Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Glycogeen voorraad / energie verbruik tijdens sporten...?

ilcobra
Forum-lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 19 okt 2010 14:32

ilcobra 29 jun 2015 19:48

Bij echte lange tochten vanaf 200 km en meer doe ik het vaak als volgt. Het eerste uur rijd ik op mijn ontbijt. Daarna begin ik elk half uur wat te eten, vooral vast voedsel zoals brood, banaan, dadels, fruitreep, mueslireep. Weet niet over andere er ook mee te maken hebben, maar bij mij komt er altijd een moment dat het voelt alsof dit voedsel in een hol gat valt en dat in de maag een beetje gaat knagen, vaak na een uur of 4/5 op de fiets. Lijkt of dan de interne voorraad volledig op is en echt volledig op de ingenomen voedsel moet gaan rijden. Is voor mij een teken dat ik extra op mijn voedsel moet gaan letten, omdat er een hongerklop op dat moment in de lucht hangt. Op dat moment ga ik dan over op gelletjes. Die geven echt een geweldige boost en kan daar het laatste uur geweldig mee uitrijden. Bij een echt lange tocht lijkt het mij onmogelijk om je energievoorraad tijdens het fietsen volledig bij te vullen. Zaak is dan ook om hier zo goed mogelijk mee om te gaan en vooral systematisch te blijven eten, goed aanvoelen hoe je je op dat moment op de fiets voelt en absoluut niet in het rood te gaan rijden.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 29 jun 2015 20:28

Wat jij eet zitten weinig koolhydraten in ten opzichte van wat je verbruikt lijkt mij.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

ilcobra
Forum-lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 19 okt 2010 14:32

ilcobra 29 jun 2015 23:57

Selecteer juist dit voedsel vanwege de hoeveelheid koolhydraten die er in zit. Er is geen ander vast voedsel te vinden met nog meer koolhydraten dan wat ik nu eet?

Plaats reactie