Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Eenvoudige fietsnavigatie A-Rival Teasi One

EvaB
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 aug 2014 23:07

EvaB 20 aug 2014 19:14

Heb sinds gisteren de Teasi One2. Vandaag eerste ritje op de racefiets. Wat een geweldig apparaat.

Nog 2 vragen:
1. is het mogelijk om het navigatiepiepje meer dan 50 meter voor de kruising te laten klinken? Nu klinkt 'ie 50 meter voordat ik moet afslaan en dat is vaak te laat. Dan moet ik behoorlijk in de remmen.

2. Ik heb als profiel 'racefiets', maar toch leidde hij me naar een onverharde weg. Hoe kan ik dat voorkomen? Moet ik dan 'aanbevolen', 'geavanceerd' of 'kortste' kiezen?

Gebruikersavatar
HereIsTom
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 jun 2014 15:43
Locatie: Zeist
Contact

Gebruikersavatar HereIsTom 20 aug 2014 19:52

jvdr schreef:Op een andere site vond ik dit erover:
"Met de functie 'Snapping Enabled' ........

Als je dus niet fietst, maar iets precies wil zoeken of midden in het bos bent dan kun je beter deze functie weer uitzetten"
Ja dat bericht was ook van mij, maar aangezien jij met de mtb door het bos fietst en niet op de weg kan het dus een optie zijn!

randy
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 jun 2014 11:48

randy 21 aug 2014 18:30

[quote="jvdr"]Randy, bedoel je deze?: https://www.fiets-navigatie-shop.nl/win ... -stuurpen/

hallo

Ja het is zoiets dat ik zou willen maar hij moet kunnen kantelen ivm het zonlicht

Das ook iets dat ik geprobeerd hebt zon folie erop plakken ,maar da gaf geen noemenswaardig verschil

Het enige dat een groot verschil maakt is de lichtsterke hoog zetten en naar u toe kantelen

De mijne staat nu ingesteld op 30 en 70

Groeten

jvdr
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 apr 2013 20:02

jvdr 22 aug 2014 20:58

EvaB schreef:Heb sinds gisteren de Teasi One2. Vandaag eerste ritje op de racefiets. Wat een geweldig apparaat.

Nog 2 vragen:
1. is het mogelijk om het navigatiepiepje meer dan 50 meter voor de kruising te laten klinken? Nu klinkt 'ie 50 meter voordat ik moet afslaan en dat is vaak te laat. Dan moet ik behoorlijk in de remmen.
Dat is niet instelbaar, je moet af en toe kijken dan zie je het aantal meters terug lopen en word je niet verrast.

Inmiddels een ritje op de openbare weg, niet in bos, redelijk succesvol gedaan. Nog wel wat dingen waar ik tegenaan loop.
Zoals ik bewust een keer niet afsla, omdat ik bijvoorbeeld verderop af wil slaan, dan duurt het helaas honderden meters voordat de teasi een nieuwe route herberekend. Blijft toch wel beperkingen kennen helaas. Maar ik ga komend weekend routes (tracks) proberen en ik verwacht dat als ik me daar goed aan houd, niet afwijk, het wel gaat bevallen.

Op vraag 2 heb ik geen antwoord, ik zou ook verwachten dat 'geadviseerde' de onverharde wegen bij race profiel zou moeten overslaan. In de handleiding staat er niks over.

jvdr
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 apr 2013 20:02

jvdr 22 aug 2014 21:02

HereIsTom schreef:
jvdr schreef:Op een andere site vond ik dit erover:
"Met de functie 'Snapping Enabled' ........

Als je dus niet fietst, maar iets precies wil zoeken of midden in het bos bent dan kun je beter deze functie weer uitzetten"
Ja dat bericht was ook van mij, maar aangezien jij met de mtb door het bos fietst en niet op de weg kan het dus een optie zijn!
Op de weg had ik het ook uit laten staan in de hoop dat als ik aan de overkant van de weg op het tegenovergestelde fietspad fietste hij dan niet zou zeggen dat ik moest omdraaien, maar helaas gebeurde dat wel. Op basis van de lijn heb ik de juiste richting aan gehouden. Zou deze functie dat eigenlijk op moeten lossen of is een 2 baans autoweg ertussen sowieso teveel?

Inmiddels ben ik een heel stuk verder met Basecamp gekomen i.c.m. met OpenFietsMap*. Wel een aanrader om routes voor te bereiden en minder verassingen te krijgen met slordige gpx bron bestanden.

*http://www.openfietsmap.nl/downloads/bnl_full (eerst BaseCamp installeren en dan zorgt deze installer ervoor dat OFM erin beschikbaar komt)

adehoop
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 aug 2014 11:39

adehoop 24 aug 2014 19:18

Ben in het bezit van een Teasi-one
Al enige tijd ben ik opzoek hoe poi van mijn eigen hier op te zetten.
Heb alle soorten bestanden geprobeert , gpx en met ITN omgezete gpx bestanden, op een micro sd kaart in het interne geheugen maar krijg ze niet te zien
Routes inladen werkt perfekt, maar poi ho maar,waar ga ik de fout in? gr anton

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 24 aug 2014 20:35

Zoek even op Teasi Tech Tip TEASItour in google mogelijk dat die procedure je helpt.
Marco :)

adehoop
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 aug 2014 11:39

adehoop 24 aug 2014 23:17

Scheurneus bedankt voor de tip zal hier zeker naar kijken

gr anton

jvdr
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 apr 2013 20:02

jvdr 14 sep 2014 19:00

Na meerdere ritten hier nu ook een tevreden Teasi gebruiker, waar voor het geld. Je moet er even aan wennen maar dan werkt het prima.

Gebruikersavatar
HereIsTom
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 jun 2014 15:43
Locatie: Zeist
Contact

Gebruikersavatar HereIsTom 14 sep 2014 21:17

Mijn Teasi bleef onlangs hangen tijdens een rit, het scherm deed niks meer!
Na lang de uitknop ingedrukt houden ging hij wel uit, maar iedere keer bleef hij na het opstarten weer hangen.
Toen ik weer thuis was en hem opstartte deed hij het ineens weer.
Meer mensen hier last van gehad?

sandra1968
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jul 2014 23:19

sandra1968 12 okt 2014 01:16

Ik heb de teasi one 2 nu week of 2. Maar wat ik een beetje jammer vind is dat als ik van A naar B wil dat ik niet de juiste en meest efficiente route te zien krijg op Teasi. Ook niet als ik kortste route aangeef.

Ik heb dit getest door de route van huis naar mijn werk in te voeren. Hij leidt mij zeker 4 km om. En dat terwijl de kortste route gewoon via een normale weg (dijk) is waar verkeer overheen rijdt maar de teasi geeft aan dat ik aan het begin van de dijk moet oversteken, vervolgens met een hele grote boog de route moet volgen om uiteindelijk aan het eind van de dijk weer uit te komen. De dijk is geen sluiproute zoals een bospad oid want had ik het me nog wel kunnen voorstellen. Sterker, de dijk wordt op het scherm zelfs ook nog als fietspad weergegeven en herkent het dus wel maar niet meegenomen in de route van huis naar werk en v.v.
Weet iemand of er iets niet goed gaat met instellen, hoewel ik dit "probleem" van omrijden al vaker voorbij heb zien komen op internet.

Alvast dank voor jullie antwoord.
Laatst gewijzigd door sandra1968 op 01 nov 2014 13:23, 2 keer totaal gewijzigd.

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 12 okt 2014 10:19

Lokale kennis gaat boven alles, daar kan een gps echt niet tegen op. Als je verwacht dat een GPS het beter weet dan jou, snel verkopen. Of mee trouwen.

Realiseer je dat er in de Teasi een OSM kaart zit en dat die gemaakt en beheerd word door vrijwilligers. En als er in die kaart een vinkje anders staat, dan gaat de GPS die weg negeren. Je kunt zelf deelnemen aan deze gemeenschap om dit te controleren en bij te stellen. Uiteindelijk zal jou verandering dan ook in de Teasi terecht komen.

Zo kan een buurman met dezelfde GPS bv wel blij zijn met de omleiding, want die wil niet met de auto's op dezelfde dijk en omdat hij recreatief bezig is en juist ff los wil komen van zijn werk. Bijvoorbeeld dan ;)

GPS is goed, kaart is goed, perfect is het niet. Perfect kan wel, maar dat duurt misschein nog 3 jaar, op een smartphone, waar GPS is verbonden aan een computerwolk die probeert te voorspellen wat je misschein zou willen en je daar route voorstellen voor doet, of gewoon in je agenda kijkt en je de route naar je werk presenteert.

(Google Now/Maps/Calendar is al op dat niveau voor auto en ov reizen).
Marco :)

Plaats reactie