Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

goede kleding woon\werk !!

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 23 apr 2016 22:35

En zo is het maar net! Alleen sukkels werken zich in het zweet :mrgreen: .
Real men wear blûk!!! Marcel

bianchi
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 27 jul 2014 15:01

bianchi 24 apr 2016 10:10

NuitKor schreef:
bianchi schreef:inmiddels een oplossing gevonden, ik neem gewoon s'maandagsmorgens mijn werkkleding mee, en kleed mij om op het toilet of kleedruimte (ik werk op 2 locaties). ik kan mij weliswaar niet douchen misschien niet zo fris, maar ik ben er om te werken en niet om mooi te zijn :mrgreen: en vrijdagsmiddags neem ik de werkkleding weer mee :!:
Dus je loopt de hele week in dezelfde kleding en doucht je niet na het fietsen? :? Ben blij dat ik jou collega niet ben..

Wij hebben bij de gemeente gelukkig 2 ruime douchecabines en grote kluisjes. Anders was ik niet op de fiets naar mijn werk gegaan.

mijn collega's gebruiken een arbeidersaftershave,en ik val niet graag uit de toon dus dat scheelt weer :lol: :lol: :lol:

O_Tiby
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mei 2016 15:04

O_Tiby 03 mei 2016 22:14

Mag ik hier even op inhaken?

Zit een beetje in dezelfde situatie.

Wil ook gaan fietsen naar mijn werk (27 km heen, 27 terug)
Allerlei topics doorgespit, websites afgestruind naar een goede leuke set.
Ben geen topatleet, maar een recreatief rijder. Vind het wel leuk om een beetje door te trappen.
De fiets heb ik, nu nog kleding, helm en schoenen :)


Afgelopen weekend bij de Rapha store in Amsterdam gekeken en wat gepast. De Classic jersey 2 werd mij aanbevolen, aangezien ik geen pro ben. Doordat deze ook sportwool heeft zou ie iets meer comfort en warmte bieden. Allemaal prima, wil ik wel geloven want het zat lekker, ook de bijhorende broek. Alleen de prijs viel me tegen, €305 voor de set.
Ik weet dat Rapha prijzig is, zijn er ook nog vergelijkbare sets?

En nog advies voor schoenen en een helm?

Alvast bedankt!

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 03 mei 2016 23:09

O_Tiby schreef:Mag ik hier even op inhaken?

Zit een beetje in dezelfde situatie.

Wil ook gaan fietsen naar mijn werk (27 km heen, 27 terug)
Allerlei topics doorgespit, websites afgestruind naar een goede leuke set.
Ben geen topatleet, maar een recreatief rijder. Vind het wel leuk om een beetje door te trappen.
De fiets heb ik, nu nog kleding, helm en schoenen :)


Afgelopen weekend bij de Rapha store in Amsterdam gekeken en wat gepast. De Classic jersey 2 werd mij aanbevolen, aangezien ik geen pro ben. Doordat deze ook sportwool heeft zou ie iets meer comfort en warmte bieden. Allemaal prima, wil ik wel geloven want het zat lekker, ook de bijhorende broek. Alleen de prijs viel me tegen, €305 voor de set.
Ik weet dat Rapha prijzig is, zijn er ook nog vergelijkbare sets?

En nog advies voor schoenen en een helm?

Alvast bedankt!
Misschien is het dan makkelijk om eerst nog wat vragen te stellen:
- Wat is ongeveer je budget per item?
- Hoeveel sets heb je nodig?
- Gaat het om een racefiets of hybride (sportief of iets relaxter)
- Het hele jaar door of vooral mooi weer?
- SPD of SPD-SL schoenen?

Je hebt al snel 2 sets nodig voor als er 1 in de was zit. Rapha is mooi hoor, maar vooral een 'stijl' merk (lees: hipster) waar je ook een deel voor de naam betaald (sponsoring Sky wielerploeg etc).

Aan het andere uiterste heb je kleding van de Lidl, Aldi. Daarna komen instapmerken als Agu, DHB, Pearl Izumi en All Active, waar je al een betere pasvorm en materialen krijgt (dit merk je vooral na regelmatig wassen). Dan kom je in het middensegment met merken als Castelli, Sportful, Santini en het topsegment Rapha, Assos, Gore etc.

Persoonlijk geef ik wat meer geld uit aan goede broeken. Mijn korte broeken zijn van Assos en mijn lange broeken van Sportful. Met bovenkleding ben ik iets minder kieskeurig, zo lang de pasvorm maar goed is. Deze koop ik dan ook vaak in de sale of zelfs 2e hands. Ik heb zelf 3 zomersets (kort/kort), 2 wintersets (lang/lang), een wind- en regenjack, overschoenen, nette schoenen, oude schoenen, helm, korte handschoenen, lange handschoenen, helm muts, 5-6 lange ondershirts in verschillende diktes, 4-5 korte ondershirts, X paar sokken. Dit is wel over ~10 jaar opgebouwd door elk seizoen 2/3 nieuwe kledingstukken te kopen. Alles in 1x is niet te doen.

O_Tiby
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mei 2016 15:04

O_Tiby 04 mei 2016 09:55

Dank ypuh voor je reactie!

Heb ik zeker iets aan. Om antwoord te geven op jouw lijstje:

Misschien is het dan makkelijk om eerst nog wat vragen te stellen:
- Wat is ongeveer je budget per item?
Mijn gevoel zei eerst iets van €150 voor broek en shirt, maar wanneer er een goede reden is om bijv. Rapha voor €305 te kopen dan vind ik het prima. Heb ook liever goed spul dan een setje wat net niet helemaal goed zit.
Nu weet ik gewoon niet wat ik moet nemen. Het verhaal van sportwool en beginnende renner klinkt aannemelijk, en om niet een pro shirt te kopen (al dus de verkoper van Rapha).

- Hoeveel sets heb je nodig?
ik begin met 1x, om de dag fietsen, tussendoor wassen. Vorig jaar ook gedaan met geleend spul en dat ging prima.

- Gaat het om een racefiets of hybride (sportief of iets relaxter)
Racefiets, maar iets relaxter afgesteld (lees stuur iets hoger gezet)

- Het hele jaar door of vooral mooi weer?
Vooral mooi weer (mei-september)

- SPD of SPD-SL schoenen?
SPD

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 04 mei 2016 11:40

Wat betreft broeken kan ik dus Assos aanraden. Zelf heb ik 2 Uno S5 broeken gekocht voor ca. €75 - €100. Deze zijn onlangs uit productie gegaan zijn en het nieuwe en aanzienlijk duurdere instap model is nu de NeoPro S7 (met een beetje geluk kun je nog een Uno krijgen).

Wel moet ik bekennen dat de kwaliteit van de zeem <50km enkele reis er niet heel veel toe doet. Pas bij 70km> merk ik pas echt het verschil tussen een goede zeem zoals die van Assos en goedkope zeem van Agu/All Active. Ik heb dus ook een 'goede set' voor lange afstanden en wat goedkope kleding voor de kortere ritjes van 50km. Bij je keuze voor een goede woon/werk broek zou ik vooral op pasvorm kopen en duurzaamheid van de materialen (dagelijks wassen) en niet de zeem.

Shirts met korte mouw heb ik van Assos, Nalini en Pearl Izumi en kosten zo'n €40-€85 bij Cyclewear.eu. Qua materialen en pasvorm etc. ontloopt het elkaar niet zoveel en koop ik vooral wat ik mooi vind. De Assos Uno jersey, het instapmodel van Assos, is de duurste maar ook de minste die ik heb vanwege de opkruipende mouwen.

Met lange mouw heb ik jacks van Nalini, Castelli en de Lidl aangehad, maar ik betrap me erop dat ik 9 van de 10 keer de goedkoopste van het stel pak, van het huismerk van Cyclewear. Deze ziet er na 8 jaar intensief gebruik nog als nieuw uit (na elke rit gewassen). Ik zie het voordeel van de 'technische top kleding' van Assos en Castelli, maar die zijn 8x zo duur. De 'normale kleding' van Castelli en Nalini is in mijn ogen niet beter dan die van All Active. Een Castelli Gabba shirt is ook alleen aan te raden als je de hele winter doorrijdt. Een regenjack + lange jersey + lang ondershirt is in mijn ogen voldoende voor de overige 3 seizoenen. Eventueel kun je met losse arm- en beenstukken gaan werken bij 10-15 graden maar dit is meer voor de langere ritten met wisselende weersverwachtingen.

Voor SPD schoenen rijdt ik op mijn vakantiefiets met Shimano MT-51 schoenen van €50,-, maar hier kun je alle kanten op. Als ik op vakantie ga wil ik naast een stel slippers geen 2e paar schoenen mee en daarom heb ik voor deze gekozen. Voor woon/werk ga ik er vanuit dat je een set loopschoenen op het werk hebt staan en deze omwisselt. Mijn voorkeur gaat overigens wel sterk uit naar SPD-SL vanwege het grotere platform.

Plaats reactie