Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Eenvoudige fietsnavigatie A-Rival Teasi One

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 03 jan 2013 04:51

@depoldertoerist.

Hoe is de kaart OSM? ik gebruik zelf altijd OFM, Heeft OSM ook alle fietspaden?

Bij de edge 800 heb ik dat zoomen uit gezet. Maar hij opent een apart scherm als hij bij een afslag komt. Dit scherm kan je weg tikken met je vingers. Maar dat moet je dan wel elke keer doen. Het scherm is naar mijn weten niet uit te zetten. Zoom nivo van dit scherm is dacht ik 50 meter. En hierdoor ben ik vrij snel het overzicht kwijt. Vooral bij veel bochten na elkaar. Dit omdat het scherm pas zelf verdwijnt als het pijltje van het scherm afloopt.
Gr Roos

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 03 jan 2013 09:52

voor mij is de kaart prima. Op de Etrex heb ik ook OFM kaarten en de ofm kaart is, als kaart veel gedetailleerder dan deze kaarten, maar ik heb nog geen geval gehad dat ik een fietspad mis, maar dat is geen garantie. Vorige week heb ik o.a. een MTB rondje gepakt door het Zwolse bos en daar waren de onverharde paden ook gewoon ingetekend. Met gedetailleerder bedoel ik dat het terrein bij OFM echt is aangegeven. Dan zie je waar bos is en waar weiland. op de Teasi is dat allemaal gewoon groen.

Overigens is het niet alleen OSM Tele-atlas doet ook nog mee. Ik zal vanavond terug naar huis kijken of ik kan filmen hoe een afslag werkt.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 jan 2013 10:32

roos1 schreef:@depoldertoerist.

Hoe is de kaart OSM? ik gebruik zelf altijd OFM, Heeft OSM ook alle fietspaden?

Bij de edge 800 heb ik dat zoomen uit gezet. Maar hij opent een apart scherm als hij bij een afslag komt. Dit scherm kan je weg tikken met je vingers. Maar dat moet je dan wel elke keer doen. Het scherm is naar mijn weten niet uit te zetten. Zoom nivo van dit scherm is dacht ik 50 meter. En hierdoor ben ik vrij snel het overzicht kwijt. Vooral bij veel bochten na elkaar. Dit omdat het scherm pas zelf verdwijnt als het pijltje van het scherm afloopt.
Je kan de route ook gewoon zo inladen dat je enkel het lijntje op de kaart ziet. Dat staat allemaal uitgelegd in de FAQ die Havana heeft geschreven voor de 800.
Het zoom niveau van het navigatie scherm is niet vast, maar wordt aangepast door de Garmin. Soms voegt de Garmin 2 bochten samen en dan zoomt deze minder ver in.

OpenFietsMap is wat mij betreft alleen voor Nederland en omgeving aan te raden. Als ik bijv in Spanje zie hoe ontzettend veel wegen (ook met wegnummer) gewoon missen op de kaart ben je daar beter af met een andere kaart. City Navigator is zeker ook niet heilig, net als bij de kaarten van Google staan onverharde wegen regelmatig aangegeven als verharde wegen. Met OFM is er nog het probleem dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen verharde en onverharde fietspaden. Alle kaarten hebben wel wat mankementen, als je ze kent dan kan je de probleempjes proberen te vermijden, maar foutloos krijg je t niet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 03 jan 2013 21:15

@ amclassic-fan Ik weet dat je een route bij de edge 800 gewoon kan inladen. Maar soms ben je ergens en wil je naar huis. Dan wil ik navigeren van A naar huis. Maar dan gooit hij dus bij elke afslag dat afslagscherm naar voren. En dat vind ik zo irritant. Verder voldoet hij eigenlijk prima. Alleen dat afslagscherm had echt niet gehoeven van mij. Maar je schijnt het niet uit te kunnen zetten. Ik heb het dan over dit scherm.


Afbeelding
Gr Roos

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 03 jan 2013 23:13

zoals beloofd heb ik vanavond geprobeerd te filmen wat de Teasi doet bij een afslag. Welnu.... ik zal er denk ik geen Oscars mee winnen, maar beloofd is beloofd... dus http://youtu.be/a2a-LeDWMdA?hd=1" onclick="window.open(this.href);return false; Een spuugzakje bij de hand kan geen kwaad :lol:

@roos1 volgens mij bestaat de ideale fiets GPS niet. als je tevreden bent met de Edge moet je misschien gewoon leren leven met het schermpje. verder ben ik het met Amclassic-fan eens voor wat betreft OFM het buitenland. De Benelux gaat prima, maar afgelopen jaar in Duitsland liep ik toch ook eens vast op een snelweg. en in Oostenrijk was de kaart wel heel erg leeg en kwam ik met de racer op een MTB track terecht. met de Teasi ben ik nog niet in het buitenland geweest dus hoe deze kaarten het daar doen dat weet ik niet. maar in de Bryton en Mio zitten volgens dezelfde kaarten.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 04 jan 2013 12:04

Thanks voor het filmpje...
Ik ga er nog is rustig over nadenken.
Om er nou 3 te hebben is ook weer iets te veel van het goede.
En als ik mijzelf gewoon goed voorbereid dan doet de edge wat ik wil.
Gr Roos

divk
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 12 feb 2006 13:30

divk 04 jan 2013 12:36

depoldertoerist bedankt voor het filmpje ik denk wel dat ik hiervoor ga.
Wanneer ik deze heb laat ik het wel weten.

mauro53
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 jan 2013 20:01
Locatie: AS

mauro53 21 jan 2013 20:16

Wie heeft de mini sd-geheugenkaard al getest ,en hoe werkt dat.

GR.Mauro
S-Works Tarmac 2015

Gebruikersavatar
fred1965
Forum-lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 18 mei 2011 21:55

Gebruikersavatar fred1965 28 jan 2013 10:25

Ik heb sinds een week de Teasi, werkt prima, ook buiten in de achterzak met schaatsen blijft hij het doen, slaat keurig de gegevens op,
Enige minpuntje wat ik tot zover kan vinden is dat kleinere plaatsen niet op de kaart staan,(niet met naam iig).
mss een idee voor een update ?.
Ben nu nog op zoek naar een gebruiksvriendelijke site om m`n ritten in op te slaan

divk
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 12 feb 2006 13:30

divk 29 jan 2013 15:08

fred1965 schreef:Ik heb sinds een week de Teasi, werkt prima, ook buiten in de achterzak met schaatsen blijft hij het doen, slaat keurig de gegevens op,
Enige minpuntje wat ik tot zover kan vinden is dat kleinere plaatsen niet op de kaart staan,(niet met naam iig).
mss een idee voor een update ?.
Ben nu nog op zoek naar een gebruiksvriendelijke site om m`n ritten in op te slaan
Misschien is routetoyou.com iets daar zit ik aan te denken wanneer ik deze navigatie heb

Maikel73
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jul 2012 23:59

Maikel73 30 jan 2013 23:27

fred1965 schreef:Ik heb sinds een week de Teasi, werkt prima, ook buiten in de achterzak met schaatsen blijft hij het doen, slaat keurig de gegevens op,
Enige minpuntje wat ik tot zover kan vinden is dat kleinere plaatsen niet op de kaart staan,(niet met naam iig).
mss een idee voor een update ?.
Ben nu nog op zoek naar een gebruiksvriendelijke site om m`n ritten in op te slaan

Ik gebruik bikemap.net.

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 30 jan 2013 23:46

Maikel73 schreef:
fred1965 schreef:Ik heb sinds een week de Teasi, werkt prima, ook buiten in de achterzak met schaatsen blijft hij het doen, slaat keurig de gegevens op,
Enige minpuntje wat ik tot zover kan vinden is dat kleinere plaatsen niet op de kaart staan,(niet met naam iig).
mss een idee voor een update ?.
Ben nu nog op zoek naar een gebruiksvriendelijke site om m`n ritten in op te slaan

Ik gebruik bikemap.net.
ik ook, werkt prima. en SportTracks, werkt ook prima, maar dat is geen site maar offline.
\
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Plaats reactie