Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Een carbon campa record crankset fixen

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 04 okt 2012 14:26

Op MP stond een tijdje geleden een Campa record carbon cranket voor een veirkante as, maar met een klein probleempje: een van de alu bussen met pedaaldraad was los gekomen van het carbon. Zonde natuurlijk, en de eigenaar wilde er wel voor een zakcentje van af. Leuk projectje, dus ik dat crankset overgenomen.

Afbeelding
Afbeelding

Ook de balnke lak was niet helemaal meer je dat... dus dat wordt ook aangepakt.

Eerst de oude lijmresten verwijderen van de bus: oven, 250 graden, een uur of twee, en alles wat op epoxy leek is nu een verkoolde zwarte brok. met een priem en ander scherp gereedschap de resten verwijderen.

De crank even opschuren om de meeste krassen uit de bestaande laklaag te krijgen (maar niet door en door want ik wil wel het Campa logo behouden).

Afbeelding

Alles is nu klaar voor de het lijmen. Ik heb het geluk dat ik werk bij een bedrijf die wel eens spullen voor lucht en ruimtevaart aan elkaar lijmt, dus ik heb mooie types epoxy liggen die goedgekeurd zijn voor alu op carbon. Beide oppervlakte schoongemaakt met Aceton (de aangeraden procedure voor deze specifieke lijm), en lijmen maar!

Het resultaat van twee uur werk, een beetje 2K lak en een beetje lijm:

Afbeelding


Ik ga hem straks monteren op een projectje van me, en ik breng wel tzt verslag uit van hoe goed deze reparatie gelukt is. In principe is ie nu beter gelijmd dan Campa ooit heeft gedaan: toen ik de bus er uit haalde waren er hele stukken waar geen lijm op zat, en dat is nu zeker niet het geval. Ook de kwaliteit van de lijm zal wel beter zijn dan wat Campa ooit gebruikte (tja, ook op lijmgebied vordert de technologie, zeker bij carbon). Sterker nog: Campa zou bij ons eens moeten navragen hoe je een goede lijmverbinding ontwerpt, want dit was eigenlijk geen denderend goed doordachte verbinding... :D

volgend verslag over een paar honder km!

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 04 okt 2012 14:36

Dat ziet er heel goed uit! Er gaat inderdaad niets boven vierkante assen.
What makes the boat go faster?

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 04 okt 2012 14:43

Blijft een wonderschoon crankstel. Proficiat met het resultaat!

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 04 okt 2012 14:45

Hij komt zowaar op een GIOS... ;-)

En ja, zo'n campa viekant crankset in de prullenbak zien verdwijnen door een losse alu bus deed pijn aan mijn campa hart. Vandaar: eentje gered!

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 04 okt 2012 15:24

Hulde! Gaat dat opbouwprojectje hier te volgen zijn? Hebt u een eerste abonnee.. ;)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 okt 2012 15:35

Good old vierkant BB....... zucht..... al die duizendeneen maten tegenwoordig..... Zelfs binnen BB30 zijn weer verschillen :S
Benieuwd naar het project!
Less is bore

utflecht
Forum-lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 04 jan 2005 21:44

utflecht 04 okt 2012 16:50

hoe heb je de bus tijdens het lijmen uitgelijnd?

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 04 okt 2012 18:05

utflecht schreef:hoe heb je de bus tijdens het lijmen uitgelijnd?
Ik heb mijn best gedaan om hem goed te positioneren, maar snel gemerkt dat de capillaire werking van de lijm hem vanzelf naar het midden trekt (in beide richtingen: gecentreerd in het gat, en gecentreerd langs de cylinderas). Dus uitlijnen wat niet nodig / niet makkelijk te doen zonder een echte 'jig' te maken.
De bus heeft trouwens maar 0.1 a 0.2mm speling in het gat in de crank, en een randje dat valt in een uitsparing in de crank. Dus veel uilijn mogelijkheden heeft ie niet. Wel zo laten uitharden dat de zwaartekracht zo min mogelijk kon verpesten, dus met de crankarm verticaal. Of eigenlijk: de zwaartekrachtsvector langs de montagepunten voor de bladen. Daarmee zou de bus het meest parallel aan de trapas / haaks op de bladen moeten zijn.

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 04 okt 2012 18:07

dickygiovanni schreef:Hulde! Gaat dat opbouwprojectje hier te volgen zijn? Hebt u een eerste abonnee.. ;)
Uiteraard. Alleen heb ik nog lang niet alle delen bij elkaar (iemand nog een 10-speed record groep liggen ergens minus crank :D ). Tzt verschijnt het zeker wel in het GIOS topic.

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 04 okt 2012 19:55

Tipje vd sluier? Gios Torino staal? Of modern chinees Gios?

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 04 okt 2012 22:44

Ik heb een chorus op mijn winterfiets zitten met hetzelfde probleem aan de kettingzijde. Bij mij kwam de bus los toen ik een pedaan wilde demonteren wat vast was gaan zitten.
Maar bij mij zat die bus er wel ingedraaid, er zat dus draad in de carbon en ook op de bus ik hoefde dus ook niets te centreren. ik heb het daarom schoongemaakt en met gewone seconde lijm vast gezet (niet uit de ruimtevaart maar uit de doe kado doos). Ik voelde me daar wel wat onzeker over maar inmiddels heeft de fiets er weer 2 winters opzitten.
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 okt 2012 08:15

Ik hem nog wel zwarte 10sp remmen record liggen en mogelijk een record voorderrie. Cassette in goede staat ook wel denk ik.
Less is bore

Plaats reactie