Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Eenvoudige fietsnavigatie A-Rival Teasi One

Gebruikersavatar
fred1965
Forum-lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 18 mei 2011 21:55

Gebruikersavatar fred1965 31 jan 2013 08:29

Ik probeer nu Endomondo, heb Bikemap ook geprobeerd, Bij BM krijg ik niet alle gegevens van een rit te zien en bij Endomondo ben ik er nog niet achter hoe ik een route van Endom op m`n Teasi krijg. Maar oefening baart kunst (hoop ik)

divk
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 12 feb 2006 13:30

divk 11 feb 2013 16:17

Inmiddels ben ik ook in het bezit van de Teasi.
Tot op heden heb ik alleen nog maar ritten gedownload van internet en een aantal na gereden en door ben erg tevreden mee.
Dit heb ik alleen nog maar gedaan met routes op de weg. ik ga dit ook nog uitproberen met de mtb.
Wel heb ik al een wandeltocht nagelopen en het valt me op dat ook de erg kleine paadjes er op staan.
Kortom deze voldoet erg goed aan mijn verwachtingen.
En voor de prijs van 148 euro is dat zeker goedkoop

Gebruikersavatar
fred1965
Forum-lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 18 mei 2011 21:55

Gebruikersavatar fred1965 28 feb 2013 09:54

Inmiddels verschillende ritjes gedaan met de Teasi en ik ben er erg tevreden mee, van alles uitgeprobeerd en hij doet precies wat hij moet doen.
Navigere, routes opslaan, geen probleem en vrij eenvoudig. Routes dowload ik van Bike map en ik kan niet wachten dat het zomer wordt om de Teasi in de Eifel uit te proberen.
Ook de zwakke punten van de Teasi gezien; Als je een opgeslagen route wilt rijden moet je zorgen dat je het beginpunt niet mist, dan zal de teasi je namelijk de hele route proberen terug te sturen naar dat punt (je kunt wel gewoon de lijn blijven volgen dus dat is ook niet zo`n probleem maar je moet dan de aanwijzingen negeren). Een opgeslagen route rijden zonder navigatieaanwijzingen wil(volgens mij) niet.
Bij het fout rijden tijdens een route zorgt de Teasi er perfect voor dat je weer terugkomt op de route en ondanks dat je het beginpunt(zie hierboven) niet mag missen is het terugkeren op een ander punt van de route dan geen probleem.
Mijn eerdere opmerking dat er te weinig kleine plaatsen met naam worden vermeld op de kaart (OSM) is na een update wel verbeterd. Een update na aankoop is dus wel aanbevelingswaardig (gaat vrij eenvoudig via de site http://www.a-rival.de" onclick="window.open(this.href);return false;.
De hellingsmeter die erin zit werkt nog zeer wispelturig en ik ben er niet achter hoe deze precies werkt, bij een viaduct geeft hij soms 3% procent aan terwijl even verderop waar het nog net even steiler is een goeie 0% beklommen moet worden??
Werkt misschien op drukverschil met een barometer maar er zit verder geen barometerfunctie onder enige knop. Even wachten op de hellingen in de Eifel dus.
Het opslaan van ritten doe ik in Endomondo en dat werkt voor mij nu ook goed.
Verder kun je er ook kaartcoördinaten in zetten, handig voor mij om alvast leuke plekken voor/tijdens wandeligen in op te slaan. om even in de Eifel te blijven bv watervalletjes, uitzichtpunten, vindplaatsen fossielen,kortom leuk voor gezinsuitjes.
Het enige wat nog niet te testen is is de levensduur van het apparaat en de accu, volgend jaar meer hierover.

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 28 feb 2013 10:20

Je schrijft dat je de update doet via http://www.a-rival.de" onclick="window.open(this.href);return false;. Dat doe ik nooit. Ik heb een interfaceprogramma geïnstalleerd dat meegeleverd werd en als je dat opstart dan checkt die gelijk (mits Teasi aan de pc natuurlijk) of je apparaat nog up to date is, indien niet dan krijg je meteen de nieuwste update's

Toevallig kreeg ik eergisteren een software updat en nu heb ik er ook een functie bij. Tof! alleen wat het is... Geen idee! er staat een icoontje bij van de SD kaart maar als ik er op tik dan zie ik twee routes. Ik heb overigens ook nog niet echt mijn best gedaan om uit te zoeken wat het is. Wat me wel op is gevallen is dat de menu's nu sneller reageren. Mijn advies is dus wel om gewoon regelmatig even op update's te checken.

Inmiddels heb ik toch ook wel een serieus minpunt en dat is het spiegelen van het scherm. Als de zon verkeerd staat zie je vooral jezelf en niet wat er op het schermpje gebeurd (totdat het oplicht). Mijn Garmin had daar ook wel last van overigens, maar omdat het scherm in verhouding tot de E-trex zo veel groter is komt het wel storend over.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
fred1965
Forum-lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 18 mei 2011 21:55

Gebruikersavatar fred1965 28 feb 2013 10:52

En hoe werd dat meegeleverd, via een schijfje ?

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 28 feb 2013 11:20

yep!
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

terdju
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 mar 2013 17:06

terdju 02 mar 2013 20:32

Hallo,na het lezen over teasi heb ik mij er ook eentje aangschaft want de etrex die ik heb daar krijg je de stuipen van!De teasi lijkt me inderdaad een eenvoudig en handig apparaat waarvoor je niet speciaal lessen dient te gaan volgen om het apparaat te leren kennen!niet dat ik niets heb gehad aan de etrex,maar toch meer frustraties dan plezier,ik heb hem gewoon weggegeven!als je dan nog eens in aanmerking komt dat die gangsters van garmin nog eens ten eerste je een aparte kaart aansmeren van rond de €100,en dan zou je ook nog een moeten betalen voor de updates,hoe klantvriendelijk is dat?Dan kan je zeggen dat de teasi spotgoedkoop te noemen is.De poldertourist wil ik wel even extra bedanken voor de nuttige info,dat is zeer wel meegenomen!!Nu ben ik natuurlijk wel benieuwd of het inderdaad zo soepel zal werken,ik zal het posten ;/)

terdju
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 mar 2013 17:06

terdju 03 mar 2013 13:23

Hoy,gisteren een ritje op de teasi zelf uitgestippeld (dus op het apparaat zelf) en dat lukt vrij aardig,het is natuurlijk wel even wennen want het scherm reageert niet zoals de betere smartphone dat doet.Maar toch zonder problemen een rit kunnen maken,je moet wel opletten dat je niet te snel op het scherm tikt (het toestel reageert met een beetje vertraging maar zeker aanvaardbaar),en tijdens het maken van de rit hou ik goed de km-opsomming in het oog,daar aan kan je ook al vlug merken wanneer de route rare kronkels maakt.
Ook regelmatig uitvergroten om de gewenste route te checken,helpt.Daarna heb ik de rit gereden en het ging perfect!Wat een verademing dat het zo eenvoudig werkt.Wat wel belangrijk is wanneer je na selectie van jouw gemaakte trip op GO klikt,krijg je in het volgende menu de keuze uit 4 opties,daar moet je wel aandachtig zijn,want indien je bv bij het vertrek het beginpunt mist en je teasi staat in optie op "Beginpunt ->Parcours volgen tot eindpunt"zal de teasi je steeds opnieuw naar het beginpunt willen leiden.

De vier opties zijn :"Beginpunt->Parcours volgen tot eindpunt" ---"Eindpunt->parcours omkeren naar beginpunt"---"Punt dichtst bij->Parcours volgen tot eindpunt"---"Punt dichtst bij ->parcours omkeren naar beginpunt". wanneer je dus niet zeker bent van je vertrek aan het beginpunt zet je de optie "Punt dichtst bij->parcours volgen tot eindpunt "aan!op deze manier zal hij jouw route vervolgen zonder steeds irritant te willen terugkeren!Deze optie gebruik je ook wanneer je jouw route om de een of andere reden hebt onderbroken of wanneer je een route ergens onderweg invoegt!

Het is een enorm voordeel dat je op het apparaat zelf eenvoudig een route kan maken,dus je hebt geen laptop of pc nodig gewoon rustig in je zetel of bed het ritje voor morgen uittekenen.Tegenwoordig heb je natuurlijk wel vrij makkelijk een laptop bij de hand maar ik vind het toch een groot pluspunt!Ook als je de rit op de laptop maakt ben je soms nogal snel afgeleid etc.Is er iemand die de optie om een rit te maken op km-tijd of calorieén al heeft uitgeprobeerd?

Ik las ook dat sommigen de fietshouder maar niets vinden,ik ben die mening niet aangedaan!Ik vind hem zeer stevig en makkelijk monteerbaar,natuurlijk indien je verschillende fietsen bezit ben je beter af om op iedere fiets een houder te plaatsen.Op mijn MTB heb ik de gewone originele houder op de stuurpen kunnen monteren,staat mooi in het midden en met het kogelgewricht plaats ik hem op de voor mij ideale positie!De houder geeft mij echt een zeer gerust stevig gevoel,ook het draadstukje geeft dat zekere stevige gevoel,hier durf ik direct de slechtste kasseistrook mee op :) Ook het kliksysteem om de teasi op de houder te plaatsen vind ik TOP!

Voor mijn race-fiets heb ik de optionele Fix-head besteld,en van wat ik op foto's gezien heb lijkt me dit ook zeer fraai,(deze heb ik nog niet in mijn bezit dus daar kan ik nog geen commentaar over geven).

Wat betreft de mini-usb verbinding,deze is inderdaad wat moeilijk bereikbaar,wanneer de teasi in de houder bevestigd zit,maar dat heb ik opgelost dmv een vierkant gat in de houder te maken,zodanig dat je aan de aanluiting kan zonder de teasi uit de houder te nemen!Handig voor onderweg even bij te laden met bv een externe batterij-lader!(die heb je tegenwoordig in verschillende handige uitvoeringen)en dan zal je nooit zonder stroom komen te zitten!Ik heb nog geen idee hoelang de batterij het uithoud,heeft iemand daar al een ervaring mee?

Een bestaande route op de teasi laden is inderdaad een fluitje van een cent,en er staan 100-en routes op het net!Binnenkort gaan we naar Gran-Canaria fietsen,en er staan dus zeer veel bestaande routes op het net!Gewoon effe op de teasi en rijden maar,eindelijk simpel.
Tot zover mijn eerste ervaringen met de teasi,tot hiertoe dus positief,ik vind het aanrader.

Een simpel en goed werkend toestel waar ik waarschijnlijk weinig frustraties maar veel fietsplezier ga aan hebben denk én hoop ik.grts

dvdmeer
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 jul 2012 09:34
Locatie: Alphen

dvdmeer 03 mar 2013 16:52

Vraagje: Zit er standaard in de doos een houder om de teasi om het stuurpen te bevestigen (voor op de race-fiets)?

mauro53
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 jan 2013 20:01
Locatie: AS

mauro53 03 mar 2013 19:20

dvdmeer schreef:Vraagje: Zit er standaard in de doos een houder om de teasi om het stuurpen te bevestigen (voor op de race-fiets)?
Bij mij wel waar ik die besteld heb.

Gr.Mauro
S-Works Tarmac 2015

mauro53
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 jan 2013 20:01
Locatie: AS

mauro53 03 mar 2013 19:36

Ik heb mijn Teasi de nieuwste update vandaag gedaan heb daarna naar de
nieuwste functie gaan kijken bij het icoontje sd kaart bij het openen van het icoontje is mijn Teasi GEBLOKEERD een piepgeluid en ik kan die niet afzetten.
GR.Mauro
S-Works Tarmac 2015

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 03 mar 2013 20:21

Er zit standaard 1 houder bij die je met diverse kunststof vulringen in maten kunt verstellen. Ik heb er nog 2 los bij gekocht (1 voor de MTB en 1 voor de woon-werk fiets). De houder heeft een kogel waarmee je 'm rond de as kunt roteren en de hoek kunt verstellen, op de MTB heb ik 'm op de stuurpen zitten. Op de racefiets op het stuur.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Plaats reactie