Effect van koperpasta op carbon
Weet iemand of koperpasta op enige manier schadelijk is voor carbon, of preciezer voor de epoxy? Ik zit eraan te denken als oplossing voor een krakende zadelpen (carbon op carbon). Het is lekker 'stroperig' in vergelijking met bijvoorbeeld montagepasta specifiek bestemd voor carbon (bijvoorbeeld van Tacx). Mijn ervaringen met laatstgenoemde zijn niet heel positief: na een paar ritjes (vooral als het regent) komt het gekraak terug, en de korrel in de pasta tast de glanslaag aan.
t.a.f.k.a.e.h.
Kan geen kwaad, ik heb het al heel vaak op carbon gesmeerd. Dat is ook meteen het nadeel van kopervet, het vlekt enorm.
Kopervet is mede om die reden verouderd. Tegenwoordig gebruikt men keramisch vet. Het bekende witte van Shimano is hier ook een voorbeeld van. Dat vet kun je ook prima op karton gebruiken.
Kopervet is mede om die reden verouderd. Tegenwoordig gebruikt men keramisch vet. Het bekende witte van Shimano is hier ook een voorbeeld van. Dat vet kun je ook prima op karton gebruiken.
Kopervet is vooral bedoeld om vastvreten van delen onderling bij hoge temperaturen te voorkomen, bijvoorbeeld bij onderdelen van remklauwen bij auto's.
Overkill voor fietsonderdelen.
Overkill voor fietsonderdelen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Thanks!
Die witte montagepasta van Shimano heb ik ook maar die is naar mijn idee veel 'wateriger' en heeft een lagere dichtheid dan kopervet, waardoor ik bang ben dat je de hele meuk er weer afstroopt op het moment dat je de zadelpen in het frame schuift.
Ik snap dat kopervet niet nodig is vanuit de optiek van hoge temperaturen, maar mogelijk is het qua 'kleefsterkte' wél de oplossing. Zolang het de epoxy dus maar niet aantast...
Die witte montagepasta van Shimano heb ik ook maar die is naar mijn idee veel 'wateriger' en heeft een lagere dichtheid dan kopervet, waardoor ik bang ben dat je de hele meuk er weer afstroopt op het moment dat je de zadelpen in het frame schuift.
Ik snap dat kopervet niet nodig is vanuit de optiek van hoge temperaturen, maar mogelijk is het qua 'kleefsterkte' wél de oplossing. Zolang het de epoxy dus maar niet aantast...
t.a.f.k.a.e.h.
In principe gebruik je dat pas bij problemen.
Je kan overigens ook gerust vaseline gebruiken bij kraakproblemen. Werkt prima kost niks en vlekt niet.
Je kan overigens ook gerust vaseline gebruiken bij kraakproblemen. Werkt prima kost niks en vlekt niet.
Maar de kans dat het gaat kraken is groot....Keezx schreef:Ik zou eerst eens kijken of het zadel vast blijft zitten zonder pasta, de kans dat het gaat schuiven is klein.
Als het zadel met 2 bouten ( 1 voor en 1 achter) wordt vastgezet dan een klein beetje gewoon wit montagevet aan doen tegen het kraken. Zadel kan niet kantelen bij deze constructie.
Stelling van Keezx:
Als er iets kraakt zonder vet dan deugt het ontwerp niet.
Het vet dempt het geluid maar gaat de beweging van delen onderling (die geluid veroorzaakt) niet tegen, in tegendeel.
80% van de "engineering" van racefietsen deugt dus niet.
Nergens aan mijn fietsen zit vet tenzij ter smering of corrosiewering.
Als er iets kraakt zonder vet dan deugt het ontwerp niet.
Het vet dempt het geluid maar gaat de beweging van delen onderling (die geluid veroorzaakt) niet tegen, in tegendeel.
80% van de "engineering" van racefietsen deugt dus niet.
Nergens aan mijn fietsen zit vet tenzij ter smering of corrosiewering.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig