Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainen voor hellingen van 12+%

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 22 mei 2015 09:41

53x11 schreef:Ik ga een "F*ck souplesse, ik ga lekker stoempen" clubje oprichten!
Aanmelding :mrgreen:

Ik heb echt wel een heel goede souplese. Maar dan vooral op het vlakke. Naar m'n werk lekker op een piele verzetje en 2x in de week op een zware versnelling serieus tegen de wind in voor kracht.

Op een helling merk ik dat als ik heel licht ga rijden ik alleen maar langzamer ga rijden. Ik kom ook uit de tijd dat alles op de 42x26 ging. Daar deed je gewoon de Tre Cime mee, de Waalse Pijl, LBL. RVV, de Ventoux etc.

Vrij recent nog de Koppenberg met 39x23 opgereden omdat de 26 niet pakte. Dat is voor mijn leeftijd/gewicht combi toch echt een serieuze versnelling en.............nooit iets aan m'n knieën door het fietsen!

Daarnaast vind ik % net zoiets als temperatuur. Er is wat mij betreft geen harde regel op zo'n percentage rij je die versnelling. De Muur kan ik heel zwaar oprijden. Daar weet ik ieder dingetje te liggen. De minder zware Eikenberg zit ik meestal na 200 meter al op het "noodijzer"

Trainen voor steil is volgens mij niks meer dan simuleren. Dus zwaar tegen de wind. Extra zwaar tegen een brug etc.

LethalP
Forum-lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 20 aug 2013 09:34

LethalP 22 mei 2015 22:48

Wellicht ook mensen die raad weten met zoiets:
http://www.quaeldich.de/paesse/kitzbueh ... n/profile/

+/- 8 km tegen tegen +/- 13% (gemiddeld)

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 22 mei 2015 23:20

Ik heb dit topic even door gescrold zonder al teveel belangstelling. Het is net iets als een schriftelijke cursus boksen, dat lijkt me ook niet zo nuttig.

Wel fijn dat ik er weer een leuke wielerterm bij heb: "Noodijzer"

Dank je GastheerG.

Trappe
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 sep 2011 11:36
Contact

Trappe 22 mei 2015 23:40

ThijsvdnBerg schreef:Kom zelf uit een plat stuk Nederland. Dus klim ook te weinig om er echt beter in te worden.
Wat ik doe om toch een beetje het gevoel te krijgen is zorgen dat mijn basis op orde is. Vervolgens heel simpel op de tacx, loodzwaar verzetje erop, cadans van 60 aanhouden en zo wat intervalletjes doen. Wel op de knieën letten, moet geen pijn gaan doen. Zo zijn m'n benen in ieder geval gewend aan de druk die toch anders is bij klimmen dan met bijvoorbeeld een forse tegenwind.

Krachtoefeningen in de sportschool werken bij mij altijd averechts. Of dat algemeen zo is weet ik niet.
Om ook je klimhouding beter te trainen kan je nog het e.e.a. onder je voorwiel leggen.
Trappe doe je met je benen.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2328
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 23 mei 2015 00:20

LethalP schreef:Wellicht ook mensen die raad weten met zoiets:
http://www.quaeldich.de/paesse/kitzbueh ... n/profile/

+/- 8 km tegen tegen +/- 13% (gemiddeld)
Da's inderdaad wel een sloper, de Kitzbüheler Horn. Overigens is de klim naar de top bijna 10km lang (zie profiel). Inmiddels heb ik 'm 3x gedaan. Een keertje hardgelopen tijdens de Kitzbüheler Horn Berglauf. En twee keer op de racefiets met 30x25 als noodijzerAfbeelding. Gemiddeld 8 km/u, cadans 53 rpm. Zwaar, maar goed te doen. Mooie klim, mooi uitzicht bovenop!

jeroenr
Forum-lid
Berichten: 582
Lid geworden op: 07 okt 2008 21:17

jeroenr 23 mei 2015 21:09

Ik weet natuurlijk niet wat het huidige gewicht is, maar ik merk erg sterk dat ik met mijn 65kg boven de 12% merkbaar voordeel krijg ten opzichte van vrienden die 10-15kg zwaarder zijn. Daarnaast is soepel een klim van 14%+ oprijden best goed mogelijk, gewoon een kwestie van het juiste verzet kiezen bij het vermogen dat je kunt leveren.

De afgelopen klimclassic heb ik met 39x25 als kleinste verzet gereden en hoewel dat voor mij in Limburg een ideaal verzet is merk ik (en kan ik terug zien) dat ik in de Ardennen met 36x25 uiteindelijk sneller boven ben. Met andere woorden; ik kan nog niet voldoende vermogen leveren om met 39x25 met een voor mij persoonlijk gunstig beenritme (rond de 80) omhoog te rijden. Volgende keer gaat de 36 er dus weer op, of een 27 of 28 achter.

Als je dus liever met meer souplesse omhoog wil rijden: monteer een kleiner verzet. Uiteindelijk willen we toch harder en dit is dan weer een kwestie van trainen, training, trainen. Vermogen vergroten kan op vele manieren. Ik probeer zelf altijd een zo breed mogelijke basis te leggen met veel duurtraining en daarnaast intervallen.
Cervélo & Cannondale

bever
Forum-lid
Berichten: 2122
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 23 mei 2015 22:10

ThijsvdnBerg schreef: Krachtoefeningen in de sportschool werken bij mij altijd averechts. Of dat algemeen zo is weet ik niet.
Heb deze winter wel veel benen getraind in de sportschool. Ben nl. niet zo explosief/sterk in de benen. Op de korte stukjes bergop helpt dit wel, maar op een lange beklimming schakel ik in de diesel-mode. Gaat niet hard, maar ik kom boven :)

Rayb81
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 mei 2014 09:41

Rayb81 25 mei 2015 01:43

En hoe zit het dan met staand klimmen?
Ik zie dit maar weinig mensen doen/oefenen maar eenmaal goed geoefend fietst dat best lekker.

En dan praat ik natuurlijk niet over alpen cols, kilometers lang staand, maar gewone bultjes hier in Nederland.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 25 mei 2015 01:54

Kijk eens beelden terug van good old Marco Pantani ... die deed halve alpencolls staand op de pedalen ;-).

Voor kleine hobbeltjes moet je bedenken dat je alsnog snel een anderhalve tot 6 minuten bezig bent (als we de bultjes doortrekken tot de korte ardennen klimmetjes). Dat is een tijdsduur die je serieus moet oefenen om goed te verteren, al lijkt het zo kort.

Ik zou altijd proberen om met een beetje vaart aan de klim te beginnen. Juist die korte steile klimmen scheelt het als je flink met vaart aan komt. Je kunt dan ook goed met een flink verzet, staand beginnen. En pas als je snelheid echt terug loopt, gaan zitten en terugschakelen. Echt steil (>18%) is staand niet altijd een optie, hangt een beetje van je grip af, maar je loopt het risico door te slippen omdat je je gewicht van t achterwiel af haalt maar je vermogen op de pedalen laat toenemen.
Met vaart aankomen kan natuurlijk niet altijd, door andere fietsers, of omdat de klim onverwachts start na een haakse bocht linksaf :P.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

iceskater77
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 feb 2014 13:21

iceskater77 25 mei 2015 11:43

Ik haak maar even in op dit topic als jullie het niet erg vinden. Gisteren heeft deze polderridder z'n eerste klim ervaring opgedaan tijdens Tilff-Bastogne-Tilff, de 155 km afstand met 2600 hm.

Voor de zekerheid 50-34 met 12-30 cassette op de fiets geschroefd en die heb ik nodig gehad zeg :? :shock:

Ok ik ben niet de lichtste met 86 kg, maar werd van alle kanten voorbij gereden en dat zit me niet lekker. Veel zag ik er klimmen met veel kleinere cassettes en die zaten vaak nog niet eens op het grootste kransje terwijl ik al op 34-30 zat.

Nu had ik me voorgenomen om op souplesse te blijven fietsen, de cadans hoog te houden, met een hartslag rondom omslagpunt (172 bpm). Mijn wattage output zit dan gemiddeld blijkbaar op zo'n 230 watt.

Zie hier de data van Cote de Jean-Jaques. Vrij representatief ergens halverwege het parcours
Afbeelding

Mijn ftp ligt op 260 watt, komt neer op 3 watt/kg.

Mijn conclusie is nu dat mij vermogen rond omslagpunt nog gewoon te laag is. Eens?

Als ik ging proberen een zwaarder verzet te rijden (34-26) dan zakte de cadans terug tussen de 60-70 en ging de hartslag snel boven omslagpunt. Dat leek me ook niet de bedoeling voor klimmetjes van een kwartier, toch?

Op het einde zat nog de Redoute en zat ik er wel doorheen. Plaatje met data zegt genoeg.
Afbeelding

Kortom; het was een super mooie tocht, maar toch beetje gedesillusioneerd :(
Ik wil dit dmv training in zo kort mogelijke tijd verbeteren. Meer op vermogen trainen rond omslagpunt? Gewicht verminderen zou het snelst gaan, maar mijn vet% is al laag en het is meer spiermassa dat in de weg zit. Type sprinter op het vlakke zeg maar :lol:

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5103
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 25 mei 2015 12:17

FTP = vermogen op omslagpunt
Of is die wattage op jouw grafiekjes een strava wattage ?(leuk nietszeggend getal)

Maar op zulke korte klimmetjes kan je prima boven je omslagpunt omhoog knallen, het is juist het idee dat dit soort klimmetjes pijn doen.

iceskater77
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 feb 2014 13:21

iceskater77 25 mei 2015 13:15

DDX schreef:FTP = vermogen op omslagpunt
Of is die wattage op jouw grafiekjes een strava wattage ?(leuk nietszeggend getal)

Maar op zulke korte klimmetjes kan je prima boven je omslagpunt omhoog knallen, het is juist het idee dat dit soort klimmetjes pijn doen.
FTP is bekend, maar wat bedoel je ermee te zeggen?

Het wattage staat in strava maar de data komt wel degelijk van de mijn vermogensmeter.
In andere cols heb ik inderdaad ook boven omslagpunt gefietst. Enkele minuten tegen max Hr aan.

Plaats reactie