Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Virb

psycho71
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 20 feb 2011 19:30
Locatie: Haarlem

psycho71 04 apr 2015 22:59

Voor de andere racefiets gebruik ik de fouriers mount, ziet er ook mooi uit als geheel, en zit strak in het midden op het stuur, stuk goedkoper ook

i-mac

i-mac 16 apr 2015 10:17

De nieuwe Garmin Virb is er. Men is afgestapt van het huidige concept, en nu is het een GoPro copy geworden. Ik veronderstel dat men nu alle sporten willen aaspreken, waar de "oude" meer was voorbehouden voor fietsen en motoren.
Wat wel negatief uitvalt is de batterij. Die zou maximal 2 uur meegaan, en volgens eerste testen zelfs amper anderhalf uur. Dat lijkt me toch weinig.

http://www.dcrainmaker.com/2015/04/garm ... -cams.html

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 apr 2015 12:28

Voor mij zou het een makkelijke keus zijn als ik een action camera zou overwegen, die van Garmin zou ik links laten liggen vanwege de duidelijk minder beeldkwaliteit. Dat lijkt mij toch veruit de belangrijkste eigenschap van een camera, natuurlijk is bedien gemak fijn, maar als 't beeld niet mooi is dan heb je daar ook niet veel aan.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 18 apr 2015 18:24

amclassic-fan schreef:Voor mij zou het een makkelijke keus zijn als ik een action camera zou overwegen, die van Garmin zou ik links laten liggen vanwege de duidelijk minder beeldkwaliteit. Dat lijkt mij toch veruit de belangrijkste eigenschap van een camera, natuurlijk is bedien gemak fijn, maar als 't beeld niet mooi is dan heb je daar ook niet veel aan.
Waar haal je die wijsheid vandaan, uit de testen of de specificaties? Ik ben onlangs gaan skien met een groepje en we hadden bij ons:

- Contour +2
- Gopro Hero2 Silver Edition
- Gopro Hero4 Black Edition
- Virb Elite

De Virb had verreweg het beste beeld, daarna de Contour, daarna de Hero4 en daarna de Hero2. Alle beelden op dezelfde dag en op dezelfde berg gemaakt. Ik heb meerdere mensen laten zien en kreeg telkens dezelfde feedback.
Daarnaast zaten de Go-pro gebruikers de hele tijd te vragen "staat hij aan, kun je even kijken?" terwijl je bij die andere 2 gewoon een schuif naar voren duwt en het ding werkt direct.

Theorie, Pixelgetallen en Framerates zijn leuk in marketingverhalen en ik lees ook de testen maar in de praktijk is gewoon het beste beeld wat telt. De Contour en Virb zijn toevallig van mijzelf en de enige reden dat ik geen GoPro heb is dat ik het beeld gewoon niet goed genoeg vind.
(Nu heeft een Go-pro een Flat/neutral mode maar dat is iets voor mensen met professionele color post processing, maar daar heeft 99% van de mensen niets aan, en met 4K kan de hobbyist ook niets anders dan zeggen "ik heb 4k")
Afbeelding

i-mac

i-mac 18 apr 2015 18:54

Nog iets waar je rekening mee moet houden. Youtube haalt de kwaliteit van de filmpjes danig naar beneden. Dat is ergens logisch, want al die data moet ergens komen op te staan. Vimeo is een goed zo niet beter alternatief. Alleen is het beperkt per dag.

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 19 apr 2015 17:00

Ben vandaag mijn gloednieuwe (eerste rit) :evil: Garmin Virb op de Posbank (tussen de top van de Pijpenberg en de rotonde in Velp (via de Emma pyramide langs Residence Rozendaal naar beneden). Alles nog twee keer gereden en gezocht maar niet gevonden.... Mocht iemand wat weten/horen dan verneem ik dat graag!
Canyon Aeroad
Canyon Grail

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 20 apr 2015 09:37

Ik ga weer (zie bovenstaande post) een Virb kopen maar mij ontgaat de meerwaarde van een Elite i.c.m. een Garmin 1000. De wifi/app oplossing is vrij matig & buggy en de GPS is gecoverd door de Garmin 1000 of zie ik dat verkeerd?
Canyon Aeroad
Canyon Grail

psycho71
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 20 feb 2011 19:30
Locatie: Haarlem

psycho71 20 apr 2015 10:02

Heb ze beide, en zit eigenlijk te wachten tot de app wordt geupdated ivm de nieuwe virbs.
Schijnt dat met de neiuwe app, je de foto's op de virb elite direct op internet kunt streamen

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 apr 2015 10:34

ericpeters schreef: Theorie, Pixelgetallen en Framerates zijn leuk in marketingverhalen en ik lees ook de testen maar in de praktijk is gewoon het beste beeld wat telt. De Contour en Virb zijn toevallig van mijzelf en de enige reden dat ik geen GoPro heb is dat ik het beeld gewoon niet goed genoeg vind.
(Nu heeft een Go-pro een Flat/neutral mode maar dat is iets voor mensen met professionele color post processing, maar daar heeft 99% van de mensen niets aan, en met 4K kan de hobbyist ook niets anders dan zeggen "ik heb 4k")
4K en hoge framerates voegen mogelijkheden toe, maar inderdaad zeker niet per definitie beter beeld.

Waar ik op doelde zijn zaken als detail/scherpte in het beeld van de Virb's en bijvoorbeeld de witbalans en het probleem van overbelichten waar ze in verschillende scenario's veel last van hebben. Qua beeld zijn de camera's van Sony gewoon beter.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 20 apr 2015 12:34

Een discussie over welk beeld iemand het "mooist" vindt is helaas niet te voeren...
Dat is echt persoonlijk, sommigen vinden een beeld met "veel" blauw mooi, anderen zweren bij warme kleuren.
Wat ik maar wil zeggen is dat het kiezen van een camera op beeldkwaliteit iets is dat volstrekt afhankelijk is van persoonlijke smaak.
Voorbeeld: in de tv-wereld kent men het begrip referentie monitor, vaak een Barco. Die laat het beeld zien dat het dichst bij de werkelijkheid ligt, de "rest" wordt daar op afgestemd.
Is dat ook het mooiste plaatje?
Volgens de meeste editors/technici wel, volgens heel veel kijkers niet :roll:
Allard

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 apr 2015 13:12

Overbelicht is toch gewoon overbelicht? De witbalans hoort zo te zijn dat het beeld zo realistisch mogelijk overeenkomt met de werkelijkheid. Als iemand daarna het beeld roder wil maken doet die persoon dat maar lekker achteraf.

Een video waar op het moment van actie de details gewoon deels ontbreken kan toch niemand 'mooier' vinden?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 20 apr 2015 13:28

Mensen zien niet het verschil tussen scherp en gedetailleerd kijk maar eens bij de meeste hoe de tv's staan afgesteld een gras veld als groen vlak ipv de groene sprieten.
Camera kan wel goed zijn maar het gaat om het scherm waar het op weer wordt gegeven.
Bij mij thuis hangt een gekalibreerde plasma TV en geen lichtbak.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Plaats reactie