag wel iets leesbaarder.
Gister een paar stukjes gefietst van verschillende cols. Ziet er netjes uit. Het is wel duidelijk zwaarder dan Zwift. Bij zwift kan ik met een 12-23 op de Neo prima uit de voeten, hier is het geen doen. Heb nu een goedkoper 11-28 besteld, dan kan ik net ff wat soepeler trappen. Dit is reeeler dan zwift imho, in real rij ik ook met een 29 achter.
Less is bore

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3379
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 21 feb 2017 07:16

Je kan die relatieve weerstand op hellingen regelen in preferences -> smart trainer -> trainer difficulty setting. Ook in Zwift kan je dat, hoeft dus niet minder of meer reëel te zijn, 't is een keuze.
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37651
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 feb 2017 07:24

Ah, die difficulty had ik gemist. Nu je het zegt: bij zwift heb ik die wat aangepast ivm de 12-23.
Maar die 11-28 gaat er sowiso op en dan difficulty naar 100%.
BRVR stuurt trouwens de trainer wel goed aan, snelle weerstandswissel.
Less is bore

Plaats reactie