Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Polar CS500 of is er een beter alternatief?

Sjimmie Cycling
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 nov 2014 16:55

Sjimmie Cycling 18 dec 2014 11:14

Hallo,

Een nieuwe fiets in bestelling, dus er moet ook maar een nieuwe fietscomputer komen. Ik fiets nu met een Cateye Strada i.c.m. een Polar CS300. Deze combi geeft de voor mij belangrijke functies (snelheid, afstand, totale afstand en hartfrequentie). Aangezien de nieuwe fiets een Aero stuur heeft past de stuurhouder van de Polar echter niet meer :D

Dus ben ik op zoek naar een computer die dit combineert. Al vrij snel uitgekomen bij de Polar CS500, aangezien deze alle functies heeft waar ik naar zoek. Daarnaast vind ik het een mooi design. Op dit forum lees ik echter veel negatieve reacties m.b.t. dit product waardoor ik toch begin te twijfelen.

Voor de volledigheid mijn wensen:
- KM teller
- Hartslagfunctie (weergave in % t.o.v. HFmax/MLSS een must!)
- Software om e.e.a. uit te lezen/analyseren op de PC is niet nodig
- Fietsnavigatie is niet nodig

Maak ik met de PolarCS500 een juiste keuze of heeft iemand een beter alternatief?
(Op het forum ben ik o.a. de Sigma Rox, Bryton en Mio tegengekomen maar die vind ik persoonlijk niet mooi qua vormgeving).

De V650 van Polar is wellicht nog een optie, maar de releasedatum hiervan is inmiddels al zovaak verschoven dat ik waarschijnlijk tot 2016 moet wachten voordat deze op de markt komt ;)

Alvast bedankt voor jullie reacties!

FAHSN69
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 okt 2013 16:32

FAHSN69 18 dec 2014 11:25


Sjimmie Cycling
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 nov 2014 16:55

Sjimmie Cycling 18 dec 2014 11:30

Omdat ik geen navigatie hoef, heb ik de Garmin producten eerst links laten liggen. Maar ik zie dat de 500 inderdaad ook alle functies bevat die ik zoek. Geeft deze ook in 1 scherm zowel hartfrequentie als snelheid weer? En hoe zijn de Garmin hartslaggordels?

bartg
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 apr 2011 12:19

bartg 18 dec 2014 11:38

EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 dec 2014 11:48

Ik heb enkele jaren met de CS500 gereden.
Nooit geen problemen gehad en ik vond (en vind nog steeds) het ontwerp en de bediening met de rocker switch top.

Ik heb nu al enkele jaren een Garmin 800 en nu een 1000.

Een CS 500 met hartslagmeterband kan je soms kopen voor 98 Euro (ik denk dat met het eindejaar in zicht en de solden op komst dit wel eens terug zou kunnen gebeuren. In juli kon je bij Decathlon zelfs een CS 500 met band kopen voor 49,95 Euro omdat Decathlon stopte met de fietsseries van Polar.
Doe er je voordeel mee.
I know myself like no one else
Nothing to defend

FAHSN69
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 okt 2013 16:32

FAHSN69 18 dec 2014 12:15

Ik heb persoonlijk mindere ervaringen met de Polar CS500 en vnl met de speed en cadans sensor. De batterij van deze sensoren is snel leeg en kan niet op eenvoudige vervangen worden (tenzij je de sensor wil open snijden en dicht plakken). Dit betekent dat je nu en dan nieuwe sensoren moet kopen (40 - 50 euro stuk). Verder een prima fiets computer met een duidelijk display. Volgens mij kan je bij Garmin de batterij in de gecombineerde speed/cadans sensor wel vervangen.

SupaX
Forum-lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 30 apr 2013 17:41

SupaX 18 dec 2014 14:52

Ik zou zelf nooit die Polar kopen omdat je niet zelf de batterijen kan vervangen van de sensoren. Het is belachelijk om een goed werkend product weg te moeten gooien omdat de batterij op is. Staat mij persoonlijk erg tegen.

Als je 100% zeker weet dat je geen gps nodig hebt dan zou ik voor de Sigma ROX 6.0 CAD gaan. Als je denkt dat je toch gps ooit wil gebruiken bijvoorbeeld voor strava dan zou ik voor de Garmin 500 gaan.

Sjimmie Cycling
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 nov 2014 16:55

Sjimmie Cycling 19 dec 2014 16:54

SupaX schreef:Ik zou zelf nooit die Polar kopen omdat je niet zelf de batterijen kan vervangen van de sensoren. Het is belachelijk om een goed werkend product weg te moeten gooien omdat de batterij op is. Staat mij persoonlijk erg tegen.

Als je 100% zeker weet dat je geen gps nodig hebt dan zou ik voor de Sigma ROX 6.0 CAD gaan. Als je denkt dat je toch gps ooit wil gebruiken bijvoorbeeld voor strava dan zou ik voor de Garmin 500 gaan.
Het batterijen verhaal vind ik ook een erg groot nadeel van de Polar. De Sigma vind ik persoonlijk niet mooi, dus blijft (als enige??) over de Garmin 500. Is het bij deze mogelijk om snelheid en HF + %HF in 1 scherm te zien? Of moet je dan scrollen tussen verschillende menu's? En hoe staat Garmin überhaupt bekend qua hartslagmeting?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 dec 2014 19:10

Volgens mij is dat gewoon mogelijk, wat je weer wilt geven bij Garmin's is volledig configureerbaar. De hartslagmeting is prima, alleen de 1e generatie zachte banden van Garmin werkt bij sommige personen niet goed.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 19 dec 2014 19:36

FAHSN69 schreef:Ik heb persoonlijk mindere ervaringen met de Polar CS500 en vnl met de speed en cadans sensor. De batterij van deze sensoren is snel leeg en kan niet op eenvoudige vervangen worden (tenzij je de sensor wil open snijden en dicht plakken). Dit betekent dat je nu en dan nieuwe sensoren moet kopen (40 - 50 euro stuk). Verder een prima fiets computer met een duidelijk display. Volgens mij kan je bij Garmin de batterij in de gecombineerde speed/cadans sensor wel vervangen.
Voor 3 fietsen heb ik een speedsensor en cadanssensor dus in totaal 6 stuks. Deze in 2007 aangeschaft en pas dit jaar van alle sensors de batterijen vervangen.
Ik heb de Polar CS600 , deze heeft dezelfde WIND sensors
Vervangen moet je handig voor zijn, dat is inderdaad wel een groot nadeel evenals de prijs van een nieuwe sensor.
Groot voordeel van de Polar is dat de batterij in de fietscomputer altijd gebruiksklaar is. Tevens is het apparaat compact en weegt ook niet veel.
De communicatie tussen de computer en sensors is ook erg stabiel en betrouwbaar. Hartslagsensor is met de nieuwe softstrap echt een vooruitgang.

Sjimmie Cycling
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 nov 2014 16:55

Sjimmie Cycling 24 dec 2014 11:02

Na alle reacties te hebben gelezen heb ik de knoop doorgehakt; het wordt de Garmin 500. Zowel bij Mantel als vandaag bij Futurumshop in de aanbieding dus dat komt mooi uit. Dacht ik...

Gezien de kleurstelling van mijn nieuwe fiets wil ik graag de zwart/grijze uitvoering. Tot mijn grote verbazing is deze kleurstelling echter niet in de aanbieding en overal zelfs standaard duurder dan de zwart/rode en blauwe uitvoering.

Zoek ik niet goed of klopt bovenstaande? En zo ja, wat veroorzaakt dit grote prijsverschil?

Gebruikersavatar
Ro_Mo
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 12 feb 2012 00:37

Gebruikersavatar Ro_Mo 24 dec 2014 11:50

Hierbij de futurum bestelnummer voor de zwart grijze. Voor 169,-- was dat ook de aanbiedingsprijs?

Artikelnummer: 6042-0198-N1004
Merk: Garmin


Levering omvat:

Edge 500 GPS Zwart/Grijs
netlader
fietssteun (2x)
USB kabel
snelstartgids
gebruikershandleiding
Specificaties Garmin Edge 500 GPS

Plaats reactie