Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Help ! mijn Shimano Ultegra shifter werkt niet meer

Trappe
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 sep 2011 11:36
Contact

Trappe 11 feb 2013 17:26

chrissiewizzie schreef:Welk type Ultegra betreft dit? 6600 met waslijnen of de huidige 6700?
In mijn geval was het een 105 5700.
Shimano vertelde me dat zowel 105 als Ultegra dit probleem hadden.
Trappe doe je met je benen.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2440
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 15 feb 2013 12:05

Mijn 6700 ook stuk gegaan na iets meer dan 2,5 jaar. Ook de linker, plots was het gedaan, geen klik meer, iets afgebroken aan de binnenkant.
Voor mij NOOIT geen Shimano meer, dat ze maar vismateriaal maken. :twisted:

gt56
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 feb 2011 09:55

gt56 15 feb 2013 15:30

kiekeboeboe schreef:Mijn 6700 ook stuk gegaan na iets meer dan 2,5 jaar. Ook de linker, plots was het gedaan, geen klik meer, iets afgebroken aan de binnenkant.
Voor mij NOOIT geen Shimano meer, dat ze maar vismateriaal maken. :twisted:
geen nieuw gekregen ? er iets voor moeten betalen ?

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2440
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 15 feb 2013 19:01

als iets 2,5 jaar na datum defect gaat, en je de aankoopfactuur van de fiets niet meer in het bezit hebt, dan moet je niet verwachten dat je eventjes een nieuwe shifter zal krijgen.
Die krengen van een shifters zijn dan ook nog eens superduur.
Je kunt beter een nieuwe groep kopen, i.p.v. 2 nieuwe shifters.
En natuurlijk weet ik dat je op zoek kunt gaan naar occasieshifters, maar zelfs die gaan heel veel geld.

roadslave1954
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 20 sep 2012 08:24

roadslave1954 15 feb 2013 20:46

kiekeboeboe schreef:als iets 2,5 jaar na datum defect gaat, en je de aankoopfactuur van de fiets niet meer in het bezit hebt, dan moet je niet verwachten dat je eventjes een nieuwe shifter zal krijgen.
Die krengen van een shifters zijn dan ook nog eens superduur.
Je kunt beter een nieuwe groep kopen, i.p.v. 2 nieuwe shifters.
En natuurlijk weet ik dat je op zoek kunt gaan naar occasieshifters, maar zelfs die gaan heel veel geld.
h

je kunt toch op het grote blad blijven rijden????

gt56
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 feb 2011 09:55

gt56 16 feb 2013 07:01

kiekeboeboe schreef:als iets 2,5 jaar na datum defect gaat, en je de aankoopfactuur van de fiets niet meer in het bezit hebt, dan moet je niet verwachten dat je eventjes een nieuwe shifter zal krijgen.
Die krengen van een shifters zijn dan ook nog eens superduur.
Je kunt beter een nieuwe groep kopen, i.p.v. 2 nieuwe shifters.
En natuurlijk weet ik dat je op zoek kunt gaan naar occasieshifters, maar zelfs die gaan heel veel geld.
en de leverancier kon geen kopie leveren van de faktuur ? wat je zegt, die dingen kosten veel geld...

orbi
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 okt 2007 11:25

orbi 08 sep 2014 13:58

Ook na 2,5 jaar met bon en ordernummer ga je geen shifter terugkrijgen. Afgelopen weekend hield de linker 6703 shifter er spontaan mee op. Mailtje gestuurd naar Rose waar ik de fiets gekocht heb, helaas, shimano geeft slechts 2 jr garantie op de componenten. Beetje dure verslijtdelen :(
Bij deze, gezocht Shimano linker 6703 shifter, bij voorkeur grey

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 08 sep 2014 16:53

Voor het lijstje: ook bij mij linker 6703 shifter kapot gegaan tijdje geleden (na 5j levensduur). Moet er wel eerlijk bijzeggen dat hij kapotging nadat het schakelen al een tijdje veel te zwaar ging. Alsof de kabel ergens intern bleef hangen. Idd. duur grapje.

Gebruikersavatar
Joppietersen
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 29 mei 2013 22:23

Gebruikersavatar Joppietersen 08 sep 2014 18:14

bij mij wilde de rechter shifter niet meer naar een kleiner kransje, alleen opschakelen lukte nog (max 9 keer dus....)

Veel geprobeerd: schoonmaken, WD40 etc, ook bij off. Shimano dealers geweest maar die repareren m ook niet.

Eind vh liedje was een nieuwe.

gelukkig voor mij op MP iemand gevonden waarbij de linker defect was en een nwe rechter aanbood maar duidelijk is dus wel dat er een ontwikkel fout in de shifters zit.
Het gaat niet om de grootte van je tandwielen,
het gaat erom wat je er mee doet......

jer81
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 08 sep 2014 19:12

Is het niet zo (althans met elektronische apparaten en auto's enz is dat zo) dat er op een gegeven moment door de fabrikant een gratis reparatie/vervangings programma wordt aangeboden? Of erkend Shimano het probleem simpelweg niet?

orbi
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 okt 2007 11:25

orbi 10 sep 2014 13:38

Ik vond op internet een stukje (bikeradar.com geloof ik) van iemand met hetzelfde probleem. Het probleem was een losgedraaid moertje van de centrale bout die het schakelmechanisme op zijn plek houd. Zonder moertje dat in voorgevomde uitsparing valt trekt het mechanisme scheef en schakelt niet meer.
Gezien men (Shimano Duitsland) het niet garantie waardig vond ( eerlijkheidshalve had Shimano Nederland dit wel gedaan, beide gebeld) de boel losgemaakt en idd moertje weg. Ligt dus aan een slechte borging van betreffende moertje. Deze is niet terug te vinden op de exploded views, heeft dus geen nummer en is zo niet te bestellen.
Betekend dat je een nieuwe moet bestellen (laten repareren is net zo duur) á 150-180 euro voor een moertje van een paar cent. Ik vind het een fout in het ontwerp dat dat niet beter geborgd is.
Heb het provisorisch hersteld, met een klein vulringetje en bijgevijld moertje. Past net niet goed genoeg maar de boel schakelt wel weer redelijk. Foto 1 is de centrale bout, foto 2 het bijgevijlde borgmoertje, als je de remhendel helemaal inknijpt kan je hem daar achter zien zitten.
Afbeelding
Afbeelding

ilikebike
Forum-lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 jan 2014 10:10

ilikebike 10 sep 2014 20:35

orbi schreef:Ik vond op internet een stukje (bikeradar.com geloof ik) van iemand met hetzelfde probleem. Het probleem was een losgedraaid moertje van de centrale bout die het schakelmechanisme op zijn plek houd. Zonder moertje dat in voorgevomde uitsparing valt trekt het mechanisme scheef en schakelt niet meer.
Gezien men (Shimano Duitsland) het niet garantie waardig vond ( eerlijkheidshalve had Shimano Nederland dit wel gedaan, beide gebeld) de boel losgemaakt en idd moertje weg. Ligt dus aan een slechte borging van betreffende moertje. Deze is niet terug te vinden op de exploded views, heeft dus geen nummer en is zo niet te bestellen.
Betekend dat je een nieuwe moet bestellen (laten repareren is net zo duur) á 150-180 euro voor een moertje van een paar cent. Ik vind het een fout in het ontwerp dat dat niet beter geborgd is.
Heb het provisorisch hersteld, met een klein vulringetje en bijgevijld moertje. Past net niet goed genoeg maar de boel schakelt wel weer redelijk. Foto 1 is de centrale bout, foto 2 het bijgevijlde borgmoertje, als je de remhendel helemaal inknijpt kan je hem daar achter zien zitten.
Afbeelding
Afbeelding
Een moertje bijvijlen kan niet m.d.t.z. :P Vandaag een Campanolo shifter afgebroken voor de 2e x. Plastic handeltje rechterschifter spontaan afgebroken, m.a.w. ook bij Campa gebeurt het. En hoeveel rijden er met Ultegra die het probleem niet hebben en die er jaren mee rijden..????

Plaats reactie