Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Eenvoudige fietsnavigatie A-Rival Teasi One

Gebruikersavatar
fred1965
Forum-lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 18 mei 2011 21:55

Gebruikersavatar fred1965 24 mar 2014 23:27

Eigenlijk alleen maar als ik hem weer aanzet na een lange autorit naar vakantieadres.
Net of hij denkt; "verrek ,waar heb je me nu weer naartoe gebracht".
Thuis nooit geen moeilijkheden gehad met de opzoeken van de sat.

Gebruikersavatar
fred1965
Forum-lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 18 mei 2011 21:55

Gebruikersavatar fred1965 23 apr 2014 19:41

Ik moet even op het vorige bericht terugkomen,
Sinds vanmiddag ziet mijn "Teasi "geen sats meer, het kruisje blijft rood, aan en uitzetten helpt niet, ook resetten heeft geen invloed,
Daarom maar een update geprobeerd, De Teasi-tool geeft aan dat de update succesvol is verlopen maar het apparaat vindt nog steeds geen satellieten,
Zijn er hier die dit ook hebben gehad en zoja : hoe is het verholpen?
gr
Freddy

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 25 apr 2014 19:38

Ik zie her en der dat de Teasi One 2 verwacht wordt in april. Dat wordt dus nog opschieten. Maar aangezien deze een aantal mindere punten van het origineel lijkt aan te pakken heb ik hem wel in het vizier. Ik zou hem voor zowel MTB als op de weg willen gebruiken. Een aantal zaken zijn me nog niet geheel duidelijk:

- als ik een gpx van internet pluk neem ik aan dat ik deze gewoon als een kruimelspoor kan volgen? Ik las ergens dat b.v. de Garmin Edge Touring er toch een soort routeerbare route van maakt. Dat doet de Teasi niet?
- ik las dat de Teasi je naar het startpunt van de track (of een punt op de track) kan brengen. Doet ie dat dan middels een kruimelspoor of is/kan dat ook met aanwijzingen?
- wat is de ervaring in het buitenland? Is de kaart goed genoeg om een gedownloade gpx in de alpen na te rijden?
- wat zijn de ervaringen met het combineren van de door de Teasi vastegelegde routes en apps als Strava of Endomondo?

(vragen hebben uiteraard betrekking op de originele Teasi One (wordt dat nu de Teasi One One?); ik snap dat niemand nog iets kan zeggen over de 2).

Gebruikersavatar
fred1965
Forum-lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 18 mei 2011 21:55

Gebruikersavatar fred1965 25 apr 2014 19:49

De Teasi zet gewoon een lijntje op de kaart (als je dat bedoelt met een routeerbare route)dus deze kun je rijden met aanwijzingen.
Naar de route doet hij op dezelfde manier, wel met een anders gekleurd lijntje totdat je op de route bent.
In de Alpen geen ervaring , in de Eifel deed hij het net zo goed (tot gisteren-zie eerdere post) als in Nederland.
Gereden routes downloaden naar Strava of Endomondo gaat mi erg makkelijk

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 25 apr 2014 20:09

Dat klinkt goed. Wat ik bedoel met mijn vraag t.a.v. het kruimelspoor vs 'routeerbaar' is dit: ik las dat de bepaalde gps apparaten bij het inlezen de route gaan herberekenen op basis van de onderliggende kaart. Staan daar paden niet op dan volg je dus niet de exacte gpx maar een aangepaste. Met name voor het mtb-en kan ik me voorstellen dat de kaart niet alle paden bevat en lijkt me deze herberekening niet wenselijk. Hoe gaat de Teasi hier mee om? Krijg je gewoon een lijntje dat de gpx exact volgt ook als de kaart daar geen pad of weg kent?

mont aigoual
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
Locatie: De Liemers

mont aigoual 25 apr 2014 20:29

Met name voor het mtb-en kan ik me voorstellen dat de kaart niet alle paden bevat en lijkt me deze herberekening niet wenselijk. Hoe gaat de Teasi hier mee om? Krijg je gewoon een lijntje dat de gpx exact volgt ook als de kaart daar geen pad of weg kent?
Je krijgt inderdaad gewoon een lijntje door niemandsland. Soms geeft hij dan geen of een verkeerde aanwijzing, maar als je gewoon het pad blijft volgen pak hij de route weer op. Met OSM heb je toch best wel een behoorlijke dekking ten aanzien van de wegen en mtb tracks. In het buitenland (Frankrijk) doet de Teasi het ook meer dan goed. Je moet wel even opletten dat wanneer je een route op het apparaat uitzet (met de detail kaart op tafel) en de route gaat rijden, dat je even aangeeft "van punt dichtsbij tot eindpunt/beginpunt". Dit geldt zeker voor geimporteerde GPX tracks, anders wil het apparaat je eerst naar het beginpunt van de route laten rijden. Overigens heb ik net de Teasi One 2 besteld en de oude aan mijn dochter gegeven. De 2 heb ik echter nog niet mogen ontvangen.
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 25 apr 2014 22:10

Lijkt me prima. Hopelijk is ie snel op voorraad ;-)

vadyre
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 apr 2013 20:31

vadyre 07 mei 2014 20:59

Vandaag de nieuwe Teasi One2 ontvangen in vervanging van mijn ouder model.
Zeer mooi toestel, duidelijke verbetering in vele opzichten t.o.z. van mijn vorige Teasi One.
Het scherm reageert vele malen beter bij het aantikken.
Ook voor het uitstippen van een route op het toestel zelf.
Het is ook veel helderder en scherper. Buiten in de volle zon lijkt het beter leesbaar.
Al bij al ben ik zeer tevreden met deze nieuwe versie.
Nu nog een tocht er mee maken en zien of al mijn bevindingen hiermede wordt bevestigd.

Remi

mont aigoual
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
Locatie: De Liemers

mont aigoual 07 mei 2014 21:19

Ik heb de T One 2 ook net binnen en zojuist mee gefietst. Hij heeft nu een mooie compacte stuurmount. Ik heb hem nu op de stuurpen zitten. Permanent zeer goed afleesbaar, ook met de zon. Reageert goed op de knoppen, echt een "volwassen" navigatie. Zeer content mee. Een aanrader, zeker voor dat bedrag.
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

Johan59
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 aug 2013 12:18

Johan59 08 mei 2014 11:49

Wil knooppuntenroutes downloaden of maken met "www.route.nl"en "www.planjeroute.nl" voor de "Teasi One".
Kan me iemand een antwoord geven op de vraag hoe ik deze .gpx bestanden op de "Teasi One" zet en ze ook te gebruiken zijn?

Johan59

Gebruikersavatar
stakie75
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 15 jan 2012 08:55
Locatie: Valkenswaard
Contact

Gebruikersavatar stakie75 08 mei 2014 19:34

Teasi via USB aan pc hangen en dan via de verkenner, slepen naar map geïmporteerde trips.
Love riding Scott. Scott Addict 20 (2022) Scott Scale 970 (2023)

Johan59
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 aug 2013 12:18

Johan59 09 mei 2014 11:44

Heb ik precies zo gedaan, maar bij mij gebeurt het navolgende:
Ik download een .gpx bestand van bv. 96kb.
Als ik deze overbreng naar "ImportedTrips"op Easi One staat het bestand op 0kb.


Ik vind in dit hele forum geen antwoord of ik "knooppuntenroutes" in Nederland of België op mijn Teasi One kan gebruiken en hoe ik de route dan op de Teasi One zet.



Johan59

Plaats reactie