Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Hoe doen jullie dat toch?? (kaartlezen+drinken)

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 10 jul 2012 16:35

SandervdV schreef:I
Ik ga begin september de Mont Ventoux beklimmen. Ik kan twee bidons meenemen op de fiets, maar dat is natuurlijk niet voldoende tijdens de klim.
Waarom denk jij dat dat niet voldoende is? Ik heb de Ventoux eind augustus gedaan op één 3/4 l bidon en had nog water over. Dus als jij met twee van die dingen omhoog gaat heb je water zat bij je. Zoals Cervino al zei: 't is geen woestijn.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 10 jul 2012 17:03

@kaartlezen: heb ik ook een hekel aan, en bovendien heb ik het orientatievermogen van een dode postduif. Ik rij dus met een Garmin :-D
@bidons: Ik kom net terug uit de provence. Zowel vanuit Bedoin als vanuit Malaucene had ik meer dan genoeg aan 2*0.75 leter (net als hierboven had ik nog meer dan 1 volle bidon over)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 10 jul 2012 17:23

53x11 schreef:@kaartlezen: heb ik ook een hekel aan, en bovendien heb ik het orientatievermogen van een dode postduif. Ik rij dus met een Garmin :-D
O ja, kaartlezen. Op vakantie in Noord Italie maak ik een A3 kleurencopie van 't gebied waar we gaan fietsen van m'n 1:200.000 kaart. Die vouw ik op en gaat in m'n achterzak van m'n koerstrui. In Nederland doe ik als Gastheer alleen schrijf ik de knooppunten niet op velfafplakband maar op een enveloppe die ik om de bovenbuis heenrol en vastplak. Werkt als een malle!
We zijn eens wezen fietsen met een groepje en eentje had een Garmin bij zich maar hoewel de route fantastisch was bleek 't toch niet zo handig als we hadden gedacht: met name de aflezing viel al fietsend tegen; we moesten dus regelmatig stoppen. Gaf niks, we waren toch op vakantie :)

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 10 jul 2012 18:35

Zoals al veel keer gezegd zijn 2 bidons van 750 ml voor de beklimming van de Ventoux zeker genoeg.
Zelf ook gedaan en mijn tijd was 2 uur en 5 minuten.

Ik gebruik nu nog steeds die (ouderwetse) stuurrol, mijn maat die zowat altijd meefietst als ik ook ga, heeft een Garmin.
Samen staan we sterk (mocht er wat gebeuren met een batterij of zo bij hem).
Ik vind het een beetje onnodig om ook zo'n Garmin aan te schaffen en dan met 2 van die dingen rond te fietsen.
Zo'n stuurrol kost rond de € 20,- is toch stukken goedkoper als zo'n Garmin met alle toebehoren.
Ik zoek altijd de routes uit, zet die uit op een GPS site, stuur die door en hij gooit die op de Garmin.
Ikzelf zet dus de route op een A4tje met inderdaad teksten zoals; 2de weg r.a., let op kruising rechtdoor enz., compleet met de straatnamen en dorpen en eventueel beklimmingen.
Werkt perfect, tijdens het fietsen rol je de stuurrol telkens een stukje verder.
Hier zie je zo'n rol, ze zijn te koop in een beetje fietsenwinkel.
Afbeelding
Bikers are not alone

.jeroen.
Forum-lid
Berichten: 1588
Lid geworden op: 08 jan 2007 09:03
Locatie: Gelderland

.jeroen. 10 jul 2012 19:20

Wat betref het kaartlezen:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 10 jul 2012 20:13

.jeroen. schreef:Wat betref het kaartlezen:
Volgens mij sla je twee vliegen in 1 klap en BEIDE vragen beantwoord :mrgreen:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 jul 2012 09:10

Drinken is heel persoonlijk. Ik verbaas me ook onder sommige mensen die amper drinken. Ik was afgelopen weken in de ardeche rond de 30 graden. nou dan gaan er bij mij 2 bidons van 750 in anderhalf uur duur heen. ik plan mijn routes bewust langs tankstations met die franse openingstijden, zodat ik zeker weet dat ik minimaal elke 1,5 a 2 uur kan vullen.

Gisteren "thuis"een rit van net ff 5 uur en dan gaan er ook vijf 750 ml bidons door en merk ik daarna dat ik toch net ff te weinig heb gedronken.

Maargoed de ventoux zou moeten gaan op twee bidons dat denk ik ook wel. Maar dat hangt ook weer samen met het prestatie niveau.

Camelbak kan, daar moet je ff aan wennen, op de mtb heb ik hem wel altijd aan/om omdat drinken uit een bidon dan vaak lastig is en je te weinig drinkt. Nadeel is dat ie vol bij mij inclusief tooltjes, biba en wat eten 6 kilo weegt en daar moet je ff aan wennen, maargoed dat lukt ook wel. Bij lange MTB marathons moet ik doe ook onderweg een keer vullen.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 11 jul 2012 10:20

Dat drinken is inderdaad echt persoonlijk..... en weers-afhankelijk.
Ik heb het afgelopen jaar in september de Ventoux gedaan. Beneden op de camping was het 30+ graden, en op de top nog een graad of 23. Ik zweet altijd al erg veel en drink dus ook veel. En ik had aan twee bidons van 750 ml echt niet genoeg.

SandervdV
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 10 aug 2011 13:21

SandervdV 12 jul 2012 09:52

Bedankt allemaal voor de reacties.
Gezien mijn eigen drink gewoonte ga ik voor een bidon houder achter het zadel. 2 maal 750 ml past niet binnen in mijn frame, alleen 1 van 750 en 1 van 500. Dus nog eentje van 750ml achterop is geen overbodige luxe.
En bedankt voor de praktische tips om de weg te kunnen vinden. Ga het zeker proberen.

Sander.

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 12 jul 2012 10:35

SandervdV schreef:2 maal 750 ml past niet binnen in mijn frame, alleen 1 van 750 en 1 van 500.
Ik heb een klein frame (maat 50) en licht sloping. Door het monteren van een bidonhouder op de staande buis waar je de bidon van de zijkant in kunt doen lukt het om 2 bidons van 750 ml mee te nemen. Wellicht een tip.

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 12 jul 2012 12:56

Als je de Tacx T6202 zadelhouder neemt kan je 1 of 2 bidons achter je zadel plaatsen.
Kost nog geen tientje.



Afbeelding
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 12 jul 2012 13:14

Als je vanuit Bedoin de Ventoux op rijdt kun je natuurlijk ook bij Chalet Reynard even je bidon bijvullen.... (6 km onder de top)

En als je iemand zo gek kunt krijgen dat die je halverwege op wacht, dan kan die je ook 2 verse bidonnetjes aanreiken...

Plaats reactie