Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

50/39 op compact?

kilometervreter
Forum-lid
Berichten: 800
Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59

kilometervreter 09 okt 2012 08:23

Ik heb een 50 kettingblad op mijn dubbel zitten en daarnaast een compact crank als ik de bergen in ga. Een crank wisselen is dan minder werk dan een kettingblad wisselen. (de derailleur hoeft immers niet te worden verplaatst) Bovendien is transport zonder crank eenvoudiger. Je moet alleen de crank na de eerste rit nog even controleren of het nog goed vast zit. Een crank zit overigens meestal gewoon in een keer vast. Een kettingbladboutje kan nog wel een lostrillen.

Met zo'n 1000km per jaar in de bergen vond ik het de investering meer dan waard.

Als ik 70 ben koop ik wel een triple.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 okt 2012 08:36

Voor bladboutjes altijd loctite gebruiken!

Of een crank wisselen zoveel sneller is vraag ik me af. Zeker als je ook de pedalen overzet zal het niet veel schelen. Bovendien kun je je bladen beter poetsen als je ze overzet.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 09 okt 2012 08:50

Ik gebruik nooit loctite. Enkel anti seize en handvast. Bij de fatsoenlijke cranks (Shimano en SRAM) heb je dan geen problemen. ;)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 okt 2012 09:34

Helaas 100% andere ervaring! Zowel bij Campa, SRAM als Shimano cranks.

Kan misschien liggen aan het enorme vermogen dat ik wegtrap :lol: ;)

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 09 okt 2012 09:35

havana schreef:Helaas 100% andere ervaring! Zowel bij Campa, SRAM als Shimano cranks.
Ok, ik trap niet genoeg wattjes wellicht...? :)

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 09 okt 2012 10:12

havana schreef:Helaas 100% andere ervaring! Zowel bij Campa, SRAM als Shimano cranks.

Kan misschien liggen aan het enorme vermogen dat ik wegtrap :lol: ;)
jij rijdt toch altijd op de '18' ;)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

hugoscherff
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 mar 2008 17:46

hugoscherff 13 okt 2012 17:33

WAARSCHUWING: Dit kan dus volgende de meeste fietsenmakers NIET bij een Shimano compact crankstel. Zoals gezegd is er geen Shimano 39 blad voor compact, dus moet je naar TAS (bijvoorbeeld). Maar als je die combineert met het Shimano-buitenblad, gaat het niet vlekkeloos schakelen. Zie ook de gebruikerservaringen bij Futurumshop. Je moet er dan dus ook een buitenblad van TAS opzetten, maar dat ziet er niet uit:
Afbeelding

Hiermee heeft compact voor mij wel wel van z'n glans verloren. Voor snelheden tussen de 28 en de 32 (en dat rijden de veel mensen buiten koers nogal vaak) zul je je ketting altijd heel schuin hebben liggen (als je uitgaat van en trapfrequentie van 90).

Mooi dat de nieuwe Dura-Ace 9000 het wel mogelijk maakt, maar dat is vooralsnog een hele dure grap. Zal nog wel even duren voor die techniek doorsijpelt naar de goedkopere varianten.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 okt 2012 17:42

TA Specialité wordt meestal afgekort tot TA. Mijn ervaring is dat het in meer dan 9 van de 10 gevallen gewoon goed werkt met enkel een TA binnenblad. Je moet alleen bij sommige crankstellen de kabelspanning van de voor-derailleur een beetje bijstellen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

hugoscherff
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 mar 2008 17:46

hugoscherff 13 okt 2012 18:25

amclassic-fan schreef:TA Specialité wordt meestal afgekort tot TA. Mijn ervaring is dat het in meer dan 9 van de 10 gevallen gewoon goed werkt met enkel een TA binnenblad. Je moet alleen bij sommige crankstellen de kabelspanning van de voor-derailleur een beetje bijstellen.
Tja, nu weet ik het niet meer. Bij de Giant-Store en bij Mantel zeggen ze dat het niet kan, en ik lees ook een aantal negatieve gebruikerservaringen. Nu lees ik weer dat het vaak ook wel lukt. Het spreekt voor zich dat ik m'n fiets niet ga terugbrengen als dit mogelijk is, maar ik wil ook geen risico lopen.

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 13 okt 2012 22:56

hugoscherff schreef:Tja, nu weet ik het niet meer. Bij de Giant-Store en bij Mantel zeggen ze dat het niet kan, en ik lees ook een aantal negatieve gebruikerservaringen. Nu lees ik weer dat het vaak ook wel lukt. Het spreekt voor zich dat ik m'n fiets niet ga terugbrengen als dit mogelijk is, maar ik wil ook geen risico lopen.
Bij mij (105 5600) was het geen enkel probleem. Je moet bij TA er alleen opletten dat de tekst op het binnenblad precies aan de andere kant zit van het blad dan bij het Shimano binnenblad. Dus oppassen dat je hem niet verkeerd monteert.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 okt 2012 07:59

De meeste FMs praten onzin, meestal uit eigen belang. Ze verkopen je liever een complete crank.

Borghesia
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 sep 2011 22:18

Borghesia 14 okt 2012 20:06

Mijn DA compact heeft een TA binnenblad van 38T.
Gaat prima, nog geen een keer mis geschakeld. Achteraf gezien had ik eigenlijk voor de 39T moeten kiezen.
Een TA blad is niet echt duur, je kunt het toch gewoon proberen.

Plaats reactie