Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Oude 105 shifters met nieuwe 105 derailleur

Jochem_jansen
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jul 2014 22:16

Jochem_jansen 27 jul 2014 22:26

Beste forum leden,

Ik heb jaren geleden een racefiets voor mijn vriendin geregeld en ben die nu wat aan het opknappen. De voorderailleur is slecht en die wil ik graag vervangen. Ik lees echter her en der dat derailleurs niet altijd samengaan met oude shifters (al dan niet van een ander merk)..

Het gaat om een triple voorderailleur in een 8 speed opzet, met allemaal Shimano 105 onderdelen, inclusief de shifters. De enige vraag is eigenlijk of alle voorderailleurs van shimano 105 backward compatible zijn met de reeds verouderde shifters. Ik vermoed dat het allemaal wel ok is, maar voor ik een nieuwe bestel wil ik het graag even checken!

Hoop dat iemand me hiermee kan helpen!
alvast bedankt!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 28 jul 2014 00:10

ALLE is wel wat veel gevraagd, maar derailleurs uit de 9v en 10v groepen zullen zeker gewoon werken en hebben over het algemeen een groter bereik dan een 105 derailleur uit de 8v periode. Overigens geldt dit ook voor andere groepen. Shimano gebruikt nog steeds de schakelratio van 1.7:1. 11v materiaal is anders en trouwens geen triples meer. En Dura Ace 7400 moet je maar links laten liggen, dat is een hoofdstuk apart.
Houd er wel rekening mee dat de kooien samen met de kettingen smaller zijn geworden. Een slimme zet is het gebruik van een 9v ketting. Dat schakelt beter en loopt minder gauw aan.

Jochem_jansen
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jul 2014 22:16

Jochem_jansen 28 jul 2014 14:35

Ok top, duidelijk!

hartelijk dank!

Plaats reactie