Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Beginnende wielrenner

LexoProductionS
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 mar 2015 17:55

LexoProductionS 03 mar 2015 18:06

Hallo allemaal,

ik ben een 17-jarige fietser, ik heb 2 jaar geleden een fiets gekocht, heb ongeveer 4000 km gefietst. Ik wil gaan mee doen aan wedstrijden maar weet niet echt waar ik moet beginnen, en hoe goed ik moet zijn. Ik atletiek 3x per week (hardlopen 200-1000 meter richt ik mij op) en heb hierdoor redelijke basis conditie, heb vorig jaar in Frankrijk een aantal bergen gefietst (oa Mont Ventoux en Alpe D'huez). Ik heb een redelijke goedkope fiets (bulls van 700 euro).

Heeft iemand tips voor me waar ik moet beginnen om wedstrijden te rijden en hoe goed ik moet zijn om wedstrijden te kunnen rijden? en tot slot waar ik wedstrijden kan rijden. (woon in omgeving Amersfoort)

Groet,
Lex

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 03 mar 2015 19:01

Zaterdagmiddag is er meestal een trainingskoersje op WV Eemland. Prima om daar eens mee te doen en je ogen gaan open. Begint geloof ik om 14.30 en inschrijven vanaf 14:00. Iedereen rijdt in 1 peloton, waardoor het lekker groot is, maar finisht ergens tussen de 60 en 90 minuten afhankelijk van de klasse. Reken op 10 minuten rond de 45 met pieken richting de 55 per uur. Daarna is het 45 minuten zo rond de 40-42 koersen en op het einde trekt het tempo weer wat aan. Mooi ruim rondje zonder al te krappe bochten.

Daarnaast is er nu een Midden-Nederlands competitie bezig op zondagochtend. Daar is het niveau echter wel een flink stuk hoger overigens. http://www.knwumidden.nl/competities [zie onderaan de pagina]

Niveau is best lastig. De eerste paar keer ga je stuk van de spanning, wringen in het peloton en de continue snelheidsverwisselingen. Na 2 of 3 koersjes wen je daaraan en kun je meestal wel blijven meefietsen tot de meet.

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 03 mar 2015 19:10

Je hebt ook nog www.zomeravondcompetitie.nl maar is wel wat verder rijden.
Over je fiets moet je je geen zorgen maken op het eind van het liedje moeten de benen net zo hard in de ronde.
Maak joe woar

LexoProductionS
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 mar 2015 17:55

LexoProductionS 03 mar 2015 20:52

Bedankt, hoe hard moet je ongeveer in je eentje kunnen rijden om dat te kunnen bijhouden? Zit je er rond de 30-35 een beetje bij?

jeroenr
Forum-lid
Berichten: 582
Lid geworden op: 07 okt 2008 21:17

jeroenr 03 mar 2015 23:35

Gaat af hangen van het soort trainingen die je gedaan hebt en de hardheid die er in zit. Gewoon proberen en dan merk je vanzelf of het een beetje vol te houden is. Als er niet te veel bochten in zitten dan zijn dit soort snelheden over het algemeen goed vol te houden in een koers en als ik naar mezelf kijken dan merk ik dat ik tijdens een koers veel langer met hogere hartslagen rond kan rijden dan ik in mijn eentje kan.
Cervélo & Cannondale

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 04 mar 2015 20:01

Interval trainen en bochten leren pakken. Niet teveel naar gemiddeldes kijken. Ik heb zo ongeveer de eerste keer dat ik koerste gemiddeld 40 gereden over een uur. De dag ervoor dacht ik nog dat dat nooit ging lukken...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
Melda
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 03 nov 2014 09:32
Locatie: Maldegem

Gebruikersavatar Melda 05 mar 2015 10:14

Als je het nog niet kan, leer dan zeker eerst in groep rijden.
Zowel op gebied van veiligheid voor jezelf en de andere deelnemers als jezelf uit de wind houden. De kunst van het pelotonrijden beheersen is veel belangrijker dan op je eentje 'hoge' gemiddeldes rijden.

Leer je nog altijd best in groepstrainingen of bij grotere cyclo-verenigingen.

Zorg er ook zeker voor dat je bij de start volledig vooraan staat. Zo hang je niet meteen aan de rekker.
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 05 mar 2015 13:19

LexoProductionS schreef:Bedankt, hoe hard moet je ongeveer in je eentje kunnen rijden om dat te kunnen bijhouden? Zit je er rond de 30-35 een beetje bij?
Gemiddelde zegt niet zoveel. In een koers zijn het vooral de pieken de je als beginner de das om doen. Ineens slaat de vlam in de pan en rijden ze allemaal 45kmh ofzo. En dan nog een keer. En nog een keer. En nog een keer...

Dat houd je niet gelijk tot het einde vol, maar als ergens geldt dat de aanhouder wint, dan hier wel. Je zou lid kunnen worden van WV Eemland. Dan leer je het vak van de jongens die al wat langer fietsen en je krijgt er een nieuwe vriendenkring bij. Je komt er vanzelf wel achter of het wat voor je is.

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 05 mar 2015 14:28

de zwarten schreef:Interval trainen en bochten leren pakken. Niet teveel naar gemiddeldes kijken. Ik heb zo ongeveer de eerste keer dat ik koerste gemiddeld 40 gereden over een uur. De dag ervoor dacht ik nog dat dat nooit ging lukken...
Ja, je eerste koers is altijd vrij bizar :D

Ik ben zelf een lichtgewicht en kon mijn tellertje niet geloven... werd zomaar 7e in de massaspurt (in mijn verdere carierre bleek ik een vreselijk strijkijzer te zijn :lol:) en had 60 kmpu+ aangetikt.

Als ik met individueel intervallen de 50 aantik ben ik al tevreden :lol:

Met andere woorrden, het vertalen van individuele gemiddeldes naar koersen is lastig, zeker op het niveau waar jij op zt (zal ook een enorme rek in groeicapaciteit inzitten!). Gewoon doen is het devies! Niet bang zijn, ik gok dat je best goed kan volgen als je een beetje netjes tussen de wielen rijdt.

Gebruikersavatar
Il Grillo
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 jan 2014 09:57

Gebruikersavatar Il Grillo 05 mar 2015 14:48

Laat je door adrenaline opgepepte enthousiasme niet met je aan de haal gaan. Laat je dus niet verleiden tot kopwerk in het begin, je trapt je waarschijnlijk de vernieling in met lossen tot gevolg. Probeer in het peloton mee te surfen, als je dat 'eng' vindt ga dan aan de zijkant van het peloton rijden. Probeer niet te zwaar te trappen, op souplesse hou je het veel langer vol.

Mocht je toch gelost worden laat je dan dubbelen en rij het koersje uit buiten mededinging. En gebruik die tijd om even bij te komen.

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 05 mar 2015 15:27

Ik zou me juist niet laten dubbelen. Als ik er af word gereden rijd ik altijd vol door om zo mijn conditie te verbeteren en er in uitzonderlijke gevallen zelfs nog weer bij tekomen.
Maak joe woar

Gebruikersavatar
Il Grillo
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 jan 2014 09:57

Gebruikersavatar Il Grillo 05 mar 2015 15:52

Dat kan ook, al ben je er natuurlijk niet van weelde af gereden.

En van hard in je eentje door fietsen wordt je niet veel handiger in het in de groep fietsen. En dat is meestal de reden dat je eraf waait; remmen als niemand remt, je weg laten duwen, te laat aanzetten na een bocht. Dat moet je allemaal leren en dat leer je door het te doen.

Plaats reactie