Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

wedstrijd bandjes

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 okt 2011 11:48

Wat moet de TS dan opschieten met dat verhaal? 't zegt werkelijk helemaal niets.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

roadster
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 30 mar 2007 22:43

roadster 21 okt 2011 12:22

amclassic-fan schreef:Wat moet de TS dan opschieten met dat verhaal? 't zegt werkelijk helemaal niets.
Ach het is tegenwoordig allemaal niet zo moeilijk meer met racefietsbanden omdat (a) tegenwoordig draadbanden lichter lopen dan tubes, ja ja !!! en (b) wedstrijdrijders liever niet op hun muil vallen bij nat wegdek en ook liever niet willen lekrijden, dus banden van papier hoeven ze ook niet meer .

Dus in feite bestaan er geen (tover)wedstrijdbanden meer. Ik denk dat we aan Continental in Duitsland veel te danken hebben want die bouwen, in Duitsland en niet in verweggiestan, de laatste jaren steeds betere hightech topbanden.

http://www.conti-online.com/generator/w ... 010_de.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Roadster

thomas2danger
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 jun 2011 20:55

thomas2danger 21 okt 2011 16:08

Ik koers met Vittoria evo sc bandjes en tubes,bollen egt goed!!
Ik heb er een gewone michelin binnenband en talkpoeder in zitten , hij rijdt net zo goed als de tubes,heel soepel.
Basso Astra 2012 Sram Red
Zheroquadro Carbon Sram Red
Ridley Dean Shimano Ultegra
http://www.thomasdemolder.webs.com

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 21 okt 2011 17:20

roadster schreef: Ach het is tegenwoordig allemaal niet zo moeilijk meer met racefietsbanden omdat (a) tegenwoordig draadbanden lichter lopen dan tubes, ja ja !!! en (b) wedstrijdrijders liever niet op hun muil vallen bij nat wegdek en ook liever niet willen lekrijden, dus banden van papier hoeven ze ook niet meer .

Dus in feite bestaan er geen (tover)wedstrijdbanden meer. Ik denk dat we aan Continental in Duitsland veel te danken hebben want die bouwen, in Duitsland en niet in verweggiestan, de laatste jaren steeds betere hightech topbanden.

http://www.conti-online.com/generator/w ... 010_de.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ze hebben (jammer genoeg) nagelaten de Vittoria open corsa evo CX te testen. Wel de open corsa slik, en de Crono Evo, maar behalve tijdrijders rijdt denk ik niemand op deze banden.

Over de test in Tour:
Gegeven dat het een mooie dag is en je niet een band kiest die leegloopt van er gewoon naar te kijken, zijn er twee belangrijke parameters. Gewicht is eenvoudig te meten. Leve de tijdritbanden, veloflexen en tubes (combinatie met velgen) hierbij.

Dan de rolweerstand, en hier gaat Tour mijns inziens toch wel zeer kort door de bocht (om het met een boutade te zeggen):

Ze hebben de rolweerstand getest op een rollenbank, en dat aan een bandendruk van 9 bar. Ze beschouwen 9 bar dus als een normale bandendruk voor een wedstrijdrijder. Dan doen ze de test nog eens op een 'comfortabele' druk van 7.5 bar...
bemerkingen:
1. Het is net door een soepele band of tube dat men aan lage drukken lage (werkelijke/real life) rolweerstanden bereikt. Soepele banden kunnen oneffenheden beter opvangen (en die zitten er in iedere weg, behalve superglad asfalt met veel teer, en behalve ook de rollenbank). Dan moet men ze wel niet op 9 bar willen zetten.
2. Niet iedere band is even dik. Toch testen ze alles op 9 bar. Het loopt uiteen van 20.7 (Veloflex record en Vittoria Crono) tot 23.6mm (Conti RS). Dat is appelen met peren vergelijken.

Conclusie volgens de test voor banden: als je ze voor een goeie prijs kan krijgen, zijn de Veloflex record onklopbaar. Wil je een meer all round band en ben je bereid veel geld te betalen voor een stug stuk rubber, dan kan je voor de conti R$ kiezen.

Conclusie van de test voor tubes: Tour vindt continental tubes fantastisch en raadt iedereen een competition tube van 99 euro (adviesprijs) aan. Dat zou 200 euro aan tubes zijn (je zou voor minder op draadbanden beginnen rijden!).

Tour heeft hierbij voor mij compleet afgedaan.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

roadster
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 30 mar 2007 22:43

roadster 21 okt 2011 18:46

de zwarten schreef:

Tour heeft hierbij voor mij compleet afgedaan.
Waarom ?
Roadster

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 21 okt 2011 18:50

Continetal gp4000s heb ik slechte ervaring mee, misschien een maandag morgen productie die ik had, maar 4 keer een stootlek op 8 bar vind ik toch wat te gek. Als ik Duitse banden kies neem ik gewoon de schwalbe ultremo zx weer. Daar was ik op zich zeer tevreden over, maar ik probeer me nu te verdiepen in andere, beter/ net zulke kwaliteit, banden.

De speerpunten waar voor mij de band aan moet voldoen:( in willekeurig volgorde)
1.Goede grip in alle weersomstandigheden.
2.Comfortabel rij comfort op alle soorten wegdek.
3.Goede lek bestendigheid, ik heb geen zin om de hele tijd aan de kant te staan.
4.Lage rolweerstand.
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 21 okt 2011 18:54

4x een stootlek op 8bar? Hoe fiets jij in godsnaam?

zorba
Forum-lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 20 jun 2010 14:37
Locatie: West Brabant

zorba 21 okt 2011 18:56

thomwittendorp schreef: De speerpunten waar voor mij de band aan moet voldoen:( in willekeurig volgorde)
1.Goede grip in alle weersomstandigheden.
2.Comfortabel rij comfort op alle soorten wegdek.
3.Goede lek bestendigheid, ik heb geen zin om de hele tijd aan de kant te staan.
4.Lage rolweerstand.
Denk toch dat je dan nog eens een setje 4000s moet proberen ;)
Do not CROSS the road!

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 21 okt 2011 19:01

litespeed schreef:4x een stootlek op 8bar? Hoe fiets jij in godsnaam?
Ik weet het dus ook niet ;) Dat is dus het probleem :?
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 21 okt 2011 19:11

roadster schreef:
de zwarten schreef:

Tour heeft hierbij voor mij compleet afgedaan.
Waarom ?
Omdat ze Conti tubes bovenaan zetten. Men kan nog argumenteren dat volgens hun criteria het niet anders is, maar dan zijn hun criteria gewoon slecht.
Kijk naar waar ze in het peloton mee rijden. Zelfs als ze gesponsord zijn rijden ze op Veloflexen of Vittoria waarvan ze dan de merknaam verbergen.

Ik ben niet te beroerd om het allemaal een beetje te relativeren hoor! zo kan men stellen dat het allemaal niet veel uitmaakt en waarschijnlijk is dat ook zo, want Gilbert wint alles dit jaar en die rijdt ook op Conti tubes :) (en vooraan zit er ook nog een conti tube op mijn hyperons, die rij ik dus maar plichtsbewust op...)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

roadster
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 30 mar 2007 22:43

roadster 22 okt 2011 11:30

de zwarten schreef: Omdat ze Conti tubes bovenaan zetten. Men kan nog argumenteren dat volgens hun criteria het niet anders is, maar dan zijn hun criteria gewoon slecht.
Waarom zijn 'hun criteria gewoon slecht' , het is toch gewoon rolweerstand meten en het is toch gewoon fietsen op nat wegdek en dan meten wannneer de band gaat glijden ?

Hoe zou je banden op een andere manier met elkaar kunnen vergelijken ?
Roadster

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 22 okt 2011 12:53

de zwarten schreef:
Ze hebben (jammer genoeg) nagelaten de Vittoria open corsa evo CX te testen. Wel de open corsa slik, en de Crono Evo, maar behalve tijdrijders rijdt denk ik niemand op deze banden.

Over de test in Tour:
Gegeven dat het een mooie dag is en je niet een band kiest die leegloopt van er gewoon naar te kijken, zijn er twee belangrijke parameters. Gewicht is eenvoudig te meten. Leve de tijdritbanden, veloflexen en tubes (combinatie met velgen) hierbij.

Dan de rolweerstand, en hier gaat Tour mijns inziens toch wel zeer kort door de bocht (om het met een boutade te zeggen):

Ze hebben de rolweerstand getest op een rollenbank, en dat aan een bandendruk van 9 bar. Ze beschouwen 9 bar dus als een normale bandendruk voor een wedstrijdrijder. Dan doen ze de test nog eens op een 'comfortabele' druk van 7.5 bar...
bemerkingen:
1. Het is net door een soepele band of tube dat men aan lage drukken lage (werkelijke/real life) rolweerstanden bereikt. Soepele banden kunnen oneffenheden beter opvangen (en die zitten er in iedere weg, behalve superglad asfalt met veel teer, en behalve ook de rollenbank). Dan moet men ze wel niet op 9 bar willen zetten.
2. Niet iedere band is even dik. Toch testen ze alles op 9 bar. Het loopt uiteen van 20.7 (Veloflex record en Vittoria Crono) tot 23.6mm (Conti RS). Dat is appelen met peren vergelijken.

.
Dit zijn de criteria waar de zwarten het over had, hij is van mening dat er dus te makkelijk een conclusie wordt getrokken.
roadster schreef:
de zwarten schreef: Omdat ze Conti tubes bovenaan zetten. Men kan nog argumenteren dat volgens hun criteria het niet anders is, maar dan zijn hun criteria gewoon slecht.
Waarom zijn 'hun criteria gewoon slecht' , het is toch gewoon rolweerstand meten en het is toch gewoon fietsen op nat wegdek en dan meten wannneer de band gaat glijden ?

Hoe zou je banden op een andere manier met elkaar kunnen vergelijken ?
Jij mag mij vertellen hoe ze op een rollenbank grip gaan testen. ;)

Ps. Verder is het ook nog eens zo dat elk land chauvinistische is. Dus hun eigen merken zijn het beste.
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

Plaats reactie