Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Fietscomputer kiezen

Gebruikersavatar
ghulst
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 sep 2016 20:55

Gebruikersavatar ghulst 10 okt 2016 23:47

Ik zit al de hele avond een beetje fietscomputer topics en reviews te lezen, maar ik kom er nog niet uit.

Ik zoek een fietscomputer waarmee ik:
  1. Mijn rit kan vastleggen (snelheid, afstand en tijd)
  2. Kan koppelen aan sensoren (hart heb ik, cadans/snelheid wil ik)
  3. Gereden ritten kan koppelen aan Strava etc. (live en sectie waarschuwingen zou leuk zijn)
  4. Trainingsschema's kan rijden op snelheid/hartslag/afsand/interval
  5. Een route voor een langere rit kan voorbereiden en met de fietscomputer kan afrijden
Tegelijkertijd ben ik nog maar net aan het beginnen en wil ik nu niet meteen de wereld aan een fietscomputer uitgeven. Mijn budget is ongeveer €150. (€200 max, maar minder mag zeker ook.) Tweedehands is zeker een optie.

Ik heb allerlei Garmin's bekeken, maar die lijken nogal prijzig. De Sigma ROX 10 lijkt wel een interessant apparaat en de nieuwe ROX 11 zou ook nog binnen budget vallen. Zijn er nog andere suggesties binnen deze parameters?

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 10 okt 2016 23:48

tweedehands 810 (als ik zo snel even op marktplaats kijk moet dat met een beetje geluk voor de niet-bundel versie voor € 200,- wellicht lukken)

hier bijvoorbeeld: http://link.marktplaats.nl/m1093792663

wat voor hartslagband heb je al (protocol?)

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 11 okt 2016 00:14

vraag me af of dat kan met dat oortje en kan irritant en (wellicht) gevaarlijk zijn.

daarnaast probleem met smartphone (evt op je stuur) is:
1. waterbestendigheid
2. batterijduur (al valt dat met de nieuwste smartphones wellicht weer mee en is natuurlijk weer op de lossen door een powerbank oid)

en als je echt in zones wilt trainen heb je gewoon iets op je stuur nodig, want je telefoon zal niet constant je hartslag/vermogen via bluetooth oortje doorgeven (of je wordt daar helemaal gek van).

Daarnaast lijkt een hartslagband al in het bezit, dus die is (als het meezit met de connectiviteit) niet nodig.

810 behoudt z'n waarde waarschijnlijk nog wel even dus als je vervolgens wilt upgraden krijg je daar ook nog wel iets voor. 810 heeft ook strava live segmenten (mits je inderdaad Strava Premium hebt)

persoonlijk vind ik bluetooth daarnaast een baggerprotocol, maar zoals gezegd dat is.. persoonlijk ;)

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 11 okt 2016 00:23

voor hartslagband aanwezig, zie punt 2

om te starten hoef je niet eens een bundel versie te hebben, want via gps snelheid redelijk te volgen (geen glonass volgens mij die 810, dat is wel jammer). Dan heb je nog geen cadans, maar als je een beetje kunt hoofdrekenen kom je daar aan de hand van je snelheid + je verzet wat je draait ook uit :mrgreen:

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 11 okt 2016 01:07

goeie van futurumshop (nog niet gezien), maar dat zou je ook wat onderhandelingsruimte kunnen geven bij een tweedehands ;)

ik zou TS adviseren om toch zeker als je een beetje normaal wilt navigeren naar een versie met kaartmogelijkheid te kijken (voor dat budget <200 dus wellicht mogelijk) dan stem ik tegen de Rox 7, want geen kaartmateriaal mogelijk.

en trouwens, de oudere Garmin Ant+ cadans/snelheidssensors (GSC10) zijn inmiddels met een beetje geluk 2e hands al voor een aardig prijsje te krijgen (ik verkocht die van mij pas op het forum voor € 10,-)

Gebruikersavatar
ghulst
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 sep 2016 20:55

Gebruikersavatar ghulst 11 okt 2016 08:59

Dat topic groeit snel zeg. ;)
monsieurpinot schreef:wat voor hartslagband heb je al (protocol?)
Dat dan maar even eerst. Ik heb al een Wahoo Blue HR hartslagmeter. Die koppelt met bluetooth aan mijn iPhone. (Dus geen ANT+) Effectief zal dat waarschijnlijk betekenen dat ik wel aan allemaal nieuwe sensoren zal moeten zeker?

Die Futurumshop aanbieding is inderdaad wel interessant dan. Ik zie aardig wat tweedehands 810's aangeboden worden rondom die €200 op dit moment, maar die €30 meer is dan niet het probleem. Aan de andere kant staat er een ROX 10 met speed sensor online net onder de 100. De 11 ligt voor 159 nieuw in de winkel. Die 7 is voor €85 niet verkeerd trouwens.
Als je alles wilt, dan lijkt de Wahoo Elemnt me ook wel interessant, maar dan gaan we weer een flinke stap hoger. Die heeft ook een hoger beta gehalte met regelmatig updates met nieuwe functionaliteit. Dat vind ik wel heel leuk, want ik klus wel veel met digitale techniek. Maar goed, dat is dan wel meteen weer een hele sloot geld, helaas.

De andere optie zou zijn om te zoeken naar de Wahoo Blue SC sensor en dan inderdaad Strava Premium gebruiken en mijn Pebble als display om mijn pols. Nadeel is wel de accu. Mijn iPhone doet het best een tijdje, maar op een gegeven moment houdt het wel op. Ik heb het idee dat fietscomputers het langer uithouden. Daarnaast is de iPhone van een kennis ook stuk getrild in de houder op zijn fiets. Dat is iets dat ik ook wel zou willen voorkomen. ;)

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 11 okt 2016 09:20

Aha, je budget is dus nog wat oprekbaar :)

Gebruikersavatar
ghulst
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 sep 2016 20:55

Gebruikersavatar ghulst 11 okt 2016 09:24

Ja, het budget is nog wel wat oprekbaar. Ik stel de grenzen eerder zelf, omdat ik niet meteen op gadgets leeg wil lopen. De fiets was al een aardige uitgave en ik ben nog steeds verkennend of het de sport is die ik serieuzer wil gaan doen. ;)

Gebruikersavatar
ghulst
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 sep 2016 20:55

Gebruikersavatar ghulst 11 okt 2016 09:58

SqueeZer schreef:Slechte batterijen die iphones :mrgreen:
Och, ik ben nogal een enthousiaste en intensieve gebruiker. Daar gaat zo'n toestel op een gegeven moment toch onder lijden. ;) Maar goed, ik heb ook nog nooit geprobeerd om het onderste uit de kan (iphone) te halen op een fiets.
SqueeZer schreef:Vandaar dat ik zo een waterdicht hoesje gebruik en hem eigenlijk in mijn zakje op de rug van mijn shirt/vest steek. Zit altijd goed vast en dichtgeritst.
Goed punt. Ik zou dan de pebble smartwatch wel als display kunnen gebruiken. Er lijken ook wel mounts voor te zijn, al moet ik eens even kijken bij welke ik de band wel kan laten zitten.
SqueeZer schreef:Tussen de regels lees ik toch dat je stiekem een Wahoo Elemnt wilt. Niks mis mee ik ben ook zo eentje :oops:
Nou ja, ik werk regelmatig met internet startups en die markt. Dat betekent dat ik wel hou van dingen die gaandeweg uitgebreid worden met nieuwe functionaliteit door updates. En ik hou wel van bedrijven die het contact met hun klanten serieus nemen. ;)
SqueeZer schreef:En dan heb ik toch wel zoiets van, als je toch wss. gaat uitkomen op het einde van de rit bij wat je "stiekem" wilt, bespaar je dan het geld voor de omweg en spaar even door voor die oplossing.
Ik denk dat ik hem ook eens zou moeten zien om te weten of ik hem inderdaad echt wil hebben, of dat het marktgevoel er omheen me aantrekt. Dat zou zomaar kunnen namelijk. ;)

De Garmin Edge 810 (of hoger) heeft natuurlijk wel het voordeel van het kleurenscherm en de kaartnavigatie. Maar het nadeel dat je aan een redelijk gesloten bedrijf bent overgeleverd en een redelijk standaard oplossing gebruikt. (Lage geek factor, die is bij de elemnt hoger.)
SqueeZer schreef:Bevestigt mijn mening werk nog ff verder met je smart en spaar door voor wat je echt wilt, tegen die tijd heb je ook een beter beeld of de sport "en die megadure computer" het waard is voor jou.
Waarschijnlijk wel. :) Maar goed, ik hou ook van gadgets en een stapje is wel een stapje. Maar verstand is in dit geval inderdaad ook wat waard.

Gebruikersavatar
ghulst
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 sep 2016 20:55

Gebruikersavatar ghulst 11 okt 2016 11:38

Na deze hele discussie zit ik er hard over te denken om dan inderdaad maar op mijn smartphone verder te borduren. Ik zit er nu aan te denken om de Wahoo RFLKT aan te schaffen. Geen kaartnavigatie, maar hij koppelt wel met de BlueHR die ik al heb en als ik er dan nog een BlueSC bij haal, dan heb ik ook speed en cadence. Dan de RFLKT als unit op de fiets, want anders zit ik weer met die Pebble om mijn pols en daar hou ik eigenlijk niet zo van.
Ik heb wel gezien dat je met RideWithGPS ook turn-by-turn navigatie op je RFLKT kunt doen. En het hele setje blijft zo redelijk binnen budget. :)

Upgrade naar ELEMNT zou dan later een logische stap zijn. ;)

Gebruikersavatar
ghulst
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 sep 2016 20:55

Gebruikersavatar ghulst 11 okt 2016 19:41

Natuurlijk ben ik een beetje gaan zoeken naar leuke deals voor Wahoo spullen. Ook om te kijken hoe het binnen het bidget zou passen. Nou, dat gaat dus heel gemakkelijk. In tegenstelling tot alle Nederlandse shops, heeft WahooFitness.com de RFLKT nu in de aanbieding voor €39,99. Verzending is gratis vanaf €50, dus omdat ik de Blue SC ook nog moest bestellen, kwam dat prima uit. Als het goed is, is het in 3 tot 5 dagen hier. Ik ben benieuwd. :)

Ik heb ook nog even met een Wahooligan gemaild en die zei dat je met RideWithGPS gewoon turn by turn navigatie zou hebben plus alle andere dingen die je met je app kunt doen. Die kun je dan ook weer delen met Strava, dus dan denk ik dat ik eerder een premium account bij RWG ga doen dan bij Strava. (Die ondersteunen de RFLKT namelijk officieel niet meer.)

En mocht ik nou nog weer geld over hebben, dan kan ik natuurlijk vrij eenvoudig van de RFLKT naar de ELEMNT overstappen.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 11 okt 2016 19:47

weloverwogen keuze! veel plezier met de computer.

Plaats reactie