Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

wedstrijd bandjes

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 11 apr 2013 15:48

markd schreef:
materialist schreef:
pufpuf schreef: maar ik kan het net zo goed mis hebben. Dat zal niet de eerste keer zijn
Dat is een geruststelling puf.
In de test die ik zag is de lagere rolweerstand juist niet aangetoond. Tourmagazine
Dat het de toekomst is wil ik wel geloven maar vandaag nog niet denk ik
In die test is een Hutchinsons getest, die ik niet zo hoog heb staan. Je ziet daar wel een groot verschil tussen de normale en de tubeless Hutchinson. Ik ben benieuwd hoe de Schwalbe uit die test zou komen (of een tubeless variant van de GP4000s ;)).

Het valt me op dat er veel mensen (niet allemaal) een erg duidelijke mening hebben zonder zelf met tubeless gefietst te hebben.. ;)
Kijk nog eens, blz 34 september 2012

Er is vrijwel geen verschil in rolweerstand met een 4000s, de tubeless zijn niet op te pompen zonder compressor (mijn eigen ervaring is dit een ergernis), lekbestendigheid is lager, het prijsverschil doet de deur dicht
Voorlopig blijft 4000s de eerste keus

markd
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 06 mei 2009 01:31

markd 11 apr 2013 16:05

Kijk jij dan ook nog eens? ;) Volgens mij heeft tour de Schwalbe Ultremo ZX Tubeless niet meegenomen in die test, wel de normale Ultremo, niet tubeless dus. De enige tubeless band in hun test is de Hutchinson Fusion 2 Tubeless, en Hutchinson zit bij mij niet in de top-zoveel van bandenmakers.

Op een ander forum heb ik dit geschreven, o.a. over het oppompen:
Ik heb sinds een paar weken Shimano Ultregra WH-6700 wielen (geschikt voor tubeless en normale draadbanden) met Schwalbe Ultremo ZX Tubless banden onder mijn fiets. Ik had hiervoor dezelfde wielen, maar met conventionele banden, helaas zijn die afgeschreven met een val in de afdaling van de Ventoux.

Ik kon het dus eerder, maar ik heb nu pas de stap gemaakt naar tubeless omdat Schwalbe met deze band is gekomen en ik voor een goede prijs een setje kon kopen. Tot nu toe heb ik nog geen nadelen ontdekt. Het omleggen ging makkelijker dan verwacht, Schwalbe gebruikt een carbon draad ipv aramide/kevlar, waardoor het omleggen makkelijker zo moeten zijn. Het flesje Easy-Fit wat bij de band zat hielp zeker, ik heb ook geen bandenlichters nodig gehad. Oppompen ging met een pomp van 15 euro van de decathlon, geen compressor nodig dus. Ook lijken de banden prima hun bandenspanning vast te houden.

Het rijden lijkt soepeler dan met mijn vorige banden (Vredestein Fortezza Tricomp), waar ik al erg tevreden over was. Tubeless kun je met een lagere druk rijden dan normale draadbanden, ik ervaar dus wat meer comfort. Een aanpassing die ik wil doen is de ventielen vervangen. De Shimano ventielen hebben geen verwijderbaar hart, waardoor het vullen van je band met anti-lek vloeistof bijna onmogelijk is. Vervangen met een setje van Stan's No Tubes dus.

Maar goed, ik rijd er nog maar sinds kort op, ik heb nu ruim 60 km gereden. Een vriend van me fietst nu een jaar op tubeless banden van Hutchinson en hij wil niet meer terug. Dit weekend ga ik Veenendaal-Veenendaal fietsen, eens kijken hoe mijn mening dan is over tubeless ;) Ik neem in ieder geval nog een binnenband mee in mijn zadeltas, in geval van nood kan ik die altijd nog gebruiken.
Ondertussen dus met Veenendaal-Veenendaal een serieuze rit achter de rug. Ze gaan er voorlopig niet af.

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 11 apr 2013 17:04

Er staat Ultremo ZX Tubeless op blz 34 van het september nummer maar als jij dat zo zeker weet zal dat wel een drukfout zijn en hebben ze zich vergist.

Ik zou die binnenbanden gewoon thuislaten, het heeft wel iets heroïsch om 40km te lopen voor je overtuiging

markd
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 06 mei 2009 01:31

markd 11 apr 2013 18:42

Mijn fout, ik heb een oude test gelezen. De prijs viel mij persoonlijk mee, 36 euro per stuk. Ja, een GP4000s is goedkoper te krijgen.

Maar ik mijn overtuiging, jij de jouwe. Ik kan ze oppompen met een gewone pomp, vind ze fijn rijden en vind het leuks om wat nieuws te proberen.. En jij hoeft er niet op te rijden. Maakt mij niet uit hoor. Let's agree to disagree ;) Het zijn maar bandjes...

Plaats reactie