Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Vuelta 2014

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5307
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 14 aug 2014 11:41

Eens. En Evans verbaasde me daar ook.

Daniel Martin, Hesjedal en Talansky voor Garmin. Kan ook wat moois opleveren.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 14 aug 2014 12:08

Evans deed wel alles op maximale taaiheid, dat kan ik waarderen, maar ik denk dat hij het daar niet op gaat redden in de lastigere etappes van de Vuelta waar hardere koers zal zijn dan in Utah. Verwacht ongeveer hetzelfde als in de Giro, wat overigens niet onverdienstelijk was.

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 14 aug 2014 12:52

Tsja, Contador. je weet het natuurlijk nooit met hem, maar een 2008tje lijkt me uitgesloten.

Dat gezegd hebbende; ik denk dat het wel goed voor hem is om te gaan rijden, het lijkt me toch ook wel een echte liefhebber die liever op de fiets zit dan van de zijlijn gaat meekijken. Bovendien zal hij het e.e.a. aan sponsor verplichtingen hebben, dus ik snap wel dat hij en Riis hebben besloten toch mee te doen.

Wie weet wat hij daarna dit najaar nog gaat doen, ik denk dan bijvoorbeeld aan Lombardije (WK lijkt me te vlak).

Gebruikersavatar
rhino7
Forum-lid
Berichten: 1052
Lid geworden op: 08 dec 2011 11:50
Locatie: 0251

Gebruikersavatar rhino7 18 aug 2014 18:53

De Nederlandse wielerploeg Belkin staat op zaterdag met liefst drie kopmannen aan de start van de Ronde van Spanje.
Robert Gesink, Wilco Kelderman en Laurens ten Dam krijgen allen de kans voor een goed klassement te gaan.

Drie kopmannen ? M.i. na de +/- 1e week bepalen wie de kopman wordt/is en daar dan vol voor gaan.
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben

JackieD
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 24 jul 2013 21:08

JackieD 18 aug 2014 19:56

Ten Dam wordt helper en hoeft de eerste week niet op kop te rijden/bidons te halen.
De tweede week wordt het klassement gemaakt en zal de leiding zien wie er nog goed staat.

Typisch het Belkin verhaal weer; 'We laten ten Dam niet op kop rijden en zien wel waar hij de tweede week staat'.
Denk zelf dat Gesink deze ronde beter kan presteren als Kelderman, goede hoogtestage gehad en zit volgens mij ook beter in zn vel na de operatie.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 18 aug 2014 20:01

Kelderman en Geesink hebben honger en Ten Dam rijdt zijn eigen koers.
Als de sfeer maar goed is in de ploeg dan knokken ze wel voor elkaar.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Stuntman Mike
Forum-lid
Berichten: 862
Lid geworden op: 06 jun 2013 21:04

Gebruikersavatar Stuntman Mike 19 aug 2014 21:51

Geen Cavendisch in deze editie van de Vuelta maar wél Bouhanni. Zal vast voor vuurwerk gaan zorgen in die paar sprintetappes.

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1072
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 19 aug 2014 23:02

Het lijkt mij ook verstandiger gewoon één kopman aan te wijzen, en de anderen te laten knechten. Dat lijkt me een betere kans geven op een podiumplaats dan 3 mannen voor zichzelf laten rijden, met de iets mindere goden, die er al veel eerder afmoeten als knechten. Dan krijg je maar eens scheve gezichten. Bovendien lijkt het me voor Kelderman helemaal nog niet verkeerd om nog een beetje in de (media-)luwte te kunnen fietsen. Nu weet ik niet of een podiumplaats meer UCI punten oplevert dan een plaats 9 en 10, maar qua exposure is het in ieder geval een stuk beter.

Gebruikersavatar
tieky
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 13 aug 2010 13:08
Locatie: Breda

Gebruikersavatar tieky 20 aug 2014 10:21

Ik verwacht deze ronde niet veel van Gesink. Ik denk dat Belkin het deze ronde vooral van Kelderman moet hebben. Gesink komt terug en wil weer het goede gevoel terug krijgen, maar die gaat, denk ik, nog geen 3 weken volhouden. Die moet een mooie etappe proberen uit te zoeken.

Gebruikersavatar
Stuntman Mike
Forum-lid
Berichten: 862
Lid geworden op: 06 jun 2013 21:04

Gebruikersavatar Stuntman Mike 21 aug 2014 11:34

Vuelta 2014: Voorbeschouwing Algemeen klassement
Geplaatst op donderdag 21 augustus 2014 om 08:00 door Niels Bastiaens. 

Afbeelding

De 69e Vuelta a Espana gaat zaterdag misschien wel van start met het sterkste deelnemersveld ooit. Naast de renners die hun seizoenspiek specifiek op deze ronde hebben gelegd, zijn immers ook enkele belangrijke uitvallers uit de Tour de France van de partij. Spektakel verzekerd dus, in de komende drie weken. Wie kroont zich tot opvolger van de verrassende winnaar van vorig jaar, Chris Horner? WielerFlits blikt vooruit.HistorieIn de 68 edities die de Vuelta a Espana kende, ging de overwinning maar liefst 32 keer naar een Spanjaard. Roberto Heras heeft daarin, met zijn eindoverwinningen in 2000, 2003, 2004 en 2005, het grootste aandeel. Thomas Rominger won voor Zwitserland drie keer (1992, 1993 en 1994), terwijl een rijtje van zeven renners, waaronder Alberto Contador en Bernard Hinault, met elk twee zeges op hun erelijst mogen pronken. Slechts één keer in de geschiedenis was een Amerikaan de beste, en dat was Chris Horner vorig jaar.

Laatste tien winnaars
2003:  Roberto Heras
2004:  Roberto Heras
2005:  Roberto Heras
2006:  Alexandre Vinokourov
2007:  Denis Menchov
2008:  Alberto Contador
2009:  Alejandro Valverde
2010:  Vincenzo Nibali
2011:  Juan José Cobo
2012:  Alberto Contador
2013:  Chris Horner

Bonificaties
In deze editie zal het klassement niet enkel opgemaakt worden op basis van de naakte tijden, maar zijn er wederom bonificatieseconden te verdienen. Net zoals de vorige jaren krijgen de eerste drie renners in de rituitslag respectievelijk 10, 6 en 4 seconden, terwijl er aan de tussensprint 3, 2 en 1 boni's liggen te wachten voor de eerste drie renners die daar passeren.

Favorieten
**** Nairo Quintana

Afbeelding

In de twee en een halve maand die Nairo Quintana moest overbruggen tussen het einde van de Giro en de Vuelta-start, heeft de jonge Colombiaan duidelijk niet stilgezeten. Na het winnen van de Giro d’Italia werd Quintana als een ware volksheld onthaald in zijn thuisland Colombia, maar hij liet zich - met deze Vuelta in het achterhoofd - niet gek maken. Dat bewees hij door in de meest recente editie van de Vuelta a Burgos weer blijk te geven van een erg goed vormpeil: hij won de ronde met drie seconden voorsprong op Daniel Moreno. Quintana kan nu met vertrouwen en misschien wel als de grootste favoriet afzakken naar de Vuelta, al zal hij daar wellicht veel meer tegenstand krijgen.

*** Chris Froome, Joaquim Rodriguez
Die tegenstand zou wel eens van Chris Froome kunnen komen. Na zijn valpartij in de vijfde rit van de Tour, waarbij hij zijn linkerpols en zijn rechterhand brak, draaide de geboren Keniaan naar eigen zeggen vrij snel de knop om, in de hoop nog iets van zijn seizoen te kunnen maken. En dat zou hij wel eens in de Vuelta kunnen doen. Zijn ploeg, Team Sky, heeft enorm veel vertrouwen in zijn kopman, en omringt Froome daarom met een behoorlijk indrukwekkende opstelling; onder meer Mikel Nieve, Pete Kennaugh, Dario Cataldo en Kanstantsin Siustou zijn erbij. Kan Froome de verwachtingen waarmaken?

Afbeelding

Ook Joaquim Rodriguez was dit jaar in de Tour van de partij, zij het niet in vorm. De Catalaan kende een voorjaar vol pech, en trok met een matig vormpeil naar de Franse ronde. In de laatste week deed hij nog wel een gooi naar het bergklassement, maar Purito bleek niet over voldoende kracht te beschikken. In de Clasica San Sebastian mochten we wél weer kennismaken met een Rodriguez op niveau: hij kleurde de finale, en strandde uiteindelijk op de derde plek in het zog van Alejandro Valverde en Bauke Mollema. Als hij die lijn kan doortrekken, is ook Rodriguez een te duchten kandidaat, net als zijn in Burgos sterke ploegmaat Daniel Moreno.

** Alejandro Valverde, Rigoberto Uran, Fabio Aru
In de Clasica San Sebastian mag Valverde dan wel de maat hebben genomen van Rodriguez en co, toch is het maar de vraag of de Spanjaard na een zwaar voorjaar én drie weken meestrijden voor het podium in de Tour de France nog over voldoende frisheid zal beschikken. De manager van zijn ploeg, Eusebio Unzué, gaf al te kennen het volste vertrouwen te hebben in de Murciaan, maar als hij faalt, kan hij zich nog steeds nuttig maken in dienst van zijn ploegmaat en topfavoriet Nairo Quintana.

Afbeelding

In de Giro d’Italia was Rigoberto Uran nog de grootste uitdager van Quintana, al volgde hij na drie weken wedstrijd op ruim drie minuten. Als Uran zijn landgenoot ditmaal wél wil onttronen, zal hij zich beter moeten tonen dan bij zijn comeback in de Tour de l’Ain vorige week. Daar bezette de Colombiaan wel de vierde plek in de proloog, maar werd hij in de koninginnenrit door de Jura op meer dan zes minuten gereden door Bert-Jan Lindeman. Er is dus nog werk aan de winkel voor Uran met de Vuelta in het vooruitzicht, waar hij de hulp krijgt van Nederlander Wout Poels.

Fabio Aru heeft dit seizoen eveneens de Giro in de benen. Op slechts 23-jarige leeftijd verraste hij vriend en vijand in de slotweek, waarin hij een bergrit won én de derde plaats in de algemene rangschikking bezette. Aru deed het dit jaar ook al goed in de Giro del Trentino (zevende), maar buiten de landsgrenzen van Italië presteren, lukte hem tot dusver nog niet. Met behulp van onder meer Mikel Landa, Paolo Tiralongo en Tanel Kangert, kan de jonge Italiaan op Spaanse wegen wellicht toch iets proberen te forceren.

* Wilco Kelderman, Thibaut Pinot, Chris Horner, Daniel Moreno

Afbeelding

De Nederlandse ogen zijn gericht op het Belkin-trio Robert Gesink, Laurens ten Dam en Wilco Kelderman. Ten Dam heeft echter een zware Tour achter de rug, en Gesink kijkt vooral vooruit naar komend seizoen, dus lijkt Kelderman de voornaamste kandidaat voor een erg goede eindklassering. In de Giro d’Italia, het Criterium du Dauphiné, maar ook recent in de Tour of Utah, liet Kelderman veelbelovende dingen zien. Als hij de jetlag goed verwerkt heeft en nog enkele procentjes beter kan worden, mag er veel van hem verwacht worden in deze Vuelta.

Titelverdediger Chris Horner vat de Vuelta dit jaar met meer koersdagen aan dan vorig jaar (ter vergelijking: 48 tegenover 17). Of dat in zijn voor- of nadeel speelt, moet nog blijken. Dat hij zijn overwinning van vorig jaar zal kunnen herhalen, lijkt met het huidig deelnemersveld niet echt waarschijnlijk. Maar voor een top 5-plek meestrijden, mag van de bijna 43-jarige Horner nog wel verwacht worden. Horner maakte in de Tour of Utah, waar hij tweede werd voor bijvoorbeeld Wilco Kelderman, alvast een sterke indruk. 

Afbeelding

Dankzij een derde plaats in de afgelopen Tour de France, is het seizoen van Thibaut Pinot eigenlijk al geslaagd. Maar als de jonge Fransman in deze Vuelta een even hoog vormpeil behaalt, is er ook hier veel mogelijk. Al gaf hij zelf aan vooral ritwinsten en de bergtrui te viseren. Pinot kon vorig jaar, na een mislukte Tour de France vol valpartijen, al enige ervaring opdoen op Spaanse bodem: hij bekleedde in Madrid knap de zevende plek in het eindklassement, op 8:41 van Chris Horner. Kenny Elissonde is de schaduwkopman bij FDJ.fr.

Ook in de top 10 van vorig jaar was Daniel Moreno te vinden. De meesterknecht van Joaquim Rodriguez blinkt vooral uit op de steile aankomsten, getuige zijn zege in de Waalse Pijl van 2013, twee ritzeges in de Vuelta van vorig jaar én een prachtprestatie in de meeste recente editie van de Vuelta a Burgos. In de schaduw van Purito dook Moreno in 2012 de top vijf van de Vuelta al in, en dat zou hij ook ditmaal wel eens kunnen doen. Zo niet, mag hij in staat geacht worden om minstens één rit op zijn palmares bij te schrijven.

Outsiders

Afbeelding

Zoals gezegd mag het deelnemersveld in deze Vuelta gezien worden als het sterkste ooit. Naast de absolute topfavorieten, zijn er daarom ook een hoop outsiders. Zo komen Lotto Belisol, BMC, Orica-GreenEdge en Garmin-Sharp respectievelijk met de duo’s Maxime Monfort en Jurgen Van den Broeck, Cadel Evans en Samuel Sanchez, Juan Esteban Chavez en Adam Yates, en Daniel Martin en Ryder Hesjedal aan het vertrek. Daarnaast mogen we misschien ook iets verwachten van Warren Barguil, Carlos Betancur, Daniel Navarro, Louis Meintjes en de wederoptredende Alberto Contador.

Favorieten volgens WielerFlits
**** Nairo Quintana
*** Chris Froome, Joaquim Rodriguez
** Alejandro Valverde, Rigoberto Uran, Fabio Aru
* Wilco Kelderman, Thibaut Pinot, Chris Horner, Daniel Moreno

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 21 aug 2014 13:08

Denk dat je beter kan linken naar de wielerflits site dan het hele bericht te plaatsen, scheelt weer wat scrollwerk :)

Bij LTD is het afwachten hoe de vorm is, met renners die de TdF hebben gereden zie je in de Vuelta vaak dat ze net wat te kort komen om echt voor het podium mee te doen. Gesink is wat voorzichtig in zijn uitspraken, lijkt me verstandig gezien eerder is gebleken dat hij zich nogal snel kwaad maakt wanneer hij de lat hoog heeft gelegd, hij daar niet aan komt en er vragen over krijgt. Kelderman gaat vol voor de top 10. Gesink en Kelderman lijken beiden in vorm, dus ik denk dat we daar wel wat leuks van kunnen verwachten.

Gebruikersavatar
Stuntman Mike
Forum-lid
Berichten: 862
Lid geworden op: 06 jun 2013 21:04

Gebruikersavatar Stuntman Mike 24 aug 2014 13:36

Snel tijdritje... Kan Moreno Hofland scoren vanmiddag? 8-)

Plaats reactie