Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Zadel Fizik vitesse hp women

Fietster
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 apr 2014 17:58

Fietster 19 apr 2014 18:07

Hallo iedereen,

Ik ben sinds kort begonnen met fietsen en ik heb ondervonden dat het zadel waar ik nu op rij toch niet echt ideaal is (pijn in de schaamstreek en totaal geen zadelpijn). Het is één van Selle Italia dat er standaard opzat (ong. 13cm breed).

Heeft er iemand ervaring met dit model:

Afbeelding

Fizik vitesse hp women, het zal zeker breed genoeg zijn (147mm) maar ik weet niet of het genoeg diepte heeft?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 19 apr 2014 18:18

Wat bedoel je met diepte? Hoe breed je zitbeentjes staan kun je opmeten met een testset van SQ lab. 130mm zal zelfs voor een groep mannen te smal zijn. 147mm is niet erg breed. Testen van Fiets-magazine hebben als beste vrouwenzadels opgeleverd: de BBB anatomic race women (145mm) en de Selle Italia Lady gelflow (160mm) . Beide met een ontlastende opening in het midden.

lucile
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 sep 2011 08:38

lucile 19 apr 2014 20:41

Ja, ik heb deze ook eens geprobeerd en weer heel snel van het fietsje gehaald. Ik vond het zadel te glad, te kort en echt niet lekker zitten, voor mij ook te breed. Ik neem aan dat je met niet genoeg diepte bedoelt dat de " gleuf/inkeping" van het zadel niet diep genoeg is om de schaamstreek te ontlasten? want die gleuf is inderdaad minimaal aanwezig.

Je zitbotjes even ( laten) opmeten en dan kijken naar een passend zadel met een gat in het midden, heb ik ook gedaan. Ik rijd nu op al mijn fietsen met een Selle Italia Flite Gel Flow zadel ( is er een met gat), is officieel een herenzadel, maar voor mij zijn de meeste dameszadels echter te breed.

wezenloze
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 06 jun 2010 22:19
Locatie: Midden-NL

wezenloze 19 apr 2014 23:11

Geen eigen ervaring maar wel van dichtbij: mijn vriendin rijdt al een paar jaar naar tevredenheid op een Fizik Vitesse. Deze was haar aangeraden door een vriendin die ook veel fietst.
Het zadel heeft geen uitsparing dus wat je bedoelt met 'diepte' snap ik niet helemaal.

Fietster
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 apr 2014 17:58

Fietster 19 apr 2014 23:34

Ja met diepte bedoelt ik inderdaad de gleuf/uitsparingen in het zadel.

Bedankt alvast voor de tips, ik kijk nog verder uit

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 20 apr 2014 07:32

Zadel is zo persoonlijk. Ik heb nu de Sella Italia gel flow, maar ik word helemaal gek van dat gat, geeft juist drukpunten aan de zijkant van het gat. Op zich wel een prettig zadel, maar erg zacht. Ik mag dus ook nog verder in mijn zoektocht naar het ideale zadel. Kan je zadels testen bij jouw fietsenmaker? Dat is echt de beste methode.
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 apr 2014 07:56

Mijn vriendin rijdt naar volle tevredenheid op dit zadel en ik zie het vaker in het damespeloton. Het is wel een hard zadel, maar als je daar aan gewend bent is dat alleen maar prettig.

http://www.bikeparts4u.nl/race/zadels-2 ... -flow-2014
Less is bore

Plaats reactie