Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hemoglobine en wielrennen / duursport

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 28 mar 2015 20:25

harryprog schreef:
TumTumTum schreef:En voor vrouwen? Wanneer moet je aan de appelstroop?
Voor vrouwen is de range, ook weer apparatuurafhankelijk, 8.0-10.0 mmol/l.
De laatste keer dat het bij mij gemeten is was het 7.7 :(
Ik heb hier van forumleden al een paar tips gehad om meer ijzer binnen te krijgen, Roosvice Ferro, veel peulvruchten en bladgroenten eten, sowieso maar geen vegetariër worden. Het helpt...maar niet genoeg. Echt bloedarmoede heb ik niet maar energiek voel ik me ook nooit.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
Harryfietst
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar Harryfietst 28 mar 2015 21:30

Die 0.3 merk je niet aan de hoeveelheid energie die je hebt hoor, TTT. Het kan heel goed dat die waarde bij je past (95% van de gezonde vrouwen zitten tussen de de 8 en 10 mol/l, dus 5% niet, en toch zijn ze gezond!).

Marniparni
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 19 jun 2012 09:52
Locatie: Leiden

Marniparni 01 apr 2015 13:55

TumTumTum schreef:Voor vrouwen is de range, ook weer apparatuurafhankelijk, 8.0-10.0 mmol/l.
De laatste keer dat het bij mij gemeten is was het 7.7 :(
Ik heb hier van forumleden al een paar tips gehad om meer ijzer binnen te krijgen, Roosvice Ferro, veel peulvruchten en bladgroenten eten, sowieso maar geen vegetariër worden. Het helpt...maar niet genoeg. Echt bloedarmoede heb ik niet maar energiek voel ik me ook nooit.
Op het gevaar van dubbele tips af: broccoli bevat vrij veel ijzer. Daarnaast schijnen foliumzuur (=vitamine B11) en vitamine B12 een belangrijke rol te spelen in de opname van ijzer in het lichaam. Dus als je wel ijzer binnenkrijgt, maar geen vitamine B11 en B12 schiet het nog niet echt op.
H.T.F.U.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 01 apr 2015 20:31

Alan Smeets schreef: Je hele verhaal klopt maar dit artikel zegt niets over de mate van oxidatieve stress die ontstaat door zware inspanning. Als je jouw verhaal generaliseerd naar sporters dan zou dit betekenen dat alle sporters een lager HB zouden moeten hebben dan niet sporters. ......... zie ik ook bij sporters die meer dan 20 uur trainen.
Nu verwar je intensief sporten en veel sporten.
Ook al zijn de bloedwaarden goed, dan betekent dat nog niet dat er geen effect is.
Jouw klanten hebben vermoedelijk sowieso van nature een hoger Hb dan een doorsnee van de bevolking.

Ronderenners hebben echt aan het eind van een grote ronde een lager Hb dan aan het begin van een grote ronde, alhoewel dat ook een andere reden kan hebben (overmatig zweten leidt tot
verlies van ijzer).
Tyler Hamilton benoemt dit in zijn boek ook, maar dit fenomeen is voor zover ik weet algemeen bekend.

http://www.cyclingnews.com/features/ana ... ls-debated

P.S.: waarom schrijf je persoonsvormen met een "d"?
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 01 apr 2015 21:15

Even geen bron bij de hand, maar bij training neemt je totale hoeveelheid Hb toe, maar je bloedvolume neemt méér toe, dus je [Hb] daalt.

Ik zit meestal maar rond de 8.6 bij Sanquin trouwens :cry:

Volgende keer ga ik plasma geven, dus dan mag ik m'n rbc's houden.
Ik heb ook nog voorzichtig geïnformeerd of ze bereid waren hun koelkast een weekje of 3 ter beschikking te stellen maar dat leek niet het geval.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 03 apr 2015 15:58

loos schreef:
Alan Smeets schreef: Je hele verhaal klopt maar dit artikel zegt niets over de mate van oxidatieve stress die ontstaat door zware inspanning. Als je jouw verhaal generaliseerd naar sporters dan zou dit betekenen dat alle sporters een lager HB zouden moeten hebben dan niet sporters. ......... zie ik ook bij sporters die meer dan 20 uur trainen.
Nu verwar je intensief sporten en veel sporten.
Ook al zijn de bloedwaarden goed, dan betekent dat nog niet dat er geen effect is.
Jouw klanten hebben vermoedelijk sowieso van nature een hoger Hb dan een doorsnee van de bevolking.

Ronderenners hebben echt aan het eind van een grote ronde een lager Hb dan aan het begin van een grote ronde, alhoewel dat ook een andere reden kan hebben (overmatig zweten leidt tot
verlies van ijzer).
Tyler Hamilton benoemt dit in zijn boek ook, maar dit fenomeen is voor zover ik weet algemeen bekend.

http://www.cyclingnews.com/features/ana ... ls-debated

P.S.: waarom schrijf je persoonsvormen met een "d"?
Ik schreef alleen dat het artikel dat jij citeerde niets te maken heeft met een lager Hb gehalte bij sporters. Dat is een willekeurig artikel over een lager Hb. Het heeft niets met sporters te maken.

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 08 apr 2015 20:26

scepticus schreef:Even geen bron bij de hand, maar bij training neemt je totale hoeveelheid Hb toe, maar je bloedvolume neemt méér toe, dus je [Hb] daalt.
Ja, precies, dat is ook zoals ik het begrepen heb: van duursport daalt je relatieve hoeveelheid HB doordat je bloedvolume toeneemt.

En nog iets over ijzer: als je zorgt m et vitamine C bij de maaltijd wordt het ijzer uit je eten beter opgenomen, met zuivelproducten erbij juist slechter. Dus liever een jus bij je eten dan een glas melk.

En verder is het ook een aanlegkwestie. Mijzelf als voorbeeld: ik ben vrouw, al m'n hele leven vegetariër én ook al lang duursporter, ik doe verder niets bijzonders vanwege het ijzer, en ik heb altijd bij de bloedbank een hoog HB.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
Coulthard1984
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 jan 2014 13:56

Gebruikersavatar Coulthard1984 04 mei 2015 13:21

HB daalt wanneer je beter getraind raakt, doordat het bloedplasma volume toeneemt.
Maar in feite hebben goed getrainde duuratleten juist een verhoogde hoeveelheid HB (HT)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3824146/

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 04 mei 2015 13:28

HT (hematocriet) daalt idd om de door jou gegeven reden (is namelijk een relatieve maat). Hb zou toch toe moeten nemen agv training.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

neos
Forum-lid
Berichten: 1523
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:41

neos 04 mei 2015 20:43

Een maand geleden was ik zo moe en had geen zin meer om mij iedere rit in clubverband op mijn tandvlees te moeten rijden. :(
Telkens brand in de boven benen. :(
Ik rijd 2 a 300 km per week. :shock:
Slapen ging superslecht dus zag ik het niet meer zitten. :(
Naar de huisarts en die heeft bloed helemaal nagekeken.
Die zei dat ik bloed verlies. :(
Het hb was 5.9 dus hij verwees mij door naar de internist. :(
4 jaar geleden is bij mij een stent geplaatst dit nadat ik heel lang een scherpe keelpijn had.
Nu wil het geval dat ik 2 dagen na mijn huisarts bezoek weer dezelfde pijn kreeg. :(
Dus naar de huisartsenpost gegaan en meteen aan de monitor . :(
Mijn hb gemeten en die was 5.2. :(
Omdat de cardioloog zeker wilde weten of het niet mijn hart was wilde hij mij op de ergometer laten fietsen maar dit mocht in geen geval bij een lager hb dan 6. :(
Die zelfde dag nog 2 zakken bloed en een nachtje ziekenhuis. :o
Nu 3 ferro tabletten per dag slikken. :(
Rond de middag gefietst met een hb van 6.6 ( super die bloeddoping) en geen keelpijn meer.. :D
Na een week bloed geprikt bij de huisarts en toen was deze 7.4. :D
Nu begrijp ik dat het hb de zuurstof naar de spieren transportteerd dus bij een te laag hb brand je snel op, dus je hart is een grote spier. :(
Op 13 mei een scopie van de darm omdat ze willen weten waarom ik zoveel bloed kwijt ben. :(
cornelli racing cycles Uden

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 05 mei 2015 10:05

Sterkte Neos!
Afbeelding

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 05 mei 2015 12:27

53x11 schreef:HT (hematocriet) daalt idd om de door jou gegeven reden (is namelijk een relatieve maat). Hb zou toch toe moeten nemen agv training.
Hb is ook een relatieve waarde, althans, zoals die wordt bepaald/gemeten bij de Bloedbank en de dokter enzo: de concentratie van hemoglobine in het bloed (mmol/l, dus gewicht per volume-eenheid).

Sterkte, Neos, ik hoop dat het 'lek' gevonden en verholpen kan worden!

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Plaats reactie