Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Newbie met een Cube Peloton Race uit 2012

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 15 aug 2014 11:50

Qua schoonmaken gebruik ik altijd gewoon een doek met wat Bionet oid er op gespoten. Daar de ketting goed doorheen halen totdat hij weer aardig schoon is. Daarna weer invetten met kettingolie. Ik heb ook van die wax-producten gebruikt, maar komt toch steeds weer terug bij Course Lube van Cyclon. Gewoon olie in een druppelflesje.

Je kunt je fiets prima in de winter gebruiken, zolang je hem maar heel goed onderhoudt en schoonmaakt. Pekel is een drama voor onderdelen, dus alle boutjes en moertjes insmeren met vaseline en heel regelmatig je fiets echt goed schoonmaken. Ik bedoel dan grondig afsoppen, afspoelen en alles weer opnieuw invetten. Je hebt dan nog steeds de kans dat er roestvorming optreed, maar het zal allicht minder zijn.

Nou weet ik natuurlijk niet hoe ver je moet rijden voor woon-werk, maar je zou ook kunnen overwegen om daarvoor een singlespeed (of zelfs een fixie) te gaan gebruiken. Die zijn stukken onderhoudsvriendelijker dan je mooie racer.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Maaike_26
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 jun 2014 16:04

Maaike_26 18 aug 2014 10:20

Dank voor je reactie. Op die manier maak ik mijn fiets ook schoon eigenlijk. Dan blijf ik dat mooi zo doen en wanneer er groot onderhoud dient plaats te vinden, dan hoop ik dat ik dit tegen die tijd zelf kan doen.
Enkele reis is mijn woon- werk 22 km.

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 22 aug 2014 12:04

Gewoon met je kont op een stuk dik karton (van een doos bijvoorbeeld) gaan zitten en dan wat voorover gaan hangen, rechter gaan zitten, beetje wiebelen. Je zitbotjes maken dan twee kuiltjes in het karton. Als je de afstand op meet van het midden van het ene kuiltje naar het midden van het andere weet je je zitbotjesafstand.
Hoef je niet naar de fietsenmaker.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Maaike_26
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 jun 2014 16:04

Maaike_26 23 aug 2014 13:54

Sowieso gaat er nu een ander zadel komen.
Heb nu voor de tweede keer dat ik, doordat het wat onwennig is nog allemaal, dat ik met afzetten bij verkeerslichten en ik dus weer één voet moet inklikken, dat ik dan van het pedaal afschiet. Niet hard ofzo, maar kwam daardoor niet zo galant op mijn zadel terecht. Hard zadel, harde punt = auw... zal de details besparen, maar de komende week kan ik niet fietsen hoor. En dat dan tijdens mijn eerste anderhalf uur echt lekker fietsen.

Niet dat het zadel qua dat stukje onhandigheid leed zal besparen, maar het zal allicht helpen op de langere afstanden. Tevens zal ik me bewust moeten worden van dat inklikken, want dit is niet zo tof...

Plaats reactie