Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

waarop letten bij overschoenen?

Gebruikersavatar
dutcharjo
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 16 okt 2008 00:03

Gebruikersavatar dutcharjo 23 jan 2015 12:22

Waar moet ik op letten als ik een set overschoenen wil aanschaffen om ook met droog/zonnig weer onder koude omstandigheden te gaan fietsen?
Giant Contend SL1 Disc 2017 | Ride Life. Ride Giant.

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1994
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 23 jan 2015 12:46

Dat ze de goede maat zijn, of ze winddicht zijn en hoe dik ze zijn (neopreen overschoenen zijn vaak wat warmer).

Frunk
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 28 okt 2014 09:27

Frunk 23 jan 2015 12:50

Je hebt ze in allerlei soorten en maten. Ik heb overschoenen die tegen regen en kou werken. Echt heerlijk warm. Maar heb ze nog nooit aan gehad als het bijvoorbeeld 10 graden is en regent, kan me voorstellen dat ik dan zweetvoeten krijg..
Voor alleen droog/zonnig, maar koud weer zijn er ook overschoenen die dan weer niet waterdicht zijn.

een van de goedkoopste uitvoeringen voor alleen kou:
http://www.futurumshop.nl/shimano-basic ... wart.phtml

En een wat duurdere:
http://www.futurumshop.nl/assos-campion ... wart.phtml

persoonlijk zou ik voor kou en regen kiezen en goed warme sokken. ik kan dan fietsen tot onder het vriespunt en neerslag vind ik ook geen probleem ;) en voor 30 euro was ik klaar ;)

Gebruikersavatar
dutcharjo
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 16 okt 2008 00:03

Gebruikersavatar dutcharjo 28 jan 2015 20:04

ik heb nu even zitten kijken. En bij wieleroutfits.nl kom ik bij 2 mogelijkheden uit:
mogelijkheid 1: force overschoenen (al dan niet inclusief handsschoenen):
http://www.wieleroutfits.nl/force-neopr ... enen-zwart

mogelijkheid 2: rogelli overschoenen (eveneens al dan niet inclusief handschoenen):
http://www.wieleroutfits.nl/rogelli-fia ... rset-zwart

Van die rogelli kan ik dit vinden over gebruikte materialen:
Rogelli overschoenen die door hoogwaardig Fiandrex-materiaal, PU-buitenzijde en fleece binnenzijde, voor de hoogste waterbestendigheid, soepelheid en duurzaamheid tekenen.

iemand ervaring hiermee?
Giant Contend SL1 Disc 2017 | Ride Life. Ride Giant.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 28 jan 2015 20:18

Goedkoop is duurkoop.

Ik kan natuurlijk niet in jou portemonnee kijken, maar vaak zijn de betere artikelen wat duurder. Je loopt de kans door een goedkopere overschoen te kopen dat hij niet warm genoeg is en niet zo lang meegaat. Dan heb je 2 keer niks maar wel 20-25 euro uitgegeven. Koop je wat betere overschoenen dan beschermen die vaak uitstekend en zijn voldoende slijtvast waardoor ze jaren mee kunnen gaan. In de link staan tal van overschoenen waarbij je ook nog kunt kiezen tussen de gradaties van bescherming.

http://www.mantel.com/overschoenen

i-mac

i-mac 28 jan 2015 20:44

Ik heb de Bioracer Easyfit, en ben daar zeer tevreden over. Het is een beetje werk om ze goed aan te trekken (eerst overschoenen aantrekken tot op je scheenbeen). nadien schoenen aantrekken, en dan pas de overschoenen er overheen. Let wel, de Easyfit bestaat bovenaan uit 2 delen. Het onderste gedeelte is neopreen, en dan past als een tweede huis om je been. Dan trek je je broek daar over, en dan moet het tweede stukje pas naar boven. Er zitten een paar kleine gaatjes in dat 2de stuk, opdat water kan weglopen.

Frunk
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 28 okt 2014 09:27

Frunk 29 jan 2015 09:04

Gerboon schreef:Goedkoop is duurkoop.

Ik kan natuurlijk niet in jou portemonnee kijken, maar vaak zijn de betere artikelen wat duurder. Je loopt de kans door een goedkopere overschoen te kopen dat hij niet warm genoeg is en niet zo lang meegaat. Dan heb je 2 keer niks maar wel 20-25 euro uitgegeven. Koop je wat betere overschoenen dan beschermen die vaak uitstekend en zijn voldoende slijtvast waardoor ze jaren mee kunnen gaan. In de link staan tal van overschoenen waarbij je ook nog kunt kiezen tussen de gradaties van bescherming.

http://www.mantel.com/overschoenen
Hier ben ik het niet mee eens. Ik fiets met de goedkoopst mogelijke winterkleren (handschoenen en mutsen van futurumshop huismer en overschoenen voor maar 30 euro). Ik heb het deze winter nog niet koud gehad. Veel van deze goedkopere spullen zijn prima, dus om meteen 50 euro voor een overschoen uit te geven vind ik veel.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 29 jan 2015 10:24

Idd, ik zie overschoenen echt als een verbruiksartikel, dus ik zou er nooit zoveel geld aan uitgeven.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1478
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 29 jan 2015 11:49

bij woon-werk moeten ze bij mooi weer in de tas, dus ook niet stinken naar petrochemisch fabriek.
anders smaken je boterhammen kaas niet meer, toch lasting als je nog terug moet karren.
hierop het ik een set wel eens weg gegooit.

wind en redelijk water bestendig
sterk zool gedeelte anders loop je ze in een half seizoen kapot.

ik heb nu 5 sets versleten/bedankt en mijn winnaars zijn de
BBB BWS-03 waterflex
ze zijn langer dan 2 jaar in dienst en ik rij 150km woon werk / week en 100km gem prive /week.
in de winter dus dagelijks
ik koop ze blind weer. -10C droog of 20C met regen het werkt allemaal (persoonlijk)

Gebruikersavatar
dutcharjo
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 16 okt 2008 00:03

Gebruikersavatar dutcharjo 30 jan 2015 10:44

i-mac schreef:Ik heb de Bioracer Easyfit, en ben daar zeer tevreden over. Het is een beetje werk om ze goed aan te trekken (eerst overschoenen aantrekken tot op je scheenbeen). nadien schoenen aantrekken, en dan pas de overschoenen er overheen. Let wel, de Easyfit bestaat bovenaan uit 2 delen. Het onderste gedeelte is neopreen, en dan past als een tweede huis om je been. Dan trek je je broek daar over, en dan moet het tweede stukje pas naar boven. Er zitten een paar kleine gaatjes in dat 2de stuk, opdat water kan weglopen.
welke dikte heb jij van deze schoenen? ze zijn er met 2,5 of 4 mm neopreen.
Producteigenschappen:
* Overschoen uit 4-way elastische neopreen en nylon
* Getapete naden voor extra becscherming tegen water
* Reflecterende logos
* Ritsloos design, easy fit systeem
* Waterdichte isolerende cuff guard
* Reflecterende velcro sluiting achter het schoenplaatje
* Voorvoet- en hielbescherming uit kevlar, voor bescherming tijdens het wandelen
* beschikbaar in 2.5mm of 4mm dikte
Giant Contend SL1 Disc 2017 | Ride Life. Ride Giant.

Norton
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 aug 2014 03:30

Norton 30 jan 2015 12:00

Heb zelf de Gribgrab Hammerhead, deze zijn lekker warm en waterdicht. Vorige week met temperaturen rond het vriespunt en een harde koude wind mee gefietst en had heerlijke warme voeten, zelfs met zomersokken....

i-mac

i-mac 04 feb 2015 09:20

dutcharjo schreef:
welke dikte heb jij van deze schoenen? ze zijn er met 2,5 of 4 mm neopreen.
Beide ... In de winter de 4mm, in het tussenseizoen de 2.5mm

Plaats reactie