Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Hier is Don Bidon

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 19 okt 2014 13:08

Zoeken op super record groupset (net zoals "record eps", "chorus eps")levert wel heel erg verschillende resultaten op.
Vooral bike components.de komt er uit met wel heel erg goedkope prijzen (factor /1000) denk ik zo.

Verder heel erg veel bewondering dat iemand dit wil doen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 21 okt 2014 19:21

fantastisch idee.
Ik plaatste ooit ergens op het forum dat ik wenste dat er een Tweakers pricewatch achtige vergelijk site voor fietsonderdelen en toebehoren zou zijn, leuk dat je er gewoon aan begonnen bent! En, ziet er erg mooi uit.

als ik zo vrij mag zijn, een paar tips:
-voor mij is een belangrijk punt bij een vergelijkingsite, dat ook écht dezelfde dingen worden vergeleken. Dat hebben ze bij Tweakers heel goed gedaan, als je bijvoorbeeld iphone 5s intiept kun je vervolgens nog de verschillende uitvoeringen selecteren en dan sorteren op prijs. Het punt is dat mensen vaak echt wel weten wat ze zoeken, maar vaak niet de 'officiële' naam kennen (bij tv's en computers is dat helemaal lastig omdat je ook nog tig verschillende versies hebt). Ik zocht net bijvoorbeeld op Don Bidon op 'Garmin edge 1000', maar krijg dan ook tussen de resultaten de garmin hartslagband. Wat ik me kan voorstellen is dat je dan als resultaat enkel de Garmin 1000 edge en de Garmin edge 1000 bundel zou weergeven. Of, dat er nog een tussenstap is van alle artikelen met in de titel 'Garmin edge 1000' en dat je vervolgens een specifiek artikel kunt selecteren.
- ik zou de voorkeur geven aan een (kleiner) overzicht van de verschillende shops onder elkaar, zodat je op prijs kunt sorteren. Als je op deze wijze doorgaat en meer webshops gaat opnemen moet je oneindig gaan scrollen naar onder
- volgens mij kun je tegenwoordig inderdaad niet meer om de webshops uit het buitenland heen (vooral België, UK en Duitsland). Verzenden tussen europese landen wordt steeds goedkoper.

heb vorig jaar ergens eens een excel lijstje gemaakt met alle webshops die ik op dat moment zo snel tegenkwam, zijn er een stuk of 54, als je interesse hebt pm maar even

succes met de verdere ontwikkeling!

p.s. voor hen die dit nog niet kennen een tip voor alle andere prijszoekers: tiep in google achter het artikel wat je zoekt even "site:nl" dan verklein je de resultaten tot enkel Nederlandse websites (of "site:be", "site:de" etc etc).

Gebruikersavatar
bnijssen
Forum-lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 jul 2013 13:06

Gebruikersavatar bnijssen 21 okt 2014 22:17

@Lcsmet, thanks. Als het goed is gaat het nu beter, wat betreft prijzen > 1000€.

@MonsieurPinor, Bedankt voor je uitgebreide reactie en je tips. Ik zal even stap-voor-stap proberen te reageren op je punten;

1) Dit is meteen het aller moeilijkste. Don Bidon is op dit moment zo simpel omdat ik uitga van de intelligentie van de bezoeker. Anders gezegd: de slimmigheid zit m in de zoekterm die de gebruiker invult, puur omdat de site afhankelijk is van de zoekresultaten binnen een bepaalde webshop. Daarop heeft de Don geen invloed, vooral omdat ook alles realtime gebeurt.
2) Ik krijg inderdaad meer feedback over de sortering van resultaten. Op mijn to do lijstje dat het maken van een alternatief overzicht. De grote uitdaging hierin is mijn inziens wederom dat de zoekresultaten zo divers kunnen zijn. Een voorbeeld; wanneer je op SPD-SL zoek, kun je zowel de pedalen als de schoenplaatjes te zien krijgen. Wanneer die resultaten op prijs gesorteerd worden, komen uiteraard de schoenplaatjes bovenaan te staan en de Dura Ace pedalen onderaan. (note to self: misschien zijn subfilters hier een uitkomst).
3) Klopt klopt, en ja, ik heb zeker interesse in je Excelletje met webshops. Stemmen en ideeën kan ook via de hier eerder genoemde uservoice website.

Bedankt!
De eerste prijsvergelijker voor online fiets-shops: DonBidon.nl

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 21 okt 2014 22:39

bnijssen schreef:
1) Dit is meteen het aller moeilijkste. Don Bidon is op dit moment zo simpel omdat ik uitga van de intelligentie van de bezoeker. Anders gezegd: de slimmigheid zit m in de zoekterm die de gebruiker invult, puur omdat de site afhankelijk is van de zoekresultaten binnen een bepaalde webshop. Daarop heeft de Don geen invloed, vooral omdat ook alles realtime gebeurt.
zou het kunnen dat ze bijvoorbeeld bij Tweakers een eigen database met artikelen beheren?
bnijssen schreef:
2) Ik krijg inderdaad meer feedback over de sortering van resultaten. Op mijn to do lijstje dat het maken van een alternatief overzicht. De grote uitdaging hierin is mijn inziens wederom dat de zoekresultaten zo divers kunnen zijn. Een voorbeeld; wanneer je op SPD-SL zoek, kun je zowel de pedalen als de schoenplaatjes te zien krijgen. Wanneer die resultaten op prijs gesorteerd worden, komen uiteraard de schoenplaatjes bovenaan te staan en de Dura Ace pedalen onderaan. (note to self: misschien zijn subfilters hier een uitkomst).
subfilters zou handig zijn (zoals ik in mijn eerste post al vermeldde)
bnijssen schreef:
3) Klopt klopt, en ja, ik heb zeker interesse in je Excelletje met webshops. Stemmen en ideeën kan ook via de hier eerder genoemde uservoice website.
heb je het lijstje per mail gestuurd

Gebruikersavatar
StevieSeagal
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 17 apr 2013 12:59

Gebruikersavatar StevieSeagal 19 dec 2014 11:28

Ik zag dat je weer een aantal winkels had toegevoegd, maar ik zie ook dat je Mantel verwijderd hebt.
Is hier een bijzondere reden voor? Vond het met name opvallend omdat je een paar weken terug Mantel nog als tip van don aangaf.
Afbeelding

Gebruikersavatar
bnijssen
Forum-lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 jul 2013 13:06

Gebruikersavatar bnijssen 20 dec 2014 12:45

Hi @StevieSeagel,

Klopt, ik heb inderdaad de laatste tijd weer wat shops toegevoegd (Bike24, wieleroutfits), ook heb ik Mantel er vanaf gehaald. De reden hiervoor is het feit dat ik niet degene was die voor elk resultaat op hun website "Tip van Don", maar dat zij dat zelf, en op eigen initiatief, deden. Ik was van mening dat Mantel op deze manier de zoekresultaten beinvloedde en heb ze daarom tijdelijk van de website afgehaald. Ik ben op dit moment met hen in contact om tot duidelijke afspraken te komen. Ik kon even niet anders.

Hopelijk zijn ze snel weer terug op het overzicht van de Don.
De eerste prijsvergelijker voor online fiets-shops: DonBidon.nl

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5220
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 20 dec 2014 13:15

Heb je ook al contact met Van Bon Sport gehad? Die heeft ook vaak scherpe prijzen.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
bnijssen
Forum-lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 jul 2013 13:06

Gebruikersavatar bnijssen 20 dec 2014 13:18

Hi JPAR,
Nee die shop was ik even vergeten, hoewel ik er zelf ooit wat bestelde.
Hier vind je een lijstje waar iedereen ideeën kan posten en kan stemmen.
De eerste prijsvergelijker voor online fiets-shops: DonBidon.nl

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5220
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 20 dec 2014 13:20

Ik heb al even gestemd. Heb er deze week nieuwe schoenen in de pre-order besteld. Vandaar dat ik er aan dacht.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

bianchi
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 27 jul 2014 15:01

bianchi 20 dec 2014 16:03

Ik lees nu pas dit topic, prima initiatief. Ik was zelf ook al op het internet op zoek naar een prijsvergelijker voor fiets onderdelen, maar zag op het laatst door de bomen het bos niet meer en ben dus zelf aan het googelen geslagen.

Ik was op zoek naar een setje khamsin wielen voor (uiteraard) de laagste prijs :lol: en kwam uit op de site van de wielershop.nl. Ik weet niet of deze er al bijstaat ?
Ik werd s'avonds direct na mijn bestelling gebeld om mijn bestelling te bevestigen en vragen te (kunnen) stellen. prima service en snel geleverd.

Gebruikersavatar
bnijssen
Forum-lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 jul 2013 13:06

Gebruikersavatar bnijssen 13 jan 2015 20:16

Goedenavond Wielervrienden,
Ik wilde jullie even attenderen (en vragen of jullie 't even willen testen) op de grootste aanpassing aan Don Bidon (tot nu toe). Tijdens de donkere dagen van Kerst ben ik namelijk begonnen met maken van een lijstweergave van resultaten, zoals hierboven vaak gevraagd werd. Daarnaast zijn die resultaten doorzoekbaar én sorteerbaar op prijs. Als extraatje heb ik ook de verzendkosten meegenomen in het lijst-overzicht.
Ik heb het zojuist allemaal online gezet, dus het kan zijn dat er nog wat (schoonheids-)foutjes inzitten, laat het dan gerust weten.

Afbeelding

P.S. Voor diegene die nieuwsgierig zijn naar mijn sleutelbeen: Uit de laatste controle blijkt dat het nog steeds niet helemaal goed aangegroeid is. Na 4 maanden had dat uiteraard wel gemoeten, maar bot lijkt erg traag te groeien. Nog steeds niet fietsen, dus hardloop ik de winter door.
De eerste prijsvergelijker voor online fiets-shops: DonBidon.nl

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5220
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 13 jan 2015 20:25

Werkt mooi. Komen niet alleen specifieke "oplossingen" maar ook oplossingen die erop lijken als je een artikel zoekt. Misschien kun je nog een optie inbouwen waarbij je kunt kiezen tussen exact of één van de genoemde zoekcriteria.

Vervelend dat het niet opschiet met die breuk. Hebben ze wel het idee dat het nog goed komt, of moet er geopereerd worden? Ik hoop dat ik over twee weken weer mag beginnen met fietsen na mijn operatie. Moet vrijdag weer bij de orthopeed komen.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Plaats reactie