Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Cannondale stuurpen, boutjes roesten.

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 24 nov 2014 21:05

Alle 6 de inbus boutjes op mijn stuurpen (dus de 2 op de pen zelf en de 4 die het stuur op zijn plaats houden) zijn gaan roesten. Het is nu nog niet zo heel erg maar ik kan het niet aanzien. :D

Ik heb een Cannondale C1 aluminium stuur (supersix evo uit 2013). Ik heb al geprobeerd de roest eraf te poetsen maar het metaal is al aangetast.

Ik zou op zich wel titanium willen proberen, maar lees verhalen over boutjes die afbreken, ik heb zelf al 2 keer met een (door een kuil rijden) ineens naar beneden draaiend stuur (schrok me dood / levensgevaarlijk) te maken gehad, dus wil de boutjes goed strak op moment (6nm) kunnen draaien.

Waar koop je een voor dit stuur passend setje RVS boutjes, of wat was jouw oplossing?
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 nov 2014 21:28

Ik heb overal titanium zitten en alu op plaatsen waar het kan.
Vrijwel alle blanke normale bouten roesten, ik kan me er ook vreselijk aan storen.

Ik bestel het altijd bij bikehardest.de
kan je ook mooi zwarte tita boute bestellen of een andere kleur natuurlijk.

Zelf nog nooit een gebroken tita bout gehad.
breng ook onder de stuurklemmen carbonmontage pasta aan en dan de bouten op meestal 6 en soms 8nm vastzetten.

Bouten na eerste montage wel na een km of 200/300 checken en monteren met locktite

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 24 nov 2014 21:36

In mijn stuurpen ook tita boutjes. Geeft geen problemen, zitten met iets van 5 Nm vast geloof ik.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 24 nov 2014 21:53

Nog even 2 enorm domme vragen (die bestaan toch echt wel) voor ik ga bestellen (bedankt voor de link).

Zijn dit altijd m5 boutjes? (Cannondale) Ik heb ze losgedraaid met de 4mm inbus sleutel. En hoe kom je aan die kleine ringetjes die achter de kopjes van de boutjes zitten (je weet wel, die op één plaats zijn doorgesneden, om de spanningen op te vangen of zo denk ik), deze zijn ook hartstikke roestig.
Afbeelding

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 25 nov 2014 06:42

6 Nm aanhaalmoment op een carbonnen vorkpijp is vragen om moeilijkheden.
4 Nm is meer dan genoeg en gebruik een beetje carbonpasta bij de verbinding met het stuur en de stuurpen.
Dan zit alles meer dan vast.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 25 nov 2014 08:26

M5 is wel gebruikelijk geloof ik, maar pak anders even een schuifmaat. Die ringetjes zijn te krijgen bij elke ijzerboer, maar dan wel van RVS. En die gaan, ondanks de "V" in RVS, uiteindelijk toch roesten. Misschien even op eBay zoeken naar "titanium spring washer", weet eigenlijk niet eens of die bestaan.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 25 nov 2014 10:40

wasbeer2006 schreef:Ik heb overal titanium zitten en alu op plaatsen waar het kan.
Vrijwel alle blanke normale bouten roesten, ik kan me er ook vreselijk aan storen.

Ik bestel het altijd bij bikehardest.de
kan je ook mooi zwarte tita boute bestellen of een andere kleur natuurlijk.

Zelf nog nooit een gebroken tita bout gehad.
breng ook onder de stuurklemmen carbonmontage pasta aan en dan de bouten op meestal 6 en soms 8nm vastzetten.

Bouten na eerste montage wel na een km of 200/300 checken en monteren met locktite
Linkje is deze volgens mij: http://www.bikehardest.net/shop/
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 25 nov 2014 12:48

Ik heb even een van de boutjes losgedraaid en die neem ik mee naar iemand die een schuifmaat heeft (tis wel 5mm volgens mij hoor). De twee boutjes die de stuurpen op de vorkpijp houden zal ik niet te vast zetten, begin wel met 4nm en dan wiel tussen de benen en stuur proberen te verdraaien, kijken of ze goed houden. De problemen die ik had waren met de 4 boutjes die het stuur zelf (aluminium) op de stuurpen (ook al luminium) gedrukt houden, mijn stuur is dus al twee keer iets naar beneden gedraaid, een keer zelfs tijdens een afdaling. Deze ga ik wel weer op maximaal moment zetten (5-6nm staat op het stuur).

doosje RVS washers kopen en dan gewoon af en toe vervangen.

bedankt voor alle tips en de link.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 26 nov 2014 20:48

We hebben net de boutjes gemeten, idd M5 (x18mm), maar ook even een magneetje ertegen gehouden, de standaard boutjes zijn helemaal niet van rvs maar gewoon van staal..... Wordt dat expres gedaan omdat rvs op aluminium invreet of is dit gewoon bezuiniging?

Dan ga ik toch liever voor RVS dan voor titanium, kunnen ze in ider geval niet afbreken, ook niet als ik ze onverhoopt onderweg met de topeak multitool aan moet draaien (dus niet precies op moment)
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 28 nov 2014 12:33

Ik zou geen RVS nemen ben er niet kapot van als er iets breekt is het zeker eerder RVS dan titanium. Daarom gebruiken ze dat ook niet.
daarnaast zul je je best moeten doen om mooie conische RVS bouten te vinden en tita zijn er voldoende.

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 28 nov 2014 13:55

nou idd, kan ze (conisch) helemaal niet vinden, dan ga ik toch maar voor titanium, bedankt voor je hulp wasbeer.
Afbeelding

Plaats reactie