Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Eenvoudige fietsnavigatie A-Rival Teasi One

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 29 nov 2012 22:42

ja!

en om kort te gaan, ik ben ontzettend blij met het apparaat. ik zal binnenkort op mijn blog wel weer een wat uitgebreider stukje schrijven. Ik gebruik mijn fiets ook nog al eens zakelijk. (zoals ook vandaag bijvoorbeeld) Ik moest van Den haag naar Alphen aan den Rijn. omdat ik een collega had die met mee ging op de fiets en die een wat minder straf tempo fietst, had ik een route nodig die wel makkelijk doorfietst, maar toch niet al te lang zou worden. Met behulp van de fietsrouteplanner van de fietsersbond een route gemaakt en die gedownload (is dat goed Nederlands?) In tegenstelling tot de Etrex kan dat zonder interface. Dat maakt het voor mij een stuk makkelijk en hoef ik niet een dag van tevoren thuis de routes te maken. Deze manier van koppelen maakt het dus ook mogelijk om routes op de gps te zetten met een Tablet mits die een exteren schijf/USB stick aan kan.

Vervolgens krijg ik ook exact de route zoals die gepland was. Daar was ik bij de Garmin nooit helemaal zeker van.

Ook de fietscomputerfuncties bevallen mij meer dan prima. ik heb meer tot mijn beschikking dan bij de Garmin. wle is het zo dat sommige functies pas zichtbaar worden als je de tracklog functie aanzet. Batterijduur is ook prima.

Zijn er ook minnetjes? ja, soms reageert de Teasi wat traag als je een functie oproept. en de usb lader zit onder de houder. die houder zit met een simpel schroefje vast, maar je moet 'm er wel iedere keer vanaf halen als je bij wil laden of de Teasi aan de pc wilt hangen.

IS er iets wat je specifiek wilt weten?
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 30 nov 2012 07:04

Niet specifiek. Ik ben op zoek naar een navigatie-apparaat zonder toeters en bellen (ik heb een hartslag en cadans interesseert me niet echt) en volg om die reden dit topic. Ik ben namelijk echt een leek op navigatiegebied. Ik stelde de vraag met name omdat de recensies op internet erg wisselend en extreem uiteenlopend zijn. Maar het is goed om te horen dat het apparaat in de praktijk goed functioneert.
Real men wear blûk!!! Marcel

divk
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 12 feb 2006 13:30

divk 01 jan 2013 11:29

Het is al een tijd geen nieuws meer over deze gps.Maar zijn er misschien meer ervaringen met deze gps.
Volgende maand wil ik ook een gps kopen. En ik twijfel A-Rival Teasi One of de Mio 305.
Laat me weten wat jij zou doen.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 01 jan 2013 15:45

Goed dat er weer meer concurrentie is gekomen. Ik heb een aantal filmpjes gezien maar het ziet er goed uit, vooral het touch screen.
Aantrekkelijke prijs ook.

Zit er ook een offline programma bij om je routes bij te houden zoals garmin training centre want dit mis ik wel bij de Bryton? De webserver van Bryton vind ik overigens bagger. Hoe zit dit trouwens met A-Rival, of gebruiken ze alleen Bikemap?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 jan 2013 18:59

divk schreef:Het is al een tijd geen nieuws meer over deze gps.Maar zijn er misschien meer ervaringen met deze gps.
Volgende maand wil ik ook een gps kopen. En ik twijfel A-Rival Teasi One of de Mio 305.
Laat me weten wat jij zou doen.
Vraag ik me toch af waarom je jezelf beperkt tot deze 2 modellen die zich nog niet bepaald bewezen hebben als volwassen apparaten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 01 jan 2013 22:26

tja wanneer is een apparaat volwassen?

Bedenk goed welke functies je wilt hebben. Wil je de normale fietsfuncties op basis van GPS zoals snelheid, hoogte, hellingshoek etc. en gebruik je een losse hartslagmeter dan heb je aan de Teasi one meer dan genoeg. op Navigatiegebied en bediening vind ik het een verademing t.o.v. de Garmin Etrex. Die zit in dezelfde prijsklasse. Het is geen Trainingsmaatje zoals de Edge dat wel kan zijn.
Kaartupdates (europa) zijn gratis en dat is voor de Mio voor zover ik het weet niet het geval.

Ik kreeg via mijn blog een reactie van iemand die erg ontevreden was. hij vergeleek 'm echter met een Tom-Tom. en fietsnavigatie werkt toch echt wel anders.

Wat betref de offline software.. A-rival levert niets mee op dat gebied en zal je dus uit moeten wijken naar Sportstracker of elk ander programma dat met GPX bestanden overweg kan. Maar dan ben je net zo beperkt in je mogelijkheden als met de Etrex modellen voor zover ik het nu kan beoordelen en daar zie je dus ook dat het geen trainingscomputer is.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

divk
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 12 feb 2006 13:30

divk 02 jan 2013 14:32

amclassic-fan schreef:
divk schreef:Het is al een tijd geen nieuws meer over deze gps.Maar zijn er misschien meer ervaringen met deze gps.
Volgende maand wil ik ook een gps kopen. En ik twijfel A-Rival Teasi One of de Mio 305.
Laat me weten wat jij zou doen.
Vraag ik me toch af waarom je jezelf beperkt tot deze 2 modellen die zich nog niet bepaald bewezen hebben als volwassen apparaten.
Waarom dat ik voor deze 2 wil is dat ik geen uitgebreide gps nodig heb. Hartslag en cadansmetingen ga ik niet gebruiken.
Ik ga alleen voor navigatie en deze 2 zijn dan stukken goedkoper dan de Garmin.
En de A-Rival Teasi One is maar 148 euro. :D
Daarnaast zijn er al 27 landen opgeinstalleerd die je ook nog eens gratis kan updaten. Welles waar niet zo uitgebreid als bij de Garmin.
Maar ik denk dat dit voor mijn voldoende is.

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 02 jan 2013 14:56

@depoldertoerist. Ik heb zelf 2 gpsen van Garmin. En ben totaal niet tevreden ermee. edge 800 doet op zich wat ik wil als ik een course maak van te voren. Maar navigeert echt uien. En mijn Oregon navigeert weer beter. Maar daar kan je weer niet makkelijk een route in zetten. Deze moet je altijd eerst over tekenen met Basecamp. Dus nu heb ik een aantal specifieke vragen.

1. Kan dit apparaat andere kaarten aan dan standaard geïnstalleerd? (zelf kaarten erbij zetten bedoel ik)
2. Kan ik met dit apparaat een voor getekende GPX route aan?
3. Krijg je aanwijzingen tijdens het narijden van die route?
4. Zoomt dat ding bij elke bocht extra in? (dat irriteert mij namelijk aan de edge 800 als hij navigeert)

Ik zal even een beetje uitleg bij vraag 2 geven. Ik maak mijn routes altijd via maps.google.com. Converteer deze dan naar een GPX met GmaptoGPX van Elswere. Bij mijn Edge 800 moet ik deze GPX verder bewerken met WinGDB3 om er een course met aanwijzingen van te maken. Dit kost niet veel tijd. Voor mijn Oregon moet ik deze GPX natekenen in Basecamp om er zo een goede route van te maken. Hoe gaat die van jou met de GPX om die GmaptoGPX maakt?
Gr Roos

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 02 jan 2013 23:03

@roos1 Je kunt er zelf geen kaarten bijzetten. Er wordt gebruik gemaakt van OSM die zijn aangepast voor de Teasi.
Een voorgetekeden GPX route kan je gewoon importeren, en dat werkt simpel en goed. via de USB kan je de Teasi als externe schijf koppelen. Je slaat de route dan op in de daarvoor bestemde folder en bij het loskoppelen kies je de gpx die je wilt gaan rijden, de teasi maakt er dan zelf de route van en de rest wijst zich vanzelf. Inderdaad krijg je aanwijzingen. boven in het scherm staat wat je moet gaan doen, de afslag is rood omcirkeld op het schermpje en ook de Teasi zoomt (iets) in. Ik weet niet hoe de Edge dat doet, maar het is niet zo dat je gelijk het overzicht kwijt bent. Op de Edge kun je dat zoomen toch uitzetten? tenminste dat kan bij mijn Etrex wel. Ik vind het zelf wel prettig, maar zal eens nazoeken of je het uit kunt zetten op de Teasi. Als je het scherm van de fietscomputer voor hebt staan dan krijg je bij een afslag alleen een pijl over je scherm.

Ik heb nu ook een aantal keren in voor mij onbekend gebied de navigatie gebruikt en dat werkt wel goed. Maar wat me opvalt is dat hij dan wel de eerste de beste afslag pakt die een paar fietspaden met elkaar verbind. Een route tekenen werkt gewoon het beste.

Gmaptogpx gebruik ik niet dus daar kan ik je niet bij helpen, sorry.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 03 jan 2013 04:51

@depoldertoerist.

Hoe is de kaart OSM? ik gebruik zelf altijd OFM, Heeft OSM ook alle fietspaden?

Bij de edge 800 heb ik dat zoomen uit gezet. Maar hij opent een apart scherm als hij bij een afslag komt. Dit scherm kan je weg tikken met je vingers. Maar dat moet je dan wel elke keer doen. Het scherm is naar mijn weten niet uit te zetten. Zoom nivo van dit scherm is dacht ik 50 meter. En hierdoor ben ik vrij snel het overzicht kwijt. Vooral bij veel bochten na elkaar. Dit omdat het scherm pas zelf verdwijnt als het pijltje van het scherm afloopt.
Gr Roos

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 03 jan 2013 09:52

voor mij is de kaart prima. Op de Etrex heb ik ook OFM kaarten en de ofm kaart is, als kaart veel gedetailleerder dan deze kaarten, maar ik heb nog geen geval gehad dat ik een fietspad mis, maar dat is geen garantie. Vorige week heb ik o.a. een MTB rondje gepakt door het Zwolse bos en daar waren de onverharde paden ook gewoon ingetekend. Met gedetailleerder bedoel ik dat het terrein bij OFM echt is aangegeven. Dan zie je waar bos is en waar weiland. op de Teasi is dat allemaal gewoon groen.

Overigens is het niet alleen OSM Tele-atlas doet ook nog mee. Ik zal vanavond terug naar huis kijken of ik kan filmen hoe een afslag werkt.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 jan 2013 10:32

roos1 schreef:@depoldertoerist.

Hoe is de kaart OSM? ik gebruik zelf altijd OFM, Heeft OSM ook alle fietspaden?

Bij de edge 800 heb ik dat zoomen uit gezet. Maar hij opent een apart scherm als hij bij een afslag komt. Dit scherm kan je weg tikken met je vingers. Maar dat moet je dan wel elke keer doen. Het scherm is naar mijn weten niet uit te zetten. Zoom nivo van dit scherm is dacht ik 50 meter. En hierdoor ben ik vrij snel het overzicht kwijt. Vooral bij veel bochten na elkaar. Dit omdat het scherm pas zelf verdwijnt als het pijltje van het scherm afloopt.
Je kan de route ook gewoon zo inladen dat je enkel het lijntje op de kaart ziet. Dat staat allemaal uitgelegd in de FAQ die Havana heeft geschreven voor de 800.
Het zoom niveau van het navigatie scherm is niet vast, maar wordt aangepast door de Garmin. Soms voegt de Garmin 2 bochten samen en dan zoomt deze minder ver in.

OpenFietsMap is wat mij betreft alleen voor Nederland en omgeving aan te raden. Als ik bijv in Spanje zie hoe ontzettend veel wegen (ook met wegnummer) gewoon missen op de kaart ben je daar beter af met een andere kaart. City Navigator is zeker ook niet heilig, net als bij de kaarten van Google staan onverharde wegen regelmatig aangegeven als verharde wegen. Met OFM is er nog het probleem dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen verharde en onverharde fietspaden. Alle kaarten hebben wel wat mankementen, als je ze kent dan kan je de probleempjes proberen te vermijden, maar foutloos krijg je t niet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie